ma 27/04/2020 - 20:01 Via Teams : digitaal
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige vergadering, zoals opgenomen in de "Publicaties" op de Green Valley Suite, goed.
Goedkeuring van de lastvoorwaarden en wijze van gunnen voor de opdracht " Pensioenverzekering mandatarissen en statutairen van gemeente en OCMW ".
De gemeenteraad keurt de voorwaarden en wijze van gunnen goed voor de opdracht "maaien van wegbermen 2020".
De gemeenteraad keurt de voorwaarden en de wijze van gunnen goed voor de opdracht "ontgravingen begraafplaats Haacht-centrum".
De gemeenteraad keurt de voorwaarden goed voor de aankoop van een zitmaaier met opvang.
De gemeenteraad keurt de voorwaarden en de wijze van gunnen goed voor de opdracht "riolerings- en wegeniswerken in de Mortelstraat HAC 3007".
Een aantal reglementen dateert al van een tijd geleden en dient geactualiseerd te worden, zo ook het reglement inzake de toekenning van een jubileumsubsidie voor erkende verenigingen.
Een aantal reglementen dateert al van een tijd geleden en dient geactualiseerd te worden, zo ook het reglement inzake de toekenning van huwelijksjubileumpremies.
Een aantal reglementen dateert al van een tijd geleden en dient geactualiseerd te worden, zo ook het reglement inzake de toekenning van een begrafenisvergoeding.
Op 16 december 2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en de raad van bestuur.
Omwille van het feit dat er geen fundamentele bemerkingen zijn bij het meerjarenplan, richtte de toezichthoudende overheid Agentschap Binnenlands Bestuur geen formeel schrijven aan Haacht.
In functie van een transparante rapportering, geven we als bijlage wel de bemerkingen en aanbevelingen van ABB (mail) mee. Het betreffen enkele technische aanbevelingen.
Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur vraagt om duidelijker te bepalen wie de belastingplichtige is.
Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur vraagt enkele wijzigingen door te voeren, zijnde de verwijzing naar de wet van 6 juli 2006 te schrappen en vraagt om duidelijk te bepalen wie de belastingplichtige is.
Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur vraagt de gemeente om enkele tekstuele aanpassingen te doen, meer bepaald wat betreft het meer generiek opnemen van verwijzingen naar decreetswijzigingen.
In artikel 7 van het reglement wordt bepaald dat de belastingplichtige een bezwaar kan indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 9, §1, lid 1 van het Invorderingsdecreet bepaalt evenwel dat het de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger is die een bezwaar kan indienen. Artikel 7 van het belastingreglement is dus niet geheel conform artikel 9, §1, lid 1 van het Invorderingsdecreet.
Het Invorderingsdecreet bepaalt dat het de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger is die een bezwaar kan indienen. Artikel 14 van dit reglement, zoals het werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2019, was dus niet conform het Invorderingsdecreet.
Artikel 14 van dit reglement bepaalde eveneens dat het bezwaarschrift wordt gedagtekend en per beveiligde zending overgemaakt, ondertekend en gemotiveerd is. Het Invorderingsdecreet daarentegen bepaalt enkel dat het bezwaar schriftelijk moet worden ingediend.
Het is aangewezen, teneinde betwistingen te vermijden, het reglement aan te passen.
Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur deelt mee dat artikel 10 niet conform artikel 9, §1, lid 1 van het Invorderingsdecreet is. Het is aangewezen dit artikel aan te passen, niet de belastingplichtige kan bezwaar indienen tegen deze belasting maar de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen.
Het Invorderingsdecreet bepaalt dat het de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger is die een bezwaar kan indienen. Artikel 14 van dit reglement, zoals het werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2019, was dus niet conform het Invorderingsdecreet.
Artikel 14 van dit reglement bepaalde eveneens dat het bezwaarschrift wordt gedagtekend en per beveiligde zending overgemaakt, ondertekend en gemotiveerd is. Het Invorderingsdecreet daarentegen bepaalt enkel dat het bezwaar schriftelijk moet worden ingediend.
Het is aangewezen, teneinde betwistingen te vermijden, het reglement aan te passen.
Dit belastingreglement geldt als overgangsbepaling. De houders van een vergunning van taxidienst en/of diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder, die afgegeven zijn voor 01/01/2020 en die ervoor kiezen om de bestaande vergunning te behouden, blijven onderworpen aan het belastingreglement op de exploitatievergunningen van taxidiensten en/of diensten voor het verhuren van voertuigen met een bestuurder, gedurende de resterende duur van de vergunning.
Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur vraagt de gemeente een tekstuele aanpassing te doen. Het Agentschap vraagt volgende formulering aan te passen: "de gewestelijke heffing ter bestrijding van gebouwen en/of woningen" aan te passen naar "de gewestelijke heffing ter bestrijding van de verkrotting van gebouwen en/of woningen".
Het Agentschap Binnenlands Bestuur vraagt de tekst van het retributiereglement op administratieve prestaties bij te sturen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 primeert als hogere rechtsvorm. Dit leidt ertoe dat de forfaitaire vergoeding van €15 voor het afleveren van kopieën niet kan worden toegepast.
Artikel 4 van het retributiereglement goedgekeurd door de gemeenteraad, in zitting van 16 december 2019, is strijdig met artikel 6, lid 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 8 november 2019.
Om problemen en betwistingen te voorkomen is het aangewezen om het reglement aan te passen.
Bijkomend dienen de taxibestuurders vanaf 1 juli 2020 verplicht een bestuurderspas op zak te hebben.
De getroffen maatregelen zijn van een nooit geziene omvang in ons land en hebben een gigantische directe impact op de handel, horeca en evenementensector, en op onze economie in het algemeen.
Het is belangrijk om eveneens de vaste standhouders van de markt te steunen en een gedeeltelijke vrijstelling te verlenen voor de belasting geheven voor het privaat gebruik van het gemeentelijk openbaar domein voor het plaatsen van marktkramen tijdens de openbare marken die binnen de gemeente georganiseerd worden, zoals goedgekeurd in zitting van 16 december 2019.
Als een gevolg van de coronamaatregelen werd beslist om de wekelijkse markt op woensdagnamiddag niet te laten doorgaan. De marktkramers kunnen derhalve geen gebruik maken van het openbaar domein en lijden inkomensderving. Om billijkheidsredenen wordt voorgesteld om de vaste standhouders die per kwartaal abonnementsgeld betalen, de woensdagnamiddagen waarop de markt niet doorgaat als gevolg van de coronamaatregelen, niet te laten betalen. Meer bepaald wordt vooropgesteld dat het verschuldigde abonnementsgeld proportioneel wordt berekend op basis van de verhouding tussen het aantal woensdagnamiddagen waarop de markt effectief is doorgegaan en het aantal woensdagnamiddagen waarop de markt in theorie zou zijn doorgegaan zonder coronamaatregelen. Aan de vaste standhouders wordt bijgevolg een vrijstelling verleend voor de plaatsrechten tijdens de woensdagnamiddagen dat de wekelijkse markt niet is doorgegaan als een gevolg van de coronamaatregelen.
De gemeenteraad keurt de voorwaarden goed voor de aankoop van een nieuwe minigraver.
De gemeenteraad heeft d.d. 20 januari 2020 de wijziging van de rooilijn voorlopig vastgesteld ter hoogte van de Wijgmaalsesteenweg 51, kadastraal gekend onder afd. 3 sectie F 669 D.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd op basis van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Er werden geen bezwaren ingediend.
De gedeeltelijke wijzigingen van de weg, de rooilijn en het rooilijnplan worden definitief vastgesteld.
De gratis grondafstand wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad heeft d.d. 20 januari 2020 de gedeeltelijke wijziging van de weg, de rooilijn en het rooilijnplan en de gratis grondafstand ter hoogte van de Mortelstraat 36 en 36 a, kadastraal gekend onder afd. 2 sectie A 645P, 645 S en 645 Y, voorlopig vastgesteld.
Het openbaar onderoek werd georganiseerd op basis van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Er werden geen bezwaren ingediend.
De gewijzigde rooilijn wordt definitief vastgesteld.
De gratis grondafstand wordt goedgekeurd.
De gemeente wenst het recht van voorkoop uit te oefenen (RO - RUP) op een perceel "Achter de Lombaarden" benodigd voor de aanleg van een rond punt.
Het decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten, ...) losgekoppeld van de beleidsrapporten: de uiteindelijke bevoegdheid blijft bij de raad, maar die hoeft dat niet noodzakelijk altijd via het meerjarenplan te beslissen. Dat biedt een bestuur de mogelijkheid om daar afzonderlijk over te beslissen, wat, indien nodig of gewenst, een flexibelere manier van werken mogelijk maakt. In de documentatie bij de beleidsrapporten wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder de nominatief toegekende subsidies. Dat overzicht houdt dan echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief, net als de andere informatie in de documentatie (bv. betreffende de personeelsinzet, de samenstelling van de beleidsdomeinen, de financiële vaste activa).
De lijst van nominatieve subsidies voor 2020 wordt goedgekeurd.
Een aantal reglementen dateert al van een tijd geleden (2013) en dient geactualiseerd te worden, zo ook het reglement inzake de toekenning van een geboorte- en adoptiepremie.
De revisor vraagt in functie van zijn controleopdracht een formele bevestiging van de openstaande schulden en vorderingen van AGB Haacht ten opzichte van gemeente Haacht en vice versa. Ook de aflossingstabel met betrekking tot de renteloze lening voor de investeringen van het boekjaar moet worden goedgekeurd.
De revisor vraagt in functie van zijn controle-opdracht van de jaarrekening 2019 van het AGB Haacht, een formele saldobevestiging van de openstaande schulden en vorderingen van AGB Haacht ten opzichte van gemeente Haacht en vice versa.
Op 20/02/2020 ontvingen wij een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur in verband met het belastingreglement op de aflevering van een planologisch attest.
Het gemeentelijk belastingreglement is strijdig met de bepalingen van de VCRO.
Verzoek van de landbouwers om een jaarlijks inzamelmoment voor gebruikte landbouwfolies te faciliteren via het containerpark. Bij Ecowerf werden acceptatievoorwaarden en tarieven opgevraagd.
Verzoek van Agentschap voor Binnenlands Bestuur om enkele tekstuele aanpassingen te doen n.a.v. het Invorderingsdecreet.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst "herinrichting stationsomgeving Haacht fase 1 en 2" goed tussen Aquafin, De Werkvennootschat (NMBS) en de gemeente Haacht betreffende de uitvoeringsmodaliteiten en de verdeling van de kosten voor diverse deelstudies die door de verschillende partijen worden uitgevoerd voor het opstellen van de lastvoorwaarden en opvolging tijdens de uitvoering.
De gemeenteraad keurt een aanpassing van de subsidievoorwaarden, opgenomen in het gemeentelijk reglement voor de organisatie van zwerfvuilacties, goed.
Gemeente Haacht breidt de ondersteuning van de sportkampen uit naar jeugdkampen georganiseerd door Haachtse organisaties + proefproject met Cadens.
Prijzen speelpleinwerking 2020:
Personeelskorting
De personeelskorting bedraagt 50% op het standaard tarief.
Sociaal tarief
De korting voor sociaal tarief bedraagt 80% op het standaard tarief.
European disability card
De korting voor personen met een European Disability Card bedraagt 50% op het standaard tarief.
KORTINGEN
Personeelskorting
De personeelskorting bedraagt 50% op het standaard tarief zonder toeslag
Vanaf het schooljaar 2020 - 2021 streven we naar een eenduidige deelnameprijs per activiteitstype van de Grabbelpaswerking. Het voorstel houdt rekening met de organisatiekosten, toegangsgelden en/of vervoerskosten van deze activiteiten. We vragen een kleine toeslag aan niet-inwoners zoals reeds gebeurt bij de speelpleinwerking en sportweken.