Terug
Gepubliceerd op 29/04/2021

2021_GR_00072 - Retributies voor de dienstjaren 2021-2025 - Retributiereglement inzake de inzameling van asbest aan huis - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 26/04/2021 - 20:05 GR-zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Nico Bogaerts, Vierde schepen; Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Annelotte Van Meldert; Brigitte Mouligneau; Jo Vandesande; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Veva Daniels; Orpha Delbeke; Annik Olbrechts; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2021_GR_00072 - Retributies voor de dienstjaren 2021-2025 - Retributiereglement inzake de inzameling van asbest aan huis - Goedkeuring 2021_GR_00072 - Retributies voor de dienstjaren 2021-2025 - Retributiereglement inzake de inzameling van asbest aan huis - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Aanleiding en context

Op 1 juni start EcoWerf met de inzameling van asbest aan huis. Hiervoor dient er een retributiereglement door de gemeente gestemd te worden waardoor de aanrekening van de aankoop van asbestzakken en de bijhorende dienstverlening correct verloopt.

Argumentatie

De Vlaams minister van Omgeving keurde op 3 december 2020 de projectaanvraag van EcoWerf goed om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.

EcoWerf richt zich op asbesthoudende golfplaten en leien van particulieren met een maximum van 5 platen- of kuubzakken (komt neer op ongeveer 150 m² dak). De werkwijze is als volgt:

  1. De inwoner vult op de website een formulier in.
  2. De asbestcoach contacteert de inwoner en gaat op huisbezoek, bekijkt de situatie ter plaatse, geeft informatie over een veilige afbraak, verkoopt de plaatzakken, spreekt een plaats af waar de zakken moeten gezet worden en plant de ophaaldatum in.
  3. EcoWerf komt deze ophalen op de afgesproken datum en levert de zakken aan de verwerker.

Ook KMO’s en verenigingen kunnen deelnemen aan het project.

Met ingang van 1 juni 2021 wordt een tarief geheven voor natuurlijke personen, rechtspersonen en/of verenigingen die om de ophaling aan huis van plaatzakken (1 m³) of kuubzakken (1 m³) verzoeken, welke door de intercommunale EcoWerf ter beschikking van de bevolking worden gesteld via de asbestcoach van EcoWerf.

Bij de aankoop van minstens één asbestzakzijn twee veiligheidskits inbegrepen. De aanvrager kan een bijkomende veiligheidskit aankopen.

De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbestafbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse gewest.

De organisatie van de aanvraag en de inzameling van de plaatzakken of kuubzakken voor asbest gebeurt door EcoWerf waarbij de aanvraag- en aanbiedingsvoorwaarden zoals vastgelegd door EcoWerf dienen nageleefd te worden.

Het project start op 1 juni 2021 en heeft een totale duur van 3 jaar.

Juridische grond

  • Grondwet, meer bepaald artikel 173;
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel, 40 §3 en 41, lid 2, 14°;
  • Ministerieel besluit tot toekenning van een subsidie aan Ecowerf voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling).

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeentebestuur heft een retributie op de verkoop van kuubzakken en plaatzakken voor het inzamelen van asbestleien en/of -platen.

Artikel 2

§1. De retributie bedraagt voor een:

- kuubzak (1 m³): 30 euro

- plaatzak (1 m³): 30 euro

§2. Er kunnen jaarlijks maximum vijf kuubzakken of vijf plaatzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot 5 stuks) per adres aangekocht worden. Hierbij zijn twee veiligheidskits en het ophalen van de kuub- of plaatzakken aan huis inbegrepen.

Artikel 3

Procedure:

  1. Inwoner vult een webformulier in of belt naar de Groene Lijn van EcoWerf
  2. Asbestcoach neemt telefonisch contact op met de inwoner en maakt een afspraak voor een huisbezoek
  3. De asbestcoach geeft ter plaatse informatie over veilige afbraak, verkoopt de zakken aan de inwoner en maakt een afspraak voor ophaling
  4. De inwoner vult de zak(ken) korte tijd voor de ophaaldag
  5. EcoWerf komt de zakken ophalen

Artikel 4

EcoWerf wordt gemachtigd om de retributies, zoals vermeld in artikel 2, te innen. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door EcoWerf voorgeschreven wijze met name via Bancontact bij aflevering van de zakken.

Artikel 5

Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2021.