Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00347 - Retributies 2020 - 2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Afwezig

Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Marian Ursi

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2019_GR_00347 - Retributies 2020 - 2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring 2019_GR_00347 - Retributies 2020 - 2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

  • Het is billijk om een vergoeding te vragen aan personen waarvoor welbepaalde administratieve prestaties geleverd worden. Onder administratieve prestaties verstaat men onder meer opzoekingswerk en het maken van kopieën; 

  • De financiële toestand van de gemeente maakt het wenselijk een retributie te heffen bij het verstrekken van administratieve prestaties als vergoeding voor de geleverde dienst. Het betreft een loutere doorrekening van de kosten voor de administratieve prestatie exclusief personeelskosten, en dit enkel aan de effectieve gebruikers van de dienst. 

Juridische grond

  • de Grondwet, artikel 173; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het Bestuursdecreet inzake de openbaarheid van bestuur. 

Aanleiding en context

De gemeentelijke diensten leveren op vraag van belanghebbenden welbepaalde administratieve prestaties, zoals het uitvoeren van opzoekingswerk en maken van kopieën. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een retributie gevestigd op administratieve prestaties. 

Artikel 2 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die om de administratieve prestatie verzoekt. 

Artikel 3 

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: 

  1. Het afleveren van kopieën (kopie vergunning, kopie plan, verkavelingsvoorschriften…): € 15; 

  1. Het afleveren van vastgoedinformatie (stedenbouwkundige informatie): € 75 

  1. Het opstarten van een administratieve procedure voor de raadpleging van de bevolkingsregisters voor opzoekingen van genealogische, historische of wetenschappelijke aard: € 15 

Artikel 4 

De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. De aanvrager ontvangt een factuur en betaalt ten laatste op de vervaldag van de factuur of de aanvrager betaalt de retributie en de eventuele verzendingskosten bij de afgifte van het document contant, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Artikel 5 

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.