Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

2020_GR_00068 - Politie - Politieverordening RW 2022 inzake gelegenheidskampeerterreinen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Elke Van den Broeck; Benny Van Goolen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Frank Vannetelbosch

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2020_GR_00068 - Politie - Politieverordening RW 2022 inzake gelegenheidskampeerterreinen - Goedkeuring 2020_GR_00068 - Politie - Politieverordening RW 2022 inzake gelegenheidskampeerterreinen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het is nodig politiemaatregelen te nemen om het goede verloop van het Rock Werchter festival enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren.

De gemeente streeft naar een betere kwaliteit van de gelegenheidscampings, aangezien het festival gespreid is over zes dagen waarvan vier concertdagen en één prefestivalavond.

Argumentatie

De voorbije jaren is door de clustering maar ook mede door het in voege treden van het GRUP Dijlevallei het aantal (vooral kleinere) campings en parkings aanzienlijk teruggebracht en blijven er maar 2 “grote” over: The Hive en The Hive Resort (Live Nation) en de Rock Village (Camping Experience); 

Een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid kan de gemeente meer armslag bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen;           

De handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen biedt de gemeente de mogelijkheid sneller te reageren op problemen van lokale aard;       

Dit reglement legt de wettelijke verplichtingen en administratieve straffen vast inzake de overtredingen die in de gemeentelijke reglementen administratief strafbaar werden gesteld.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur;     

Artikels 119, 119bis en 119ter van de nieuwe gemeentewet;    

De wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties;

Het Koninklijk Besluit van 7 januari 2001, houdende vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999, betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;        

De beslissing van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2005, houdende de aanwijzing van provinciale ambtenaren voor het opleggen van de administratieve geldboetes;       

De wet tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet;           

De beslissing van de gemeenteraad d.d. 24 februari 2012 houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en de gemeente Haacht inzake terbeschikkingstelling bemiddelaar gemeentelijk administratieve sancties (GAS);         

De Wet van 7 mei 2004 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 tot betreffende de jeugdbescherming en nieuwe gemeentewet, B.S., 25 juni 2004;    

De wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;      

Het Koninklijk Besluit van 17 maart 2005, houdende vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;

Omzendbrief OOP 30 bis aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;

Het Koninklijk Besluit van 5 december 2004 houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren moeten voldoen, zoals bepaald in artikel 119bis, §6, tweede lid, 1° van de nieuwe gemeentewet;            

Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2005 en de nadien gewijzigde bepalingen houdende aanpassing van het politiereglement op administratieve sancties;   

Het besluit van de gemeenteraad van 21 april 2008 houdende goedkeuring van het reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein.

Het decreet van 10 juli 2008 betreffende het toeristische logies en zijn wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;

Het besluit van de gemeenteraad i.v.m. het protocol tussen de gemeente Haacht en de NV Live Nation festivals en de vzw Altsien in verband met de organisatie van de muziekfestivals Rock Werchter 2022.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Toelating

1.1. Er kan enkel een gelegenheidskampeerterrein worden ingericht na het afleveren van een vergunning door de burgemeester.     

1.2. De aanvraag voor het uitbaten van een camping moet uiterlijk binnen de zeven kalenderdagen na bekendmaking van dit besluit worden gericht aan de burgemeester.   

1.3. De aanvraag moet verplicht volgende documenten bevatten:  

- Volledig ingevuld aanvraagformulier (te verkrijgen via de gemeente).         

- Ondertekende toelating van de eigenaar(s) van de percelen die de camping omvat.

- Inplantingsplan (deadline voor indiening: 7 kalenderdagen na bekendmaking van dit besluit) in rastervorm van 50 op 50 meter op schaal met duidelijke aanduiding van volgende voorzieningen:

* Perceel van de gelegenheidscamping;         

* Toegangsweg(en);    

* Brandwegen in zones;          

- Minimum 5 meter breedte en een vrije hoogte van minimaal 4 meter.          

- Het gras op de brandwegen moet korter worden gemaaid dan het gras op de kampeerplaatsen.

- Deze wegen moeten te allen tijde vrij blijven zodat hulpdiensten niet dienen te keren en ook moeten ze zichtbaar zijn zodat ze herkenbaar zijn vanuit de lucht.        

* Nooduitgangen;        

* Sanitaire inrichting (wasgelegenheid, toiletten en punten met drinkbaar water);  

- Uiterlijk op maandag 14 juni 2022 moet elke campinghouder de hoofdleiding van het water aanbrengen op de camping. Nadien worden staalnames ter controle van de drinkwaterkwaliteit afgenomen.            

* Coördinatiepost – Secretariaat (telefoon, informatie, veiligheid);  

* Blusposten;   

* EHBO-post;  

* Containerpark (afvalsorteerstand);          

* Drank- en eetgelegenheid en diverse standen (indien aanwezig).  

1.4. Buiten de toegelaten camping mag nergens worden gekampeerd.      

1.5. De campingzone zelf is enkel toegankelijk voor festivalgangers met een geldig campingticket.

Artikel 2

Controle vooraf

2.1. Voorafgaand aan de opening van de camping moet de uitbater het gehele terrein en omgeving controleren. Dit om tegen te gaan dat kandidaat-kampeerders vooraf materialen en goederen ter plaatse hebben gebracht.

Artikel 3

Voertuigen

3.1. Voertuigen worden niet toegelaten op de camping.  Een uitzondering wordt gemaakt voor voertuigen waarvoor de burgemeester een parkeerbewijs heeft afgeleverd.  

3.2. Noch motorhomes (uitgezonderd voor motorhome-campings) noch voertuigen worden toegelaten op de camping.  Een uitzondering wordt gemaakt voor voertuigen waarvoor de burgemeester een parkeerbewijs heeft afgeleverd.         

3.3. Voertuigen zonder parkeerbewijs en voertuigen die de brandwegen belemmeren, worden uit veiligheidsoverweging getakeld.  De takelkosten zijn ten laste van de campinguitbater.

Artikel 4

Polsbandje

4.1. De campinghouder is verplicht gebruik te maken van de voorgeschreven polsbandjes (in de desbetreffende kleur), die door organisator Live Nation worden aangekocht en afgeleverd aan de campinghouder.           

4.2. De campinghouder is verplicht om elke kampeerder een voorgeschreven polsbandje aan te doen, hetwelk voorzien is van een éénvormig campingnummer en hij moet zorgen dat de camping niet betreden kan worden door mensen zonder polsband. (scanning)       

4.3. Elke gebruiker van de camping is verplicht het voorgeschreven polsbandje te dragen.

4.4. Bij verlies of diefstal is de gebruiker van de camping verplicht het nodige te doen op eigen initiatief om een nieuw polsbandje te verkrijgen.

Artikel 5

Inrichting - Uitrusting

5.1. De campinghouder moet de toelating in originele vorm op de coördinatiepost van de camping bewaren en voorleggen op vraag van bevoegde personen.  

5.2. Op elke camping moet ter hoogte van de ingang een coördinatie- en EHBO-post worden geplaatst.          

Aan de coördinatiepost moet verplicht een infobord met volgende gegevens op een goed zichtbare plaats worden geplaatst:          

- Lijst met noodnummers;          

- Inplantingsplan van de camping;        

- Contactgegevens EHBO;        

- Deze lijst is niet limitatief.       

In de EHBO-post moet verplicht een EHBO-set aanwezig zijn met voldoende materiaal berekend op het aantal kampeerders aanwezig op de camping.

5.3. Elke camping moet worden aangeduid d.m.v. een duidelijk opgesteld bord ter hoogte van elke ingang met bijkomende vermelding van zone en nummer van betreffend kampeerterrein (zoals ook een inplantingsplan).  Deze vermelding moet tevens worden aangebracht op het dak de container zodat het ook zichtbaar is vanuit de lucht.       

5.4. Elke camping moet volledig worden afgesloten zodat kampeerders zonder geldig polsbandje de camping niet kunnen betreden.           

5.5. De camping moet worden opgedeeld in visueel duidelijk herkenbare zones.

5.6. Milieuaspecten:  

- Een afvalteam samen te stellen.          

- Elke camping moet verplicht volgende afvalstoffen apart inzamelen: Restafval/PMD/ Papier en Karton/Grof Afval/Glas/Hout/Bekers.         

- Bij het binnenkomen van elke kampeerder is de campinghouder verplicht deze een gratis zak voor restafval en een gratis zak voor PMD te geven.     

5.7. Elke camping moet beschikken over voldoende sanitaire gelegenheid:          

- minimaal 1 douche per 125 kampeerders.       

- minimaal 1 kraantje met gratis gekoeld drinkbaar water per 150 kampeerders.  Deze kraantjes moeten afzonderlijk worden opgesteld van de eet- of drankgelegenheid.  Per 20 kraantjes moet er aan apart aftappunt worden opgericht.       

- minimaal 1 toilet per 125 kampeerders.          

- minimaal 1 urinoir (verzamelbak van 4) per 250 kampeerders, liefst meer!   

5.8. Elke camping moet beschikken over minimaal 1 bluspost met 2 goedgekeurde poederblusser type ABC 6kg per 500 kampeerders, met een minimum van 4 goedgekeurde brandblussers.  Op campings met meer dan 3000 kampeerders moeten meerdere blusposten worden ingericht.  Een post voor maximum 3000 kampeerders bevat minimum 5 goedgekeurde poederblussers type ABC 6kg.  Elke camping moet verplicht ook 2 goedgekeurde blustoestellen type CO2 beschikbaar hebben.  

Alle voorschriften inzake brandpreventie van de brandweer moeten strikt worden nageleefd.

5.9. Elke camping is verplicht voldoende verlichting aan toiletten, douches, brandwegen en nood- en toegangswegen aan te brengen.  

5.10. Elke camping kan een drank- en/of eetstand voorzien.  Ze bedienen uitsluitend het publiek, verblijvende op de camping en drager van het noodzakelijke polsbandje.          

Uitzondering op schenken occasionele sterke drank

Er mogen cocktails geschonken worden op voorwaarde dat de wettelijke reglementering ter beteugeling van de openbare dronkenschap, strikt wordt nageleefd. Zo is het eveneens strafbaar om geestrijke dranken op te dienen aan jongeren beneden 16 jaar en sterke dranken (waaronder cocktails met sterke drank) te schenken aan minderjarige jongeren. Bovendien mag er geen alcohol geschonken worden aan personen die in kennelijke staat van dronkenschap verkeren.    

Het schenken dient te gebeuren in een duidelijke afgeschermde zone. Er dient steeds naar een leeftijdsbewijs gevraagd te worden bij het verschaffen van sterke drank. Het bar/toogpersoneel dient heel duidelijk gebriefd te worden over de alcoholwetgeving.

Er dient een duidelijk prijsverschil gehanteerd te worden waarbij alcoholische dranken een hogere prijs hebben dan niet-alcoholische dranken, een alcoholvrije cocktail kost dan minimum € 2 minder dan een alcoholische. Gratis (kraantjes)water dient voorzien te worden en duidelijk geafficheerd, alsook opgenomen in de drankenlijst. Er dienen evenveel of meer alcoholvrije alternatieven aangeboden te worden als alcoholische dranken.           

De cocktails mogen enkel geschonken worden op de terreinen van The Hive, The Hive Resort en Rock Village en dit beperkt tot 03u30 ’s nachts.           

Nadien volgt een evaluatie met de organisatie en betrokken veiligheidsdiensten.   

5.11. Voor de bouw van tijdelijke constructies en installaties moet een keuringsattest kunnen worden voorgelegd (min. Belgische klasse A2 inzake reactie bij brand).  

5.12. Gebruik van een grondwaterwinningsput moet worden aangegeven bij de gemeente (milieudienst) via een milieumelding klasse 3.           

5.13. Alle afvalwater (van toiletten, urinoirs, douches, keukens,...) dient te worden opgevangen en behandeld volgens één van onderstaande methoden:      

- opslag in waterdichte opvangcontainers en regelmatige afvoer over de weg naar een RWZI, via een door OVAM erkende afvaltransportfirma (van ieder transport moeten bewijsstukken van de vervoersfirma kunnen worden voorgelegd);

- rechtstreekse aansluiting en afvoer via een openbare riolering die is aangesloten op een RWZI (mits uitdrukkelijke toelating van de uitbater van de RWZI);     

- zuivering ter plekke (na zuivering dient het afvalwater te voldoen aan de voorschriften hieromtrent in VLAREM II).           

De uitbater licht de gemeente minstens 1 maand voor het evenement in over de gekozen oplossing.        

