Terug
Gepubliceerd op 31/10/2022

2022_CBS_02176 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Weg met voorrang - Grote Baan - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 27/10/2022 - 08:05 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Tim Timmermans; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2022_CBS_02176 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Weg met voorrang - Grote Baan - Goedkeuring 2022_CBS_02176 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Weg met voorrang - Grote Baan - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Baan is een ontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50km/u en gescheiden verkeer (fietspaden). Deze fietspaden zijn doorlopend en hebben dus voorrang op kruispunten. Het gehele wegbeeld is bijgevolgd deze van een voorrangsweg, behalve de aanwezigheid van kruispuntplateaus (die worden weggewerkt). Voor de rijbaan geldt momenteel voorrang van rechts, wat in tegenstrijd is tot het wegbeeld en de doorlopende fietspaden.

De Grote Baan was voorrangsweg tot wijziging in 1991 toen er voorrang van rechts werd ingevoerd.

Argumentatie

Om een herkenbaar wegbeeld consistent met de wegencategorisering te bekomen, wordt de Grote Baan een weg met voorrang ten opzichte van de zijstraten. Dit ontraadt ook het sluipverkeer, bv. in de Donkstraat.

Dit principe werd goedgekeurd op het college van 16 december 2021.

Dit betreft de negen volgende kruispunten van de Grote Baan: Adolf de Spoelberchlaan (thv nr 113), Geveldestraat, Adolf de Spoelberchlaan (thv nr 169), Bosveld, Donkstraat, Kwaadbunder, Ol. De Spoelberchlaan, Terheydenlaan en Elleveldweg. De Grote Baan blijft ondergeschikt ten opzichte van de Provinciesteenweg (N21).

Juridische grond

Aanvullend wegreglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur


Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De Grote Baan wordt een weg met voorrang vanaf het einde van de zone 30 (vanaf verkeersbord F4b thv nr 68) tot aan de Provinciesteenweg (N21). De Grote Baan blijft ondergeschikt ten opzichte van de Provinciesteenweg (N21).

De maatregel wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden B15 op de Grote Baan en verkeersborden B1 in de ondergeschikte straten.

Artikel 2

Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het team uitvoering die de plaatsing opneemt in de werkplanning.

Artikel 3

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement vervangt het aanvullend reglement van 20 september 1999 betreffende afschaffen van de voorrang in de Grote Baan.

Artikel 5

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. 

Artikel 6

De wijziging dient ruim vooraf gecommuniceerd te worden.