Terug
Gepubliceerd op 07/12/2021

2021_CBS_02399 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Petrus Mertensweg - voetgangerszone tussen Markt en parking Belfius - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 02/12/2021 - 08:05 Hybride
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Ilse Fillet, Voorzitter BCSD - Vijfde schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
2021_CBS_02399 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Petrus Mertensweg - voetgangerszone tussen Markt en parking Belfius - Goedkeuring 2021_CBS_02399 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Petrus Mertensweg - voetgangerszone tussen Markt en parking Belfius - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Binnen het gemeentelijk mobiliteitsbeleid wordt het gebruik van parking Lombaarden als randparking voor centrum Haacht gestimuleerd. Deze parking heeft als groot voordeel dat het zowel vlot bereikbaar is vanop de ringweg als zeer dicht gelegen is bij de Markt - via de Petrus Mertensweg.

Tevens willen we de leefkwaliteit verhogen in centrum Haacht, onder meer gebruik makend van het concept van (mobiliteits)kamers waarbij de parking/omgeving Lombaarden er logischerwijze een is. Er is bovendien een concreet project om deze omgeving te ontwikkelen met onder meer een supermarkt en appartementen.

Het wijzigen van de bestaande modale filter (beperkt eenrichtingsverkeer) op het betreffende stukje Petrus Mertensweg naar een andere modale filter (een "knip" voor gemotoriseerd verkeer) heeft een hele reeks voordelen die binnen het mobiliteitsbeleid passen.

  • Het maakt het aangenamer en veiliger voor voetgangers die zich tussen de randparking en de Markt begeven. Het maakt het bovendien mogelijk dit stukje verder te verfraaien op de volledige breedte van dit stuk.
  • Het maakt het ook veiliger achter de kerk, wanneer er geen afslaand autoverkeer meer is naar de Petrus Mertensweg.
  • Het kan parkeerzoekverkeer in centrum Haacht verminderen. Met deze maatregel wordt immers gestimuleerd sneller voor de randparking Lombaarden te kiezen (voor wie dit mogelijk is) in plaats van eerst een beschikbare parkeerplaats op de Markt te zoeken en nadien langs de Petrus Mertensweg door te steken.
  • Het stemt de verkeerssituatie tijdens de wekelijkse markt (en andere evenementen) en de permanente verkeerssituatie meer op elkaar af, aangezien op dat moment het reeds niet toegelaten is de Petrus Mertensweg te bereiken vanuit de Keerbergsesteenweg. Dit is duidelijker naar de weggebruikers toe. De onveiligheid door gemotoriseerd verkeer in overtreding tijdens het opstellen en afbreken van de wekelijkse markt blijkt bovendien een probleem dat hiermee mogelijks al verminderd kan worden.

Er wordt gekozen om de parking van Belfius te ontsluiten via de Lombaarden en niet via de Markt:

  • Omdat dit reeds het geval is als in- én uitrit, dus er is minder aanpassing van gewoontes nodig
  • Omdat gemotoriseerd verkeer in de regel best de kortste weg van/naar de ringweg volgen (Lombaardenlaan in casu), om het centrum maximaal te ontlasten van dit verkeer
  • Omdat de huidige inrit van de parking het verst mogelijke naar het gebouw en de Markt toe gelegen is, dus in theorie korter bij Lombaarden zou kunnen voorzien worden

Er wordt gekozen om dit (naast een fysieke afsluiting) niet louter af te sluiten met een verbodsbord, maar om het stuk aan te duiden als voetgangerszone. Zo heeft het een positievere invulling, die voetgangers meer welkom doet voelen. Op basis van artikel 22sexies van de wegcode, hebben alleen voetgangers toegang tot de voetgangerszone (mits uitzonderingen voor zover van toepassing) en mogen voetgangers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken. Fietsers krijgen ook toegang, maar zij dienen zich zo nodig aan te passen aan het voetgangersverkeer.

Juridische grond

Aanvullend wegreglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur


Aanleiding en context

Op de Petrus Mertensweg geldt een kort stuk eenrichtingsverkeer vanaf de Markt. Dit stuk is tevens de (voetgangers)verbinding vanaf de randparking Lombaarden van en naar centrum Haacht.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De Petrus Mertensweg tussen de Markt en de erftoegang van Markt 6 wordt ingericht als voetgangerszone (ter vervanging van beperkt eenrichtingsverkeer). Hiervoor worden oa bloembakken ea groen gebruikt.

Deze maatregel wordt uitgevoerd door middel van een fysieke versmalling die de doorgang van gemotoriseerd verkeer verhindert en door middel van verkeersborden F103/F105 (voetgangerszone) met toegang van fietsers (fietssymbool op verkeersbord).

Artikel 2

Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het team uitvoering.

Artikel 3

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.