Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00356 - Retributies 2020 - 2025 - Afwijking op het gemeenschappelijk reglement "debiteuren" - Diftar - Aanrekenen van een administratieve kost van 12,50 euro bij een aanmaning voor de periode 2020 tot en met 2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin JiroflĂ©e, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Afwezig

Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Marian Ursi

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2019_GR_00356 - Retributies 2020 - 2025 - Afwijking op het gemeenschappelijk reglement "debiteuren" - Diftar - Aanrekenen van een administratieve kost van 12,50 euro bij een aanmaning voor de periode 2020 tot en met 2025 - Goedkeuring 2019_GR_00356 - Retributies 2020 - 2025 - Afwijking op het gemeenschappelijk reglement "debiteuren" - Diftar - Aanrekenen van een administratieve kost van 12,50 euro bij een aanmaning voor de periode 2020 tot en met 2025 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Argumentatie

Ecowerf neemt het opvolgen van de wanbetalers op zich en is gestart met de uitrol van hun inkohieringsproject.

Contantbelastingen dienen, in geval van niet-betaling, voor 30 juni van het volgend jaar ingekohierd te worden. Ecowerf stuurt de aanmaning aangetekend. De kost van 6 euro rekenen ze door aan de gemeente.

Het voorstel van Ecowerf om te werken met een aanmaningskost van € 12,50 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 maart 2019.

Noch de gemeente, noch het OCMW werken met aanmaningskosten maar voor Ecowerf wordt de mogelijkheid toegepast omwille van redenen van administratieve opvolging.

Juridische grond

Minister van Binnenlands Bestuur, mevr. Homans, heeft uitgebreid toegelicht dat er administratiekosten kunnen aangerekend worden voor aanmaningen van slechte betalers van belastingen, retributies, huurgelden ,... (parlementaire vraag nr. 207 van 15 januari 2018 van de heer Marnic De Meulemeester).

Retributiereglementen die aangeven welke administratieve kosten precies aangerekend worden voor de verzending van een niet-fiscale aanmaning, zijn ondertussen een courante praktijk geworden. In de afgelopen maanden hebben meerdere gemeenten die reglementen uitgebreid of afzonderlijke reglementen aangenomen met gelijkaardige bepalingen voor fiscale aanmaningen.

In de regelgeving wordt alleen opgelegd dat de verzending van de aanslagbiljetten kosteloos moet zijn voor de belastingplichtige (art. 4, §3, derde lid decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen). De verzending van de aanslagbiljetten moet m.a.w. gedragen worden vanuit de algemene middelen.

Wanneer de belastingplichtige echter in gebreke blijft om de belasting (tijdig) te betalen, kan niet opgelegd worden dat de gemeente en onrechtstreeks andere belastingplichten meebetalen voor de extra kosten die de invordering van die schuld vergt. In dat geval is de aanrekening van bijkomende invorderingskosten op de schuldenaar aanvaardbaar.

Volgens artikel 177, tweede lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur kunnen die kosten zowel de loutere verzendingskost als een kost voor de administratieve opvolging van de betaling omvatten. Daarvoor kan een forfaitair tarief vastgesteld worden. Voorwaarde luidt dat dat tarief redelijk blijft.

Belangrijk is dat de aangerekende tarieven voor betalingsaanmaningen redelijk zijn. ‘Redelijkheid’ is een rekbaar begrip, maar rekening houdend met materiële kosten en personeelskosten, kan aangenomen worden dat een bedrag van 20 euro redelijk is.

Aanleiding en context

In zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2019 werd goedgekeurd dat er voor de DIFTAR wanbetalers gewerkt wordt met een administratieve kost bij aanmaning van € 12,50. Dit retributiereglement wordt hernieuwd voor de periode 2020 t.e.m. 2025.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf 1 januari 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 zal er een administratieve kost van € 12,50 bij aanmaningen van Diftar aangerekend worden.