Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

2020_GR_00061 - Politie - Politieverordening RW 2022 inzake de gelegenheidsstandencluster van de Haachtse verenigingen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Elke Van den Broeck; Benny Van Goolen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Frank Vannetelbosch

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2020_GR_00061 - Politie - Politieverordening RW 2022 inzake de gelegenheidsstandencluster van de Haachtse verenigingen - Goedkeuring 2020_GR_00061 - Politie - Politieverordening RW 2022 inzake de gelegenheidsstandencluster van de Haachtse verenigingen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De organisatie van het festival Rock Werchter van 29 juni tot en met 3 juli 2022.

Argumentatie

Een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid kan de gemeente meer armslag bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen;           

De handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen biedt de gemeente de mogelijkheid om sneller te reageren op problemen van lokale aard;            

Dit reglement legt de wettelijke verplichtingen en administratieve straffen vast inzake de overtredingen die in de gemeentelijke reglementen administratief strafbaar werden gesteld;      

Het is nodig politiemaatregelen te nemen om het goede verloop van het Rock Werchter festival enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds, te verzekeren;    

De gemeente streeft naar veiligere en kwaliteitsvollere standen, aangezien het festivalgebeuren nu reeds gespreid is over zes dagen;      

De besprekingen met de organisator over de inrichting van een standencluster cfr. het Masterplan zoals goedgekeurd door de gemeenteraad;           

Het protocol zoals goedgekeurd door de gemeenteraad;  

De positieve ervaringen met de standencluster de voorbije jaren;

De overlegmomenten met de Haachtse standen;   

Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen. 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur

Artikels 119, 119bis en 119ter van de nieuwe gemeentewet;    

De wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties;

Het Koninklijk Besluit van 7 januari 2001, houdende vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999, betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;        

De beslissing van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2005, houdende de aanwijzing van provinciale ambtenaren voor het opleggen van de administratieve geldboetes;       

De wet tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet;            

De beslissing van de gemeenteraad d.d. 24 februari 2014 houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en de gemeente Haacht inzake terbeschikkingstelling bemiddelaar gemeentelijk administratieve sancties (GAS);         

De wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;      

Het Koninklijk Besluit van 17 maart 2005, houdende vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;

De Wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het Wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk Wetboek, de nieuwe gemeentewet en de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie, B.S., 2 juni 2006;         

Het Koninklijk Besluit van 5 december 2004 houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren moeten voldoen, zoals bepaald in artikel 119bis, §6, tweede lid, 1° van de nieuwe gemeentewet;            

Het besluit van de gemeenteraad houdende aanpassing van het politiereglement.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Toelating

1.1. Een gelegenheidsstand kan alleen worden ingericht indien deze deel uitmaakt van de “standencluster langsheen de Werchtersesteenweg”.         

1.2. Er kan enkel een standencluster worden ingericht na het afleveren van een toelating van de burgemeester.    

1.3. De aanvraag dient in zijn geheel voor de cluster ingediend te worden en moet verplicht volgende documenten bevatten:        

- Ondertekende clusterovereenkomst met “de organisator” en de eigenaar van de percelen die de cluster omvat.  

- Ondertekende individuele overeenkomsten met de organisator, eigenaar van de percelen die de stand omvat.  

- Een plan van de standencluster met intekening van de verschillende standen.        

1.4. Tussen de organisator en de standhouders wordt een overeenkomst afgesloten m.b.t. de inrichting en uitbating van de stand. De inhoud van dit protocol moet te allen tijde strikt worden nageleefd en uitgevoerd.     

1.5. Tussen de organisator en één contactpersoon van de standhouders (de clustercontactpersoon) wordt een clusterovereenkomst afgesloten m.b.t. de inrichting en uitbating van de stand. De inhoud hiervan moet te allen tijde strikt worden nageleefd en uitgevoerd.       

1.6. De clustercontactpersoon moet het definitief standenplan, de lijst van de medewerkers, de technische keuringsattesten allerhande, verzekeringspolissen e.d. die opgelegd zijn in protocollen en/of regelgeving uitgaande van welke overheid ook, bezorgen aan het gemeentebestuur, uiterlijk op 29 mei 2022, en in originele vorm op zijn stand bewaren en voorleggen op vraag van bevoegde personen.    

1.7. Voorwaarden voor deelname in 2022 aan de standencluster van de Haachtse verenigingen:            

- De Haachtse vereniging was reeds in 2014 actief met een stand en opteerde ervoor om in 2015, 2016,2017,2018 én 2019 een eigen stand te behouden.  

- De vereniging gaat akkoord met de door de organisator bepaalde standvergoeding per lopende meter.  

- De standplaats omvat volgende inplantingskenmerken:        

Maximum beschikbaar aantal lopende meter: 80m voor de plaatsing van tenten.    

Maximum diepte tenten: 25m (3 zones: terras, stockage, tent).        

Standplaats/zone wordt omheind met herashekken (ten laste van de verenigingen).

- De organisator zorgt voor de omheining met herashekken tegen een kostprijs per lopende meter (huur en plaatsing inbegrepen).         

- De deelnemende verenigingen tekenen een standenovereenkomst met de organisator.

- Een van de deelnemende verenigingen neemt de coördinatie van de standen waar en tekent hiertoe een clusterovereenkomst.   

- De betaling dient afgerond te zijn voor de opbouw van de stand(en).         

- De overeenkomst wordt jaarlijks opnieuw bekeken.  

Artikel 2

Inrichting – Uitrusting – bevoorrading vóór en vanaf eerste openingsdag – brandweercontrole

2.1. Alle standen:      

2.1.1. Het standnummer, verkregen van de gemeente, moet duidelijk zichtbaar worden aangebracht aan de voorkant van de stand;  

2.1.2. Het is elke standhouder ten strengste verboden om uitrusting op de rijbaan te plaatsen;

2.1.3. Het is verboden om op de standencluster publicitaire spandoeken en gadgets aan te brengen en te verdelen, uitgezonderd indien het een infostand betreft waarvoor op voorhand toelating werd verleend door de burgemeester;   

2.1.4. Brandveiligheid:            

    • Elke drankenstand moet beschikken over minimaal 2 goedgekeurde poederblussers type ABC 6kg.            
    • Elke eetstand moet beschikken over minimaal 2 goedgekeurde blustoestellen type CO2 5kg.    
    • Alle voorschriften inzake brandpreventie van de brandweer moeten strikt worden nageleefd.    
    • Alle opgelegde veiligheidsvoorzieningen dienen tijdig op de standen aanwezig en uitgevoerd te zijn. Indien hieraan niet wordt voldaan, wordt de vergunning op beslissing van de burgemeester ingetrokken.  
    • Bevoorrading vanaf de eerste openingsdag kan enkel op vrijdag 1 juli 2022, zaterdag 2 en zondag 3 juli 2022, telkens tussen 6u en 10u.  Donderdag alleen beleveren van verse producten (bakker en groenten).
    • De veiligheidsbarriere met PITAGONES wordt op woensdag 29 juni 2022 om 12u00 geplaatst: vanaf 11u45 is er op woensdag geen enkele doorgang van én naar de standen meer mogelijk ! Geen bevoorrading op donderdag !

2.1.5. Het opbouwen en inrichten van de standencluster (plaatsen van tenten en kramen, tapinstallaties, meubilair, voorraad...) kan enkel tussen maandag 27 juni 2022 te 8u en woensdag 29 juni 2022 te 8u;         

2.1.6. Er mag niet gelost of geladen worden op de openbare weg.     

2.1.7. De brandweercontrole van de standencluster vindt plaats op woensdag 29 juni 2022 om 11u. De standhouders zijn verplicht om aanwezig te zijn en dienen in het bezit te zijn van alle nodige attesten en keuringen.

