Terug
Gepubliceerd op 14/09/2021

2021_CBS_01768 - Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - Schoolstraat Kouterstraat vanaf 17 september 2021 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 09/09/2021 - 08:05 Hybride
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Nico Bogaerts, Vierde schepen; Ilse Fillet, Voorzitter BCSD - Vijfde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2021_CBS_01768 - Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - Schoolstraat Kouterstraat vanaf 17 september 2021 - Goedkeuring 2021_CBS_01768 - Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - Schoolstraat Kouterstraat vanaf 17 september 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Argumentatie

Deze maatregel wordt ingevoerd in het kader van een veilige schoolomgeving in de Kouterstraat te Tildonk.

Juridische grond

Tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer worden opgemaakt volgens volgende wetgeving:

- decreet lokaal bestuur 

- art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet ;

- art.10 en 12 van de Wegverkeerswet, gecoördineerd bij K.B van 16.03.68 ;

- het K.B. van 1.12.75 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer  ;

- het M.B. van 11.10.76 met betrekking tot de verkeerstekens, hun minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden ;

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer;

- het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer;

- de Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

- het besluit van de gemeenteraad d.d. 27 april 2009 houdende de delegatie door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer. Het lokaal bestuur moet alle reglementen en verordeningen publiceren op de webtoepassing en melden via het digitaal loket. Het Decreet over het Lokaal Bestuur maakt geen onderscheid naargelang het voorwerp.

Aanleiding en context

Het college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2021 besliste een schoolstraat uit te testen in de Kouterstraat te Tildonk. Dit is de vertaling ervan naar een tijdelijke verordening.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Kouterstraat wordt een schoolstraat ingevoerd vanaf de inrit van de parking tot het kruispunt met Eikeblokplein gedurende het schooljaar van maandag tot en met vrijdag van 8.10 tot 8.35 uur 's morgens en van 15.10 tot 15.35 uur 's avonds. Op woensdag geldt dit van 12.05 tot 12.30 uur en niet 's avonds.

De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door middel van een fysieke verplaatsbare afsluiting met verkeersbord C3 met onderbord "schoolstraat".

Deze maatregel gaat in vanaf vrijdag 17 september 2021 en geldt tot het einde van het schooljaar 2021-2022, tenzij een nieuwe beslissing dit verkort of verlengt.

Artikel 2

De genomen verkeersmaatregelen zullen tijdig kenbaar gemaakt worden door de vereiste verkeersborden en wegsignalisatie.

Artikel 3

Inwerkingtreding

De verordening treedt cfr. art. 288 DLB in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.
De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering. 

Bekendmaking

De bekendmaking van de genomen maatregelen gebeurt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur (art. 286-288 DLB).

Art. 286. § 1. De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:
1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester;

Art. 287. De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.
Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.

De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer. Het lokaal bestuur moet alle reglementen en verordeningen publiceren op de webtoepassing en melden via het digitaal loket. Het Decreet over het Lokaal Bestuur maakt geen onderscheid naargelang het voorwerp.


Artikel 5

Overtredingen op dit besluit worden bestraft met een gemeentelijke adminstratieve sanctie (geldboete van maximum 350 euro).