Er zijn voorbeelden van een samenwerking op grond van artikel 303 Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad/ocmw-raad van Halle heeft met een artikel 3bis in zijn klachtenreglement de mogelijkheid opgenomen om met de Vlaamse Ombudsman samen te werken (bijlage 1). De uitwerking is in de vorm van een overeenkomst gegoten (bijlage 2).
De gemeenteraad/ocmw-raad van Opwijk bouwde de mogelijkheid in met een bondige paragraaf 9 in artikel 2 van het klachtenreglement (bijlage 3), met min of meer dezelfde uitwerking in een apart document (bijlage 4).
Wat precies overeengekomen wordt met de Vlaamse ombudsman, mag dus licht variëren, maar de krachtlijnen wil men natuurlijk wel overal aanhouden. En dat is in de eerste plaats dat de gemeente haar interne klachtenwerking voluit doet werken.
De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraadscommissie deontologie keurde het voorstel tot het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst goed. Haacht zal hiermee bij de voortrekkers zijn. Het MAT stelde voor om de overeenkomst af te sluiten, maar pas te laten ingaan na update van de huidige klachtenprocedure (die voorzien was tegen ten laatste 1 juli 2020).
In essentie komt het er op neer dat : "Indien de melder of de klager ontevreden is over de wijze of het resultaat van de klachtenbehandeling door de klachtencoördinator van de gemeente, kan hij een beroep doen op de Vlaamse Ombudsman." (= soort tweedelijnsombudsdienst)
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.