5.14. Camerabewaking

5.14.1. De uitbater van de camping dient een vaste camera te voorzien aan de ingang van zijn camping.

5.14.2. Deze camera dient zodanig te worden opgesteld dat enkel de ingang wordt gefilmd.       

5.14.3. De beelden dienen te worden opgenomen en gedurende een termijn van één maand te worden bewaard. Na verloop van deze termijn moeten de bewaarde beelden vernietigd worden.  

5.14.4. De beelden kunnen uitsluitend worden bekeken door de campinguitbater (verwerker), door de politie en de geregistreerde persoon.

5.14.5. De uitbater dient een pictogram aan te brengen aan de ingang van zijn camping.

5.14.6. De uitbater dient uiterlijk 2 weken voor de ingebruikneming van de camera een elektronische aangifte te doen. Een bewijs van aangifte dient uiterlijk 1 week voor het evenement aan de burgemeester te worden bezorgd.

Artikel 6

Bereikbaarheid - Permanentie

6.1. Elke camping moet vanaf woensdag 29 juni 2022 om 8u t.e.m. maandag 4 juli 2022 om 16u permanent worden bemand door de verantwoordelijke of zijn aangestelde.          

6.2. Er mag slechts één toegang zijn tot het terrein (inrit en uitrit wel gescheiden).          

6.3. Veiligheidspersoneel:     

Elke camping moet vanaf opening tot en met sluiting permanent minimum 2 vergunde bewakingsagenten inzetten aan de ingang tot het terrein. De lijst van bewakingsagenten die activiteiten uitoefenen op de camping dient vier weken voorafgaandelijk aan het evenement toe te komen bij de burgemeester.         

De volgende informatie dient te worden meegedeeld:            

1) naam en adres van de betrokken bewakingsonderneming;  

2) de identiteitsgegevens van de bewakingsagenten die worden ingezet en van de personeelsleden van de betrokken bewakingsfirma die de leiding over deze bewakingsagenten uitoefenen;         

3) de aard van de bewakingsactiviteiten;          

4) de data en de plaatsen waarop de bewakingsactiviteiten worden uitgevoerd.       

Elke camping moet permanent minimum 1 medewerker per 500 kampeerders hebben, met een minimum van 4 permanente medewerkers, die exclusief worden ingezet voor de veiligheid op de camping.  Deze personen moeten allemaal de minimumleeftijd van 18 jaar hebben.

6.4. Bijkomend moet er permanent een verantwoordelijke (minimum 21 jaar oud) aanwezig zijn in de coördinatiepost.  Deze persoon geldt als eerste aanspreekpunt voor externen en hulpdiensten.  Deze dient permanent telefonisch bereikbaar te zijn.  Dit vast GSM-nummer (of vast netwerknummer) en de nominatieve lijst van de verantwoordelijken en medewerkers (opgedeeld in 3 tijdsblokken) moet uiterlijk op 1 juni 2022 worden overgemaakt aan de lokale politiezone Boortmeerbeek-Haacht-Keerbergen en het gemeentebestuur.     

6.5. Alle medewerkers dienen herkenbare kledij te dragen in afspraak met de organisatoren en het gemeentebestuur.  Er mag geen verwarring mogelijk zijn met de kledij van de bewakingsagenten (professioneel of vrijwilligers).

Artikel 7

Uitbating - Openingstijden

7.1. Elke campinghouder moet voorafgaand aan het evenement een door de brandweer goedgekeurd plan hebben dat bij controle ter plaatse door hen wordt gehanteerd.           

- De brandweercontrole van de campings vindt plaats op woensdag 29 juni 2022 tussen 9 en 14u  (9u : The Hive - 12u : Hive Resort  - 14u : Rockvillage).

- De campinghouder is verplicht om tijdens het genoemde tijdstip aanwezig te zijn.

- Alle opgelegde veiligheidsvoorzieningen dienen uiterlijk bij de brandweercontrole aanwezig en uitgevoerd te zijn.  Indien hieraan niet wordt voldaan, wordt de vergunning op beslissing van de burgemeester ingetrokken.  