Artikel 3

Bereikbaarheid – Permanentie

De verantwoordelijke moet vanaf woensdag 29 juni 2022 om 8u t.e.m. maandag 4 juli 2022 om 10u, permanent telefonisch bereikbaar zijn. Dit vast GSM-nummer moet uiterlijk op 13 juni 2022 worden overgemaakt aan de lokale politiezone en de burgemeester.  Dit GSM-toestel moet steeds bij de verantwoordelijke op de stand aanwezig zijn.

Artikel 4

Uitbating

4.1. Alle standen:      

4.1.1.   Tijdens de openingsuren mogen in de drankstanden enkel die bieren geschonken worden met een alcoholgehalte van max. 5,2%. Het aanbieden van wijnen kan enkel in een plastieken recipiënt speciaal voor wijn met een max. inhoud van 15 cl.

4.1.2.   Tijdens de openingsuren mogen in de standencluster enkel petflessen met drankinhouden allerhande, mits conformiteit met de wetgeving terzake, tussen 0,25l en 0,5l verkocht worden en/of petflessen met niet-bruisend, drinkbaar water van 1,5l.

4.1.3.   Met het oog op recyclage : nieuwe regeling vanaf 2022

Op het festivalterrein nog meer inzetten op vlak van afval, festivalgangers (nog meer) sensibiliseren, hen extra aanmoedigen om afval in de juiste vuilnisbak te gooien.  

LN zal werken met een nieuw type vuilnisbak: een dubbele bak, met aan de ene kant PMD+, aan de andere kant restafval.

Deze vuilnisbakken zullen over verschillende festivals heen gebruikt worden.

De burgemeesters vragen ook om dezelfde vuilnisbakken in de standenclusters te gebruiken, kwestie van uniformiteit te creëren.

Een 4-tal vuilnisbakken voor de cluster, huurprijs 100 euro per vuilnisbak voor de hele periode.

De ene kant (met het grote gat) is dus voor restafval.  Bedoeling is dat de standen – net zoals vorige jaren – zakken voorzien en zelf instaan voor de lediging en het verwerken van het afval.

De andere kant (met de kleine gaten) is voor PMD+.  Hierin mogen dus blikjes, bekertjes, drankverpakkingen, enz.  Eigenlijk hetzelfde als thuis in de PMD-zak, bijkomend mogen ook plastic bekers hierin (geen folies).  Bedoeling hier is dat de standen de zakken verzamelen en op een met Bart De Vos afgesproken plaats stockeren.  LN haalt die dan op, standen hoeven zelf dus niet in te staan voor de verwerking van het PMD+-afval. LN zorgt voor de vuilniszakken, het is natuurlijk wel aan standen om de volle zakken uit de recipiënten te halen, ze te stockeren en er nieuwe vuilniszakken inhangen.

Een heel belangrijk detail hierbij: standen dienen dezelfde beker te gebruiken als LN.

De festivalorganisatie werkt niet langer met de PP-beker, maar met een onbedrukte rPET-beker.

De rPET-beker is veruit het meest interessant op vlak van milieu.

 mag de standhouder enkel voorgeschreven drankbekers of petflesjes gebruiken.          

- De standhouder is verplicht om per 15 drankbekers of per 15 petfles(jes)sen 1 gratis consumptie te verstrekken. Deze maatregel moet door de standhouder goed zichtbaar worden geafficheerd.     

4.1.4. Een “vaste drankenprijs” dient gevolgd te worden : 

De standhouders hanteren dezelfde verkoopsprijzen voor drank en voedingswaren als de prijzen die gelden op het festivalterrein of de door de festivalorganisatie georganiseerde campings


Artikel 5

Openingstijden

5.1.1. Enkel tijdens onderstaande uren mag de standencluster geopend worden:      

    • op woensdag 29 juni 2022 (om aan The Hive wachtende festivalgangers een groter comfort te bieden: toiletten, catering, schuilruimte): vanaf 12u tot 24u.

    • Op donderdag 30 juni 2022 van 8u tot vrijdag 1 juli 2022 te 03u30;        

    • Op vrijdag 1 juli 2022 van 8u tot zaterdag 2 juli 2022 te 03u30;            

    • Op zaterdag 2 juli 2022 van 8u tot zondag 3 juli 2022 te 03u30;           

    • Op zondag 3 juli 2022 van 8u tot maandag 4 juli 2022 te 03u30;            

    • Op maandag 4 juli 2022 mogen enkel de eetstanden met ontbijtaanbod en drankstanden geopend worden van 7u tot 11u. Tijdens deze periode mogen geen alcoholische dranken geschonken worden.

Artikel 6

Opruiming – Huisvuilophaling

6.1.1. Tegen donderdag 7 juli 2022 om 14u moet de standencluster afgebroken zijn.

6.1.2. De gemeente haalt elke morgen tussen 6u en 8u voor de standhouders de zakken met restafval/PMD/bekers/GFT op en voert ze af. De gemeente staat in voor de verwerkingskosten. De zakken met afval worden door de standhouders verzameld en aan de straatkant geplaatst. Papier en karton wordt apart aangeleverd.           

6.1.3. Extra zakken (restafval, PMD,  …) kunnen tegen betaling bekomen worden bij de gemeentelijke diensten.

Artikel 7

Extra verboden

Voor de standhouders en hun aangestelden is het van woensdag 29 juni 2022 tot en met maandag 4 juli 2022 op het openbaar domein en op privéterrein verboden gebruik te maken van:

  • het aanleggen van open vuren en het gebruiken van kaarsen en fakkels;         

  • alle vormen van vuurwerk;         

  • alle vormen van elektronisch versterkte tv-signalen en/of uitzendingen. Er is enkel elektrisch versterkte muziek onder de vorm van radio (Stubru) toegelaten tot 22u en max 85 dBA.        

  • metalen recipiënten (drankblikken);       

  • glas;         

  • aardingspinnen aanbrengen op minder dan 5m van de verharde rijbaan.         

  • het bezit en gebruik van drones (zowel toestellen als besturingsapparaten).    

Bij het niet naleven wordt overgegaan tot inbeslagname voor de duur van het evenement. Kosten voor het verwijderen van de installaties zijn ten laste van de standhouder.

Artikel 8

Afname materiaal Gemeente

8.1. Elke standhouder ontvangt op woensdag aan zijn stand het volgend materiaal van de gemeente:

  • (verplicht voor drankenstanden) bekercollectoren;  

  • Een basisvoorraad afvalzakken (restafval – PMD – Bekercollectorenzakken). Deze voorraad wordt aan de vereniging gefactureerd.       

Deze lijst is niet limitatief.

Artikel 9

Specifieke eisen: Warmtebronnen (voor standencluster)

9.1. Bij gebruik van gas:       

  • Elke volle gasfles die gevuld werd in een erkend vulcentrum is voorzien van een veiligheidsetiket (zwarte vlam op een rode achtergrond) en de gaskranen dragen een plastiek zegel;           

  • De gasflessen moeten steeds rechtop staan, beveiligd worden tegen omvallen en steeds afgeschermd worden van hevige warmte en zonlicht;        

  • Gebruik van de juiste drukregelaar (ontspanner):    

    • Afhankelijk van het type gas moet steeds gebruik worden gemaakt van de juiste ontspanner (28 of 37 mbar) op de gasfles;         

    • Butaanflessen moeten aan de uitgang altijd een drukregelaar hebben die de gasdruk van 1700mbar naar 28mbar reduceert;            

    • Propaaninstallaties moeten (vanaf 2 toestellen) altijd uitgerust zijn met een dubbele ontspanner:       

      • een eerste ontspanner, geplaatst buiten aan de gasflessen, reduceert de gasdruk van 7bar naar 1,5bar (aanbevolen druk voor het binnentreden in lokalen);         

      • de tweede ontspanner, geplaatst juist voor de gebruikstoestellen, reduceert de gasdruk van 1,5 bar naar 37mbar of 50mbar;  

    • De plaatsing van een enkele ontspanner die de druk reduceert van 7bar naar 37mbar of 50mbar, kan slechts worden toegelaten als de gasfles of gasflessen aangesloten zijn op slechts 1 toestel.   

  • Vaste gasinstallaties moeten jaarlijks gekeurd worden. Het geldige keuringsattest moet aanwezig zijn in de coördinatiepost.         

  • Gebruik van soepele leidingen (volgens de Europese norm EN559):         

    • Voor gebruiksinstallaties op butaan of propaan mogen GEEN andere slangen worden gebruikt dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase. Op de slangen zijn leesbare onuitwisbare markeringen aangebracht met maximum één meter tussen elke markering (min. 15bar) alsook het fabricagejaar, het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag worden gebruikt.   

    • De slang mag max. 2 meter lang zijn en moet regelmatig vervangen worden. Deze slang moet om de 5 jaar worden vervangen.           

    • De uiteinden van de slang worden vastgehecht door spanbeugels op de slangappels die aangepast zijn aan haar inwendige diameter.

    • De aandacht van de gebruiker moet altijd gevestigd worden op de goede staat van de slang.            

9.2. Bij gebruik van elektriciteit:      

  • De installatie dient conform het Algemeen Reglement op Elektrische Installaties te zijn;

  • Alle elektrische toestellen en verlengdraden moeten een CEBEC-label dragen.   

  • Standen en wagens met een vaste installatie op elektriciteit moeten een geldig keuringsattest van een erkend keuringsorganisme kunnen voorleggen.       

9.3. Bij gebruik van houtskool:         

  • In geen geval mag het publiek rechtstreeks in contact komen met de warmtebron.

9.4. Algemene eisen voor warmtebronnen:  

  • Verwarmingstoestellen met petroleum mogen enkel worden gebruikt met voorafgaande toestemming van de brandweer;                        

  • Verlichtingstoestellen met open vlam zoals toortsen zijn ten allen tijde verboden;

  • In geen enkel geval mogen warmtebronnen rechtstreeks in contact komen met het publiek;

  • In de onmiddellijke omgeving van de warmtebronnen mogen geen brandbare materialen liggen;

  • Onder de warmtebron zelf moet een brandveilige plaat worden gelegd;   

  • Bij de warmtebronnen moet een blusapparaat 6kg ABC of 5kg CO2 binnen handbereik zijn. inzake het gebruik en de geldigheids- of keuringsdatum gelden de voorschriften inzake brandpreventie. Het blustoestel dienst jaarlijks gekeurd te worden.

Artikel 10

Specifieke eisen: milieu

10.1. Uitbaters van de standen moeten zich houden aan de richtlijnen zoals bepaald in de milieuvergunning die op die percelen geldig is (bvb. aan de manier en de locatie van gasopslag, het verbod op het lozen van afvalwater, ...).

Artikel 11

Afwijking

11.1. Van deze politieverordening en zijn verschillende artikelen kan afgeweken worden mits schriftelijke toelating van de burgemeester.   

11.2. Elke gegeven toelating dient aanwezig te zijn in de desbetreffende stand en getoond te worden bij controle.  

11.3. De toelating kan onmiddellijk worden ingetrokken na vaststelling van overtreding door de Federale of Lokale Politie of na beslissing van de Burgemeester.

Artikel 12

Decreet lokaal bestuur

12.1. Deze verordening wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.

Artikel 13

Uitvoering van de verordening

13.1. De leden van de lokale en federale politie zijn gelast met de uitvoering van deze verordening. Na vaststelling van de overtreding door de lokale of federale politie of op beslissing van de burgemeester kunnen volgende maatregelen worden genomen: verwijdering op kosten van de overtreder/inbeslagname/intrekking vergunning.  

13.2. Overtredingen op de beschikkingen worden gestraft met een administratieve geldboete van maximum € 350.