Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

2020_GR_00075 - Politie - Politieverordening TWC 2022 inzake gelegenheidsparkeerterreinen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Elke Van den Broeck; Benny Van Goolen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Frank Vannetelbosch

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2020_GR_00075 - Politie - Politieverordening TWC 2022 inzake gelegenheidsparkeerterreinen - Goedkeuring 2020_GR_00075 - Politie - Politieverordening TWC 2022 inzake gelegenheidsparkeerterreinen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het is nodig politiemaatregelen te nemen om het goede verloop van een ééndagsevenement te Werchter op 25 juni 2022 enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds, te verzekeren;    

De gemeente streeft naar een betere kwaliteit van de gelegenheidsparkings;

De voorbije jaren werd door de clustering maar ook mede door het in voege treden van het GRUP Dijlevallei het aantal (vooral kleinere) gelegenheidsparkings aanzienlijk teruggebracht en er blijft er eigenlijk maar 1 grote over: The Hive (Live Nation).

Argumentatie

Een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid kan de gemeente meer armslag bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen;           

De handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen biedt de gemeente de mogelijkheid sneller te reageren op problemen van lokale aard;      

Dit reglement legt de wettelijke verplichtingen en administratieve straffen vast inzake de overtredingen die in de gemeentelijke reglementen administratief strafbaar werden gesteld.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur

Inzonderheid de artikels 119, 119bis en 119ter van de nieuwe gemeentewet;    

De wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties;

Het Koninklijk Besluit van 7 januari 2001, houdende vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999, betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;    

De beslissing van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2005, houdende de aanwijzing van provinciale ambtenaren voor het opleggen van de administratieve geldboetes;        

De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 februari 2008 houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en de gemeente Haacht inzake terbeschikkingstelling bemiddelaar gemeentelijk administratieve sancties (GAS);         

De omzendbrief OOP 30 bis aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;

Het Koninklijk Besluit van 5 december 2004 houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren moeten voldoen, zoals bepaald in artikel 119bis, §6, tweede lid, 1° van de nieuwe gemeentewet;           

Het besluit van de gemeenteraad houdende aanpassing van het politiereglement;

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Toelating

1.1. De aanvraag tot het bekomen van een vergunning voor het uitbaten van een gelegenheidsparking op zaterdag 25 juni 2022 moet uiterlijk 7 kalenderdagen na de bekendmaking van dit besluit worden gericht aan de Burgemeester.   

1.2. De aanvraag moet verplicht volgende documenten bevatten:  

- Volledig ingevuld aanvraagformulier (te verkrijgen via de gemeente – dienst lokale economie).   

- Gehandtekende toelating van de eigenaar(s) van de percelen die de parking omvat.

- Een inplantingsplan op schaal met duidelijke aanduiding van volgende voorzieningen:

* Perceel van de gelegenheidsparking;           

* Toegangswegen – minimum 2;        

* Brandwegen in zones:          

- Minimum 5m breedte en een vrije hoogte van minimaal 4m.

- Het gras op de brandwegen moet korter worden gemaaid dan het gras op de parkeerplaatsen.

- Deze wegen moeten te allen tijde vrij blijven zodat hulpdiensten niet dienen te keren.

- Geparkeerde voertuigen op de brandwegen worden uit veiligheidsoverweging getakeld. De door het gemeentebestuur gedragen takelkosten worden integraal teruggevorderd van de parkinguitbater.            

* Sanitaire inrichting (toiletten);         

- Coördinatiepost – Secretariaat – Bluspost (telefoon, informatie, veiligheid).

Artikel 2

Inrichting – Uitrusting

2.1. Elke parking moet worden aangeduid d.m.v. een duidelijk opgesteld bord ter hoogte van elke ingang met bijkomende vermelding van zone en nummer van betreffend parkeerterrein. Deze vermelding moet tevens worden aangebracht zodat het ook zichtbaar is vanuit de lucht.

2.2. Elke parking moet beschikken over voldoende toiletten: minimaal 3 toiletten per 500 voertuigen.   

2.3. Elke parking moet per 500 voertuigen beschikken over minimaal 2 goedgekeurde poederblussers type ABC – 6kg.       

- Alle voorschriften inzake brandpreventie van de brandweer moeten strikt worden nageleefd.

2.4. Elke parking is verplicht voldoende verlichting aan toiletten, brandwegen en nood- en toegangswegen aan te brengen.

2.5. Het is verboden om op de parkings commerciële verkoopstanden alsook publicitaire spandoeken en gadgets aan te brengen.

Artikel 3

Bereikbaarheid – Permanentie

3.1. Op elke parking moeten er permanent minimaal 4 medewerkers aanwezig zijn en telefonisch bereikbaar zijn.  Dit GSM- of vast toestelnummer moet worden overgemaakt aan de lokale politiezone en de burgemeester.  Dit GSM- of vast toestel moet steeds bij de verantwoordelijke op het parkeerterrein aanwezig zijn.  Per 1000 voertuigen dienen er een aantal extra medewerkers aanwezig te zijn. Op de drukste momenten moet het maximaal aantal medewerkers voorzien worden.         

3.2. Alle medewerkers dienen herkenbare kledij te dragen in afspraak met de organisatoren en de Burgemeester. Er mag geen verwarring mogelijk zijn met de kledij van de bewakingsagenten (professioneel of vrijwilligers).

Artikel 4

Uitbating – Openingstijden

4.1. Openingstijd: vanaf 8 uur tot einde activiteit.

Artikel 5

Opruiming - Huisvuilophaling

5.1. Elke parkinguitbater is verplicht - Restafval/PMD - in de daartoe voorziene zakken apart te verzamelen en zelf af te voeren.

Artikel 6

Extra verboden

6.1. Voor parkinguitbaters, hun aangestelde en voor festivalgangers is het volgende verboden:

- het aanleggen van open vuren en het gebruiken van kaarsen en fakkels.      

- gebruik van gasflessen;            

- generatoren (uitgezonderd parkinguitbaters).

- elektronisch versterkte muziekbronnen in welke vorm dan ook. De parkinguitbater is tevens verplicht op te treden tegen geluidsoverlast op zijn parking veroorzaakt door festivalgangers.

- alle vormen van vuurwerk.      

- het bezit en gebruik van drones (zowel toestellen als besturingsapparaten).

6.2. Bij het niet naleven wordt overgegaan tot inbeslagname voor de duur van het evenement. Kosten voor het verwijderen van de installaties zijn ten laste van de parkinguitbater.

Artikel 7

Decreet lokaal bestuur

7.1. Deze verordening wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.

Artikel 8

Uitvoering verordening

8.1. De leden van de Lokale en Federale Politie zijn gelast met de uitvoering van deze verordening.

8.2. Overtredingen op de verordeningen worden gestraft met een administratieve geldboete van maximum € 350 en in voorkomend geval kan worden overgegaan tot de inbeslagname of tot sluiting. Bij weigering gebeurt de sluiting van ambtswege op kosten van de overtreder.