Terug
Gepubliceerd op 03/02/2023

2023_GR_00016 - Afvalbeleid - Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake ondergrondse sorteerstraten - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 30/01/2023 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Veva Daniels; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Nico Bogaerts

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2023_GR_00016 - Afvalbeleid - Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake ondergrondse sorteerstraten - Goedkeuring 2023_GR_00016 - Afvalbeleid - Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake ondergrondse sorteerstraten - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de implementatie van ondergrondse sorteerstraten, voor de inzameling van huishoudelijke afvalstromen, heeft EcoWerf een stedenbouwkundige verordening opgesteld die gemeenten, indien gewenst, kunnen aannemen. Doel van deze verordening is bij projectontwikkeling vanaf een bepaalde omvang de ondergrondse sorteerstraten verplicht op te leggen.

Vanwege de voordelen die ondergrondse sorteerstraten hebben voor de afvalinzameling in dichtbevolkte omgevingen stelt de gemeentelijke Omgevingsambtenaar-Milieu voor deze stedenbouwkundige verordening (zoals toegevoegd in bijlage)  in te voeren. Mits het doorlopen van de procedure conform de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Vooreerst werd het ontwerp voorgelegd aan de Gecoro en  de MilieuAdviesRaad (MAR). 

Op 16 maart 2022 gaf de GECORO een positief advies. Op 26 april 2022 gaf de MAR een positief advies, maar met de vraag bijzondere aandacht te besteden aan “bijgenomen wooneenheden” in het kader van oudere bevolking die langer thuis woont.

Vervolgens werd er op 2 juni 2022 inhoudelijk advies gevraagd aan het departement Omgeving (Vlaams Gewest) en aan de deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant.  

Op 17 juni 2022 werd door het departement Omgeving per email meegedeeld dat "ze ten aanzien van onze adviesvraag conform art.3.2.2 VCRO omtrent het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake ondergrondse sorteerstroken  geen opmerkingen hebben. Er zijn geen gewestelijke verordeