Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00365 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement voor het privaat gebruik van het openbaar domein - Plaatsrechten bij de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten - Plaatsrechten bij de organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten op vooraf bepaalde plaatsen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Afwezig

Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Marian Ursi

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2019_GR_00365 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement voor het privaat gebruik van het openbaar domein - Plaatsrechten bij de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten - Plaatsrechten bij de organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten op vooraf bepaalde plaatsen - Goedkeuring 2019_GR_00365 - Belastingen 2020 - 2025 - Belastingreglement voor het privaat gebruik van het openbaar domein - Plaatsrechten bij de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten - Plaatsrechten bij de organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten op vooraf bepaalde plaatsen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

  • De inname van het openbaar domein door de marktkramers zorgt voor overlast bij de omwonenden en voor de weggebruikers; 

  • Het brengt kosten met zich mee, zoals onder andere het aanbrengen van signalisatie, het verbruik van elektriciteit, de opkuis van de markt, enz;

  • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen. 

Juridische grond

  • de Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012; 

  • het decreet van 4 maart 2016 tot wijziging van artikelen 10 en 17 van de wet van 25 juni 1993;  

  • De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten (B.S. 30 september 1993) zoals gewijzigd door de wet van 4 juli 2005 (B.S. 25 augustus 2005);

  • het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten (B.S. 29 september 2006);

  • het Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten (B.S. 15 maart 2017);

  • het Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het Koninklijk Besluit van 24 september 2006 (B.S. 29 mei 2017).

Aanleiding en context

Elke woensdag wordt in Haacht een deel van het openbaar domein ingenomen door marktkramers. Het betreft de vaste marktkramers, aangevuld met losse marktkramers. De jaarmarkt wordt tweemaal per jaar georganiseerd.

Besluit

Marc Vermylen (N-VA) vraagt de stemming over volgend amendement : verlaging van de plaatsrechten tot 2 euro per strekkende meter (voor losse) en 1 euro (voor abonnementen).

De stemming over het voorgestelde amendement geeft de volgende uitslag : 3 stemmen voor (N-VA), 16 stemmen tegen; het voorstel wordt verworpen.

De Gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 16 ja-stemmen en 3 neen-stemmen (N-VA).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het toekennen van plaatsrechten bij de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het toekennen van plaatsrechten bij de organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten op vooraf bepaalde plaatsen dient in dit reglement gelezen te worden als het toekennen van plaatsen op de markten.

Artikel 2

Met ingang van 1 januari 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt ten voordele van de gemeente een belasting geheven voor het privaat gebruik van het gemeentelijk openbaar domein voor het plaatsen van marktkramen tijdens de openbare markten die binnen de gemeente georganiseerd worden. 

Artikel 3

De belasting wordt vastgesteld op € 2,50 (twee euro vijftig cent) per strekkende meter en per marktdag voor de losse standplaatsen op de markten gehouden in Haacht-Centrum, zoals vastgelegd in het marktplan.

De belasting wordt vastgesteld op € 1,25 (één euro vijfentwintig cent) per strekkende meter en per marktdag voor de kwartaalabonnementen op de wekelijkse markten. 

De belasting voor de feestmarkten, gehouden langs de Werchtersesteenweg en de Stationsstraat en het gedeelte van de Markt dat niet wordt gebruikt voor de kermis, wordt vastgesteld op € 1,25 (één euro vijfentwintig cent) per strekkende meter en per marktdag voor de standplaatshouders die niet werken met een kwartaalabonnement op de wekelijkse markten.

Er wordt geen belasting geheven op de feestmarkten langs de Werchtersesteenweg en de Stationsstraat en het gedeelte van de Markt dat niet wordt gebruikt voor de kermis, voor standplaatshouders die werken met een kwartaalabonnement op de wekelijkse markten. In dit laatste geval mag de verkoopinrichting niet groter zijn dan deze die geplaatst wordt tijdens de wekelijkse markt.

Artikel 4

De opmeting van de ingenomen oppervlakte geschiedt door het gemeentebestuur. Het plaatsrecht is eisbaar zodra de plaats op het openbaar domein ingenomen wordt. Het privaat gebruik van het openbaar domein gebeurt op eigen risico van de begunstigde van de machtiging en onder zijn verantwoordelijkheid.

Artikel 5

De personen die een standplaats hebben tijdens de openbare marktdag bij abonnement betalen de belasting per kwartaal na ontvangst van een door het gemeentebestuur opgemaakte factuur. Bij afwezigheid kan er geen aanspraak gemaakt worden op terugbetaling, tenzij er kan aangetoond worden dat er wegens ernstige ziekte, ongeval of stopzetting van de activiteit geen bezetting meer komt op de vooraf aangeduide plaats.

De terugbetaling dient aangevraagd te worden bij het college van burgemeester en schepenen die hierover een beslissing neemt. 

De overige personen (losse standplaatsen) betalen de belasting tijdens de marktdag in handen van een door het gemeentebestuur aangestelde persoon en tegen afgifte van een ontvangstbewijs.

Artikel 6

De personen die een standplaats hebben tijdens de jaarmarkt betalen na ontvangst van een door het gemeentebestuur opgemaakte factuur. Enkel de kandidaat-deelnemers aan de jaarmarkt die onder het systeem van de betalende voorinschrijvingen vallen, kunnen een creditnota aanvragen, en desgevallend een terugbetaling van hun standgeld bekomen indien ze uiterlijk de dag van de jaarmarkt voor 8u via sms (0476/95.01.49), e-mail (ondernemen@haacht.be) brief via de post (Gemeente Haacht, Wespelaarsesteenweg 85 te 3150 Haacht) hun niet-deelname kenbaar maken. De bewijslast ligt bij de kandidaat-deelnemer.

Artikel 7 

Bij niet-betaling van de factuur, wordt het bedrag ingekohierd. 

Een kohierbelasting moet betaald worden binnen de 2 maand na toezending van het aanslagbiljet. 

Artikel 8  

De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.  

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.  

Het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de contante inning van de belasting of, wanneer de belasting een kohierbelasting wordt, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.  

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan. 

Artikel 9 

Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot en met 9bis, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en artikel 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van dat wetboek van toepassing, voor zover ze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen. 

Artikel 10 

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.