Terug
Gepubliceerd op 24/11/2022

2022_GR_00267 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 21/11/2022 - 20:05 gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons

Verontschuldigd

Bert Francois; Veva Daniels

Secretaris

Eric Persoons

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2022_GR_00267 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing - Goedkeuring 2022_GR_00267 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente zorgt voor de aflevering van administratieve stukken, zoals rijbewijzen, identiteitskaarten, enz. 

Vanaf 1 januari 2020 worden, op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex volgens volgende formule: nieuw tarief = (basistarief x nieuwe index) / basisindex.

Er is een aanpassing van de tarieven vanaf 1 januari 2023.

Argumentatie

  • Het gemeentebestuur dient aan de federale overheid een vergoeding te betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen; 

  •  Het bestuur maakt ook zelf kosten naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes; 

  • Het is aangewezen om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten;  

  • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen. 

Juridische grond

  • de Grondwet, artikel 173; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het Bestuursdecreet betreffende de openbaarheid van bestuur; 

  • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953; 

  • Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar; 

  • Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953; 

  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, met talrijke wijzigingen; 

  • Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013; 

  • Artikel 2 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten; 

  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013 (BS 21 maart en 29 maart 2013);  

  • Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt een retributie gevestigd op de afgifte door het gemeentebestuur van administratieve stukken. 

Artikel 2 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die het stuk of de inlichting vraagt.  

Artikel 3 

 De retributie wordt vastgesteld als volgt: 

1

Elektronische identiteitskaarten

Bedrag

 

● Gewone procedure

€ 22

 

● Spoedprocedure met levering in de gemeente

€ 115

 

● Spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel

€ 150

2

Kids-ID

 

 

● Gewone procedure

€ 11

 

● Spoedprocedure met levering in de gemeente

€ 105

 

● Spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel

€ 140

3

Elektronische vreemdelingenkaart

 

 

● Gewone procedure

€ 22

 

● Spoedprocedure

€ 115

4

Attest van Immatriculatie vreemdelingen

€ 5

5

Paspoorten volwassenen (Reispassen)

 

 

● Gewone procedure

€ 75

 

● Spoedprocedure

€ 250

 

● Superdringende levering in Brussel

€ 350

6

Paspoorten minderjarigen (Reispassen)

 

 

● Gewone procedure

€ 45

 

● Spoedprocedure

€ 220

 

● Superdringende levering in Brussel

€ 320

7

Rijbewijzen bankkaartmodel

€ 25

8

Internationale rijbewijzen

€ 20

9

Trouwboekje

€ 20

10

Voornaamswijziging

€ 300

11

Voornaamswijziging transgenders

€ 30

12

Slachtbewijs

€ 20


Artikel 4 

Zijn van de retributie vrijgesteld: de documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.  

Artikel 5 

De retributie en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het document contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. 

Artikel 6 

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.