Met de komst van de drie digitale gemeentelijke infoborden is er nood aan een nieuw reglement.
De analoge borden blijven ook bestaan.
Het gebruik van beide borden zit vervat in het reglement.
Na goedkeuring van het reglement door de gemeenteraad, zullen de borden ook gebruikt kunnen worden door verenigingen, vanaf 1 juli 2021.
Aanvragen door verenigingen zullen gebeuren voor analoge en digitale borden via één aanvraagformulier (preview: https://haacht.icordis.be/eloket/eloketdetail.aspx?id=145&p=/wEXAwUFbm9laWQFATEFB3ByZXZpZXcFATEFBnN0YXR1cwUBMQ==)
De gemeenteraad keurt het reglement goed.
De raad ontvangt de jaarrekening, de toelichting bij de jaarrekening en een documentatiebundel bij de jaarrekening.
De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt. De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
Bij de jaarrekening en de toelichting van de jaarrekening hoort ook een documentatie met achtergrondinformatie.
Het ontwerp van jaarrekening 2020 met alle bijhorende toelichtingsdocumenten;
De toelichting op de gemeenteraad door schepen Nico Bogaerts aan de hand van een Power Point-presentatie.
Art. 249, 260, 261 en 262 van het Decreet over het lokaal bestuur (DLB)
MB BBC 2020 en de daaruit volgende uitvoeringsbesluiten
De gemeenteraad stelt het deel van de jaarrekening 2020 van de gemeente vast.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2020 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.
1) Exploitatiesaldo: 1.866.870 euro
2) Investeringssaldo: -1.886.443 euro
3) Financieringssaldo: -1.091.525 euro
4) Budgettair resultaat van het boekjaar: -1.111.098 euro
5) Beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2020: 8.114.811 euro
6) Autofinancieringsmarge: 756.732 euro
7) Gecorrigeerde autofinancieringsmarge: 1.339.832 euro
De door de raad vastgestelde jaarrekening 2020, de toelichting en de documentatiebundel worden samen met een kopie van het raadsbesluit gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig de publicatieverplichtingen in het decreet over het lokaal bestuur (DLB). Na de publicatie wordt een melding van de publicatie bezorgd aan de toezichthoudende overheid via het digitale loket lokale besturen en wordt de digitale rapportering van de jaarrekening verstuurd.
Op het CBS van 21/05/2020 en de GR van 22/06/2020 werd het nieuw huishoudelijk reglement voor jeugd- en sportactiviteiten goedgekeurd. Door inschrijving voor jeugd- en sportactiviteiten, georganiseerd door lokaal zorgbestuur Haacht, verklaren de ouders zich akkoord met dit huishoudelijk reglement en alsook met de doelstellingen, de planning en de werking voor de activiteiten.
In dit reglement werd er een toevoeging opgenomen onder het punt 1.7 Opnamebeleid en inschrijvingsmodaliteiten: Schorsing. Volgens deze toevoeging kunnen deelnemers voor een tijdelijk of volledige schorsing van deelname aan de activiteiten krijgen bij ongewenst gedrag, strafrechtelijke feiten of door beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
De subteams Sport en Jeugd & Welzijn werkten samen deze procedure uit om aan de bovengenoemde doelstelling te voldoen. Deze procedure werd voor advies voorgelegd aan de werkgroep Inclusie van de gemeentelijke speelpleinwerking.
In de procedure (die jullie in de bijlage vinden) wordt er toelichting gegeven over:
De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement met de procedure rond het stoplicht en eventuele schorsing van gemeentelijke jeugd- en sportactiviteiten goed.
Aan te passen (vet)
"Wanneer er tijdens gemeentelijke jeugd- en sportactiviteiten strafrechtelijke feiten gebeuren, zullen deze meteen geagendeerd worden op de gesloten agenda van het eerstvolgend CBS, waar de sanctie mbt de deelname aan de gemeentelijke jeugd- en sportactiviteiten zal worden bepaald. Hierbij zal het stoplichtsysteem niet worden gehanteerd. De (groot-)ouders of opvoeders zullen via aangetekend schrijven op de hoogte worden gebracht van de beslissing die hier genomen wordt.
Naast de dorpsdichter zouden we ook graag een kinderdichter aanstellen. In bijlage het reglement voor de verkiezing van de kinderdichter.
Voor de eerste editie gaan we op zoek naar een kinderdichter voor één jaar. Deze zou benoemd worden op Gedichtendag: 27/01/2022. Daarna zouden we steeds een kinderdichter aanduiden voor twee jaar, gelijklopend met de benoemingen van de dorpsdichter (nu is de dorpsdichter reeds een jaar bezig).
Het reglement is gebaseerd op dat van de dorpsdichter en omvat o.a. volgende elementen:
* Kandidaten die in het 5de of 6de leerjaar zitten
* Oproep naar kandidaten lanceren vanaf september
* Gedichten kunnen ingediend worden t.e.m. 7 november 2021 (einde herfstvakantie)
* Eén gedicht over een opgelegd thema (buitenspeeldag) en één gedicht over een vrij te kiezen thema worden onder een schuilnaam ingezonden samen met een korte motivatiebrief
* De anonieme gedichten worden beoordeeld door een jury bestaande uit de schepen van cultuur, de dorpsdichter en de leden van de kindergemeenteraad.
* De kinderdichter wordt ingehuldigd op Gedichtendag 2022 (27/01/2022).
De gemeenteraad keurt het reglement voor de aanstelling van de kinderdichter goed.
Voor de eerste periode wordt een kinderdichter voor één jaar gezocht, daarna schakelen we over naar een periode van twee jaar (gelijklopend met de dorpsdichter).
Bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 29 , 40 en 41;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Juridische grondslag
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies ;
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
Verplichte adviezen/akkoorden/machtigingen
Het overleg in de schoolraad van 18 mei 2021;
Considerans
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;
De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs ;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 21 september 2020 is aan actualisatie toe;
Meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de infobrochure;
Het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap.
De bestaande schoolreglementen gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 september 2020 worden opgeheven.
De hierbij gevoegde schoolreglementen worden goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.