Terug
Gepubliceerd op 24/08/2021

2021_CBS_01636 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Haacht-centrum - Zone parkeerverbod - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 19/08/2021 - 08:05 Hybride
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Nico Bogaerts, Vierde schepen; Ilse Fillet, Voorzitter BCSD - Vijfde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
2021_CBS_01636 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Haacht-centrum - Zone parkeerverbod - Goedkeuring 2021_CBS_01636 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Haacht-centrum - Zone parkeerverbod - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Argumentatie

De zone wordt als volgt uitgebreid:

  • De Wespelaarsesteenweg tussen Vekestraat (kruispunt inclusief) en Werchtersesteenweg (het deel eenrichtingsstraat) wordt mee opgenomen. De rijbaanbreedte laat hier reeds niet toe te parkeren (wegcode art. 25.1. 7° ), maar door dit mee op te nemen is er een verkeersbord minder nodig.
  • De Golftuslaan, over de hele lengte waar de rijbaanbreedte reeds niet toelaat te parkeren, wordt mee opgenomen. Met andere woorden voorbij het politiegebouw vanaf Goltfuslaan 1-8.
    • Er bestaat reeds een aanvullend reglement (van 18 september 2006 ) dat parkeerverbod over de volledige Goltfuslaan invoerde met verkeersborden, dit lijkt echter nooit uitgevoerd te zijn.
    • In het verleden bleek er soms voertuigen geparkeerd te zijn aan nr. 30 tegenover de garageboxen, waarvoor in 2020 een volle witte lijn werd aangebracht.
  • De Mercatorlaan vanaf Stationsstraat tot en met kruispunt Molenveld: hier geldt reeds parkeerverbod door middel van gele onderbroken strepen.
  • De Stationsstraat tot aan de verkeerslichtengeregelde oversteekplaats (Don Bosco): zo valt de zone samen met de sinds 2020 uitgebreide blauwe zone. Deze parkeerstroken worden sindsdien aangeduid met verkeersborden, zo wordt dit consistent gemaakt met de bestaande blauwe zone in het kernwinkelgebied. De rijbaan van de Stationsstraat is hier reeds verdeeld in rijstroken met een middellijn (parkeerverbod o.b.v. wegcode art. 25.1. 9°). Op het stuk Stationsstraat tussen Mercatorlaan en Rijmenamsesteenweg werd deze middellijn weggehaald in het kader van de verlenging van de fietssuggestiestroken.
  • Zo valt de volledige Molenveld (waar de rijbaanbreedte niet toelaat te parkeren) ook mee in de zone.
    • In de groene berm aan Molenveld 5-7-9 wordt soms geparkeerd. Expliciet parkeerverbod laat toe hen te verbaliseren.
  • Peltheide op het deel waar reeds parkeerverbod door middel van (niet-zonale) verkeersborden geldt, om tot minder verkeersborden te komen
  • Het eerste stukje Rijmenamsesteenweg zodat de kruispunten met de Stationsstraat en Peltheide erin vallen
  • Klapgat, de verbindingsweg tussen Rijmenamsesteenweg en de parking Klapgat. Hier geldt nu wel een gewoon parkeer- én stilstaanverbod (zonder aanvullend reglement?).

In bijlage is een kaart van de huidige en de nieuwe zone te vinden.

Deze uitbreiding zal in de praktijk geen of vrijwel geen bijkomend effectief verbod op parkeren geven.

Er zullen wel enkele trottoirs/verharde bermen opgenomen worden waar de grens van het openbaar domein onduidelijk is en in de praktijk geparkeerd wordt: aan Wespelaarsesteenweg 7 (aan kruispunt Vekestraat) en aan de hoek Klapgat/Stationsstraat.

Verdere uitbreidingen kunnen overwogen worden maar zouden wel een effectieve uitbreiding betekenen van parkeerverbod waar momenteel mag en kan geparkeerd worden (bv. Sint-Remigiusweg tussen Keerbergsesteenweg-kerkhof, brede stuk Golftuslaan aan de politie, Verhaegenlaan, Mercatorlaan ten zuiden van Molenveld, ...)

Juridische grond

Aanvullend wegreglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur


Aanleiding en context

In centrum Haacht geldt er zone parkeerverbod (zonaal E1: enkel parkeerverbod, geen stilstaanverbod). Binnen deze zone zijn de toegelaten parkeerplaatsen aangeduid met verkeersborden (waar tegelijk blauwe zone geldt).

De zone werd vastgelegd in een bestaand aanvullend reglement. Echter zijn er redenen tot herziening:

  • De huidige zone is niet expliciet begrensd of aangeduid aan Goltfuslaan thv Stationsstraat (autovrij stukje) en aan Molenveld thv Vekestraat (autovrij stukje); de zone is in zekere zin dus niet sluitend
  • Er wordt gestreefd naar minder verkeersborden waar mogelijk: niet-zonale parkeerverboden in bv. Peltheide kunnen in de zone worden opgenomen
  • Een vereenvoudiging/regularisatie van bestaande aanvullende reglementen
  • Bij een mogelijke toekomstige verbreding van de rijbaan van het verbindingswegje Klapgat, is het aangewezen parkeerverbod hier te expliciteren (ongeacht rijrichting)
  • In 2020 werden in de Stationsstraat tussen Mercatorlaan en Rijmenamsesteenweg fietssuggestiestroken aangebracht en tegelijk de middellijnen verwijderd: strikt genomen zou hier sindsdien mogen geparkeerd worden

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De zone in het centrum van Haacht waar het verboden is voor voertuigen om geparkeerd te zijn (zone parkeerverbod), wordt als volgt afgebakend:

  • Keerbergsesteenweg, net ten zuiden van het kruispunt Sint-Remigiusweg (huidige grens)
  • Petrus Mertensweg aan de Binnebeek  (huidige grens)
  • Werchtersesteenweg, vanaf de rotonde met de Lombaardenlaan-Kloosterstraat richting centrum (huidige grens)
  • Wespelaarsesteenweg ter hoogte van nr. 13, net ten zuiden van het kruispunt Vekestraat
  • Golftuslaan ter hoogte van nr. 1-8
  • Verhaegenlaan, aan het begin van de straat net ten zuiden van het kruispunt Golftuslaan
  • Mercatorlaan, net ten zuiden van het kruispunt Molenveld
  • Stationsstraat ter hoogte van nr. 92
  • Peltheide ter hoogte van nr. 11
  • Rijmenamsesteenweg ter hoogte van nr. 1-12, net ten westen van het kruispunt Peltheide
  • Klapgat, ter hoogte van Stationsstraat 26, net ten westen van de parking

Deze maatregel wordt aangeduid door zonale verkeersborden E1.

Artikel 2

Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het team uitvoering die de plaatsing opneemt in de werkplanning.

Artikel 3

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement vervangt

  • het aanvullend reglement van 28 februari 2000 betreffende parkeerverbod Mercatorlaan (vanaf Stationsstraat tot Molenveld, pare kant)
  • het aanvullend reglement van 18 november 2002 betreffende zonaal parkeerverbod en betalend parkeren
  • het aanvullend reglement van 24 oktober 2005 betreffende gedeeltelijk parkeerverbod in Peltheide
  • het aanvullend reglement van 18 september 2006 betreffende parkeerverbod in de Goltfuslaan
  • het aanvullend reglement van 16 januari 2014 betreffende uitbreiding van zone parkeerverbod centrum Haacht naar de Vekestraat