7.2. Kamperen wordt toegelaten vanaf donderdag 30 juni 2022 om 8u (vanaf woensdag 29 juni 2022 om 14u voor de Hive/Hive resort-campings) tot en met maandag 4 juli 2022 om 14u of indien anders beslist door de burgemeester.  De campinghouder moet alle maatregelen nemen om te voorkomen dat er buiten deze uren wordt gekampeerd.

Artikel 8

Opruiming – Huisvuilophaling

8.1. Op de campings van het meerdaags festival hebben de uitbaters de vrije keuze tussen het inzetten van een erkend afvalophaler-verwerker of gebruik te maken van de door de gemeente aangestelde ophaler/verdeler (werkwijze EcoWerf).    

8.2. Uiterlijk op donderdag 7 juli 2022 om 20u moet elke camping volledig zijn opgeruimd en moet alle afval zijn verwijderd.

Artikel 9

Extra verboden

9.1. Voor campinguitbaters en festivalgangers is het van woensdag 29 juni 2022 tot en met maandag 4 juli 2022 op de campingclusters verboden:       

- gebruik van open vuren en BBQ’s met houtskool en het gebruiken van kaarsen en fakkels.        

- gebruik van generatoren.       

- gebruik van elektronisch versterkte muziekbronnen, tv-signalen en/of uitzendingen in welke vorm dan ook. Als enige uitzondering hierop is het gebruik van versterkte muziek wel toegelaten (mits toelating van de burgemeester) in een duidelijk apart afgebakende en met tent overdekte evenementenzone van een campingcluster die minstens 10 ha groot is en mits strikte naleving van volgende richtlijnen ivm volume:            

- tijdens de uren van het festival en aansluitend tot 02u30: 98 dbA leq 60 min, gemeten binnen de zone op 2 meter hoogte; 

- voor de uren van het festival en tussen 02u30 en 03u30: 95 dbA leq 60 min, gemeten binnen de zone op 2 meter hoogte;        

De campinghouder is verplicht op te treden tegen geluidsoverlast op zijn camping veroorzaakt door kampeerders.    

Voor festivalgangers is het van woensdag 29 juni 2022 tot en met maandag 4 juli 2022 op de campingclusters verboden:          

- gebruik van metalen recipiënten (drankblikken), uitgezonderd blikjes frisdrank of bier bij de eerste betreding op de camping.          

- gebruik van glas.       

- gebruik van gasflessen voor BBQ (bv Campinggaz). Voorafgaand aan het festival en aan de ingang van het terrein moet hierover duidelijk worden gecommuniceerd. De uitbater moet in beslag genomen gasflesjes op een veilige en afgesloten plaats bewaren en dagelijks afvoeren. Enige uitzondering hierop wordt gemaakt voor de gebruikers van een mobilhomecamping die beschikken over een ingebouwde en beveiligde installatie.            

- gebruik van eigen tapinstallaties.      

- meebrengen van huisdieren, uitgezonderd geleidehonden.

- bezit en gebruik van alle vormen van vuurwerk.      

- het bezit en gebruik van drones (zowel toestellen als besturingsapparaten).          

9.2. Bij het niet naleven wordt overgegaan tot tijdelijke inbeslagname voor de duur van het evenement. Kosten voor het verwijderen van de installaties zijn ten laste van de kampeerder.

Artikel 10

Afname Materiaal bij de gemeente

10.1. Elke campinghouder kan volgend materiaal afnemen van de gemeente:      

- (tegen betaling) huisvuilzakken (restafval - PMD);

Deze lijst is niet limitatief.

Artikel 11

Specifieke eisen Warmtebronnen (campinghouders)

11.1. Bij gebruik van gas:     

- Elke volle gasfles die gevuld werd in een erkend vulcentrum is voorzien van een veiligheidsetiket (zwarte vlam op een rode achtergrond) en de gaskranen dragen een plastiek zegel.

- De gasflessen moeten steeds rechtop staan, beveiligd worden tegen omvallen en steeds worden afgeschermd van hevige warmte en zonlicht.        

- De maximale keuringstermijn van deze gasflessen bedraagt naargelang het type van de fles 10 of 15 jaar.  Op gasflessen wordt steeds de datum van de eerste keuring en de herkeurdatum ingeslagen door een erkend organisme.     

- Gebruik van de juiste drukregelaar (ontspanner):    

- Afhankelijk van het type gas moet steeds gebruik worden gemaakt van de juiste ontspanner (28 of 37 mbar) op de gasfles.          

- Butaanflessen moeten aan de uitgang altijd een drukregelaar hebben die de gasdruk van 1700mbar naar 28mbar reduceert.   

- Propaaninstallaties moeten (vanaf 2 toestellen) altijd uitgerust zijn met een dubbele ontspanner.         

- Een eerste ontspanner, geplaatst buiten aan de gasflessen, reduceert de gasdruk van 7bar naar 1,5bar (aanbevolen druk voor het binnentreden in lokalen).        

- De tweede ontspanner, geplaatst juist voor de gebruikstoestellen, reduceert de gasdruk van 1,5bar naar 37mbar of 50mbar.

- De plaatsing van een enkele ontspanner die de druk reduceert van 7bar naar 37mbar of 50mbar kan slechts worden toegelaten als de gasfles of gasflessen aangesloten zijn op 1 toestel.     

- Vaste gasinstallaties moeten jaarlijks gekeurd worden.  Het geldige keuringsattest moet aanwezig zijn in de coördinatiepost.        

- Gebruik van soepele leidingen (volgens de Europese norm EN559):         

- Voor gebruiksinstallaties op butaan of propaan mogen GEEN andere slangen worden gebruikt dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase.  Op de slangen zijn leesbare onuitwisbare markeringen aangebracht met maximum één meter tussen elke markering.  Bij deze markeringen staat tenminste de waarde van de maximale werkdruk (min. 15bar) alsook het fabricagejaar, het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag worden gebruikt.

- De slang mag max. 2 meter lang zijn en moet regelmatig vervangen worden.  Deze slang moet om de 5 jaar worden vervangen.    

- De uiteinden van de slang worden vastgehecht door spanbeugels op de slangappels die aangepast zijn aan haar inwendige diameter.      

- De aandacht van de gebruiker moet altijd gevestigd worden op de goede staat van de slang.

11.2. Bij gebruik van elektriciteit:    

- De installatie dient conform het Algemeen Reglement op Elektrische Installaties te zijn.

- Bij elektriciteitsafname vanuit een onroerend goed moet een geldig keuringsattest worden voorgelegd.  Voor een particuliere woning is de geldigheidstermijn max. 25 jaar, voor een handelspand max. 5 jaar.          

- Alle elektrische toestellen en verlengdraden moeten een CEBEC-label dragen.   

- Standen en wagens met een vaste installatie op elektriciteit moeten een geldig keuringsattest van een erkend keuringsorganisme kunnen voorleggen.       

11.3. Algemene eisen voor warmtebronnen:            

- Verwarmingstoestellen met petroleum mogen enkel worden gebruikt met voorafgaande toestemming van de brandweer.     

- Verlichtingstoestellen met open vlam zoals toortsen zijn ten allen tijde verboden.

- In geen enkel geval mogen warmtebronnen rechtstreeks in contact komen met het publiek.

- In de onmiddellijke omgeving van de warmtebronnen mogen geen brandbare materialen liggen.           

- Onder de warmtebron zelf moet een brandveilige plaat worden gelegd.   

- Bij de warmtebronnen moet een blusapparaat 6kg ABC of 5kg CO2 binnen handbereik zijn.

- Inzake het gebruik en de geldigheids- of keuringsdatum gelden de voorschriften inzake brandpreventie.  Het blustoestel dient jaarlijks gekeurd te worden.

Artikel 12

Afwijking

12.1 Op deze politieverordening en zijn verschillende artikelen kan afgeweken worden mits schriftelijke toelating van de Burgemeester.  

12.2 De toelating kan onmiddellijk worden ingetrokken na vaststelling van overtreding door de Federale of Lokale Politie of na beslissing van de Burgemeester.

Artikel 13

Decreet lokaal bestuur

13.1. Deze verordening wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.

Artikel 14

Uitvoering verordening

14.1. De leden van de Lokale en Federale Politie zijn gelast met de uitvoering van deze verordening.   

Na vaststelling van de overtreding door de lokale of federale politie of op beslissing van de burgemeester kunnen volgende maatregelen worden genomen: verwijdering op kosten van de overtreder/inbeslagname/intrekking van vergunning.

14.2. Overtredingen op de beschikkingen worden gestraft met een administratieve geldboete van maximum € 350.