Terug
Gepubliceerd op 30/09/2022

2022_GR_00219 - Belastingen - Dienstjaren 2023-2024-2025 - Belasting op constructies bestemd of aangewend voor het dragen van reclame en zichtbaar vanaf een openbare weg - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 26/09/2022 - 20:05 gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Marian Ursi; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Veva Daniels; Annik Olbrechts; Benny Van Goolen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Frank Vannetelbosch; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Nick Van Avondt; Marleen Wouters

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2022_GR_00219 - Belastingen - Dienstjaren 2023-2024-2025 - Belasting op constructies bestemd of aangewend voor het dragen van reclame en zichtbaar vanaf een openbare weg - Goedkeuring 2022_GR_00219 - Belastingen - Dienstjaren 2023-2024-2025 - Belasting op constructies bestemd of aangewend voor het dragen van reclame en zichtbaar vanaf een openbare weg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;

De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;

De wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;

Het bestuursdecreet van 7.12.2018;

Het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 25.06.2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;

De omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

De gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement van de gemeente Haacht goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 oktober 2021.

Argumentatie

Het aantal reclameborden zichtbaar vanop de openbare weg.

De gemeente wil een wildgroei aan reclameborden op haar grondgebied voorkomen en het storend effect zoveel mogelijk beperken.

Reclameborden vormen een bezwaring voor het uitzicht van de gemeente. Bovendien genereren deze borden inkomsten voor de plaatsers van de borden daar waar de gemeente enkel de lasten draagt zodat een belasting om het evenwicht te herstellên aangewezen is.

De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de invoering van alle rendabele belastingen.

Adviezen

Gunstig advies
Financiële dienst Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt voor een termijn, ingaand op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 een jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op de constructies bestemd of aangewend voor het dragen van reclame en zichtbaar vanaf een openbare weg.

Artikel 2

Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de constructie op 1 januari van het belastingjaar.  

Als er geen eigenaar of gebruiker van het bord gekend is, wordt de eigenaar van de grond of van de muur waarop het reclamebord zich bevindt belast.

Artikel 3

Tarief

De belasting, bedoeld onder artikel 1, wordt vastgesteld als volgt:  

50,00 euro per vierkante meter oppervlakte van de constructie bestemd of aangewend voor het dragen van reclame en zichtbaar vanaf een openbare weg.

Elk gedeelte van een vierkante meter wordt beschouwd als een volledige vierkante meter.

De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar.

Artikel 4

Vrijstellingen

Van de belasting, bedoeld onder artikel 1, zijn vrijgesteld :

a) de borden, geplaatst door openbare besturen of openbare diensten, voor zover geen winstgevend doel wordt nagestreefd;

b) de borden, alleen gebruikt ter gelegenheid van wettelijk voorziene verkiezingen;

c) de borden die tijdelijk (maximaal 6 weken) geplaatst worden ten voordele van een Haachtse vereniging (bv. borden op terreinen zichtbaar van op de openbare weg);

d) de borden die alleen gebruikt worden voor aankondiging van de eigen firmanaam op de plaats waar de bedrijfsuitbating gevestigd is;

e) de borden die alleen gebruikt worden voor de naam van de aannemer op een bouwwerf of de naam van de immo-makelaar op de plaats van het te verhandelen vastgoed.

Artikel 5

Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6

Aangifteplicht

De belastingplichtige ontvangt een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd. De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.

Deze formulieren zijn verkrijgbaar bij het gemeentebestuur Haacht, team financiën, afdeling belastingen, Wespelaarsesteenweg 85 te 3150 Haacht.

Het door het college van burgemeester en schepenen daartoe aangesteld personeelslid is bevoegd om de opgegeven eenheden, zoals vermeld op het aangifteformulier, te controleren.

Artikel 7

Ambtshalve vaststelling

Bij gebrek aan een aangifte binnen de in artikel 6 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd.

Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk over te dragen.

Artikel 8

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.

Artikel 9

Betaaltermijn

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na toezending van het aanslagbiljet.

Artikel 10

Bezwaarprocedure

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

Artikel 11

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de geschillenprocedure gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeente- en provinciebelastingen, met latere wijzigingen.

Artikel 12

Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.

De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.