Terug
Gepubliceerd op 30/04/2020

2020_GR_00135 - Retributies 2020-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Bijsturing op vraag van het Agentschap Binnenlands Bestuur - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/04/2020 - 20:01 Via Teams : digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Marian Ursi, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2020_GR_00135 - Retributies 2020-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Bijsturing op vraag van het Agentschap Binnenlands Bestuur - Goedkeuring 2020_GR_00135 - Retributies 2020-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Bijsturing op vraag van het Agentschap Binnenlands Bestuur - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Aanleiding en context

De gemeente ontving een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur aangaande het retributiereglement op administratieve prestaties. Het Agentschap wijst op het belang van artikel II.31 van het bestuursdecreet van 7 december 2018. 

Overheidsinstanties zijn verplicht aan iedereen die erom verzoekt, de gewenste bestuursdocumenten openbaar te maken door er inzage in te verlenen of er een afschrift van te overhandigen, of er uitleg over te verschaffen. De inzage en de uitleg zijn kosteloos.

 

Argumentatie

Het forfaitair tarief van €15 voor het afleveren van kopieën is in strijd met artikel II.31 van het bestuursdecreet van 7 december 2018. In de gevallen waarin een afschrift van een bestuursdocument wordt afgeleverd in het kader van de uitoefening van het inzagerecht kan de vergoeding van €15 niet beschouwd worden als een redelijke kostprijs.

Voor het bepalen van de redelijke kostprijs mag wel rekening gehouden worden met de kosten voor de reproductie van het document zoals de kosten van papier en inkt, maar mogen de personeelskosten niet in rekening worden gebracht.

Om problement en betwistingen te vermijden, is het aangewezen om de nodige aanpassingen door te voeren, zodat het retributiereglement in overeenstemming is met het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Juridische grond

  • de Grondwet, artikel 173; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf heden tot en met 2025 wordt een retributie gevestigd op administratieve prestaties. 

Artikel 2 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die om de administratieve prestatie verzoekt. 

Artikel 3 

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:       

1. Het invullen van het standaardformulier voor de aanvraag van vastgoedinformatie ten behoeve van notarissen, alsook andere formulieren voor gelijkaardige aanvragen om inlichtingen: € 75,00 per formulier.

2. Het opstarten van een administratieve procedure voor de raadpleging van de bevolkingsregisters voor opzoekingen van genealogische, historische of wetenschappelijke aard: € 15,00 per aangevraagde procedure.

3. Het afleveren van kopieën:

A4-formaat zwart/wit

€ 0,10 per stuk

A4-formaat zwart/wit en recto-verso

€ 0,20 per stuk

A3-formaat zwart/wit

€ 0,30 per stuk

A3-formaat zwart/wit en recto-verso

€ 0,60 per stuk

A4-formaat kleur

€ 0,70 per stuk

A4-formaat kleur en recto-verso

€ 1,40 per stuk

A3-formaat kleur

€ 1,50 per stuk

A3-formaat kleur en recto-verso

€ 3,00 per stuk

A2/A1/A0 zwart/wit

€ 4,00 per stuk

A2/A1/A0 kleur

€ 5,00 per stuk

Kopieën van plannen stedenbouwkundige vergunningen

Indien oppervlakte minder bedraagt dan 1m² zal steeds € 5,00 worden aangerekend

€ 5,60 per m²

< 1m² = € 5,00

Digitaal doorsturen  gratis

 

Artikel 4 

De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. De aanvrager ontvangt een factuur en betaalt ten laatste op de vervaldag van de factuur of de aanvrager betaalt de retributie en de eventuele verzendingskosten bij de afgifte van het document contant, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Artikel 5 

Het retributiereglement op administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 16 december 2019 wordt opgeheven.

Artikel 6

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.