Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2021_GR_00284 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 20:05 Teams
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Jo Vandesande; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Veva Daniels; Orpha Delbeke; Annik Olbrechts; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2021_GR_00284 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring 2021_GR_00284 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Overheidsinstanties zijn verplicht aan iedereen die erom verzoekt, de gewenste bestuursdocumenten openbaar te maken door er inzage in te verlenen of er een afschrift van te overhandigen, of er uitleg over te verschaffen.

Argumentatie

De gemeenten worden steeds meer geconfronteerd met vragen van notarissen, vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars naar vastgoedinformatie.  Deze taak is momenteel nog heel arbeidsintentief, omdat we de gegevens niet alleen moeten opzoeken in onze software-systemen, maar ook nog grondig moeten aftoetsen met de analoge dossiers in het archief.

Het opzoeken van de informatie over een onroerend goed betekent bijkomende taken en lasten voor het personeel.

Het is dus wenselijk het tarief aan te passen.

Juridische grond

  • de Grondwet, artikel 173; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf heden tot en met 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd op administratieve prestaties. 

Artikel 2 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die om de administratieve prestatie verzoekt. 

Artikel 3 

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:       

1. Het invullen van het standaardformulier voor de aanvraag van vastgoedinformatie ten behoeve van notarissen, alsook andere formulieren voor gelijkaardige aanvragen om inlichtingen: € 100,00 per formulier.

2. Het opstarten van een administratieve procedure voor de raadpleging van de bevolkingsregisters voor opzoekingen van genealogische, historische of wetenschappelijke aard: € 15,00 per aangevraagde procedure.

3. Het afleveren van kopieën:

A4-formaat zwart/wit

€ 0,10 per stuk

A4-formaat zwart/wit en recto-verso

€ 0,20 per stuk

A3-formaat zwart/wit

€ 0,30 per stuk

A3-formaat zwart/wit en recto-verso

€ 0,60 per stuk

A4-formaat kleur

€ 0,70 per stuk

A4-formaat kleur en recto-verso

€ 1,40 per stuk

A3-formaat kleur

€ 1,50 per stuk

A3-formaat kleur en recto-verso

€ 3,00 per stuk

A2/A1/A0 zwart/wit

€ 4,00 per stuk

A2/A1/A0 kleur

€ 5,00 per stuk

Kopieën van plannen stedenbouwkundige vergunningen

Indien oppervlakte minder bedraagt dan 1m² zal steeds € 5,00 worden aangerekend

€ 5,60 per m²

< 1m² = € 5,00

Digitaal doorsturen  gratis

 

Artikel 4 

De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. De aanvrager ontvangt een factuur en betaalt ten laatste op de vervaldag van de factuur of de aanvrager betaalt de retributie en de eventuele verzendingskosten bij de afgifte van het document contant, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Artikel 5 

Het retributiereglement op administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27 april 2020, wordt opgeheven.

Artikel 6

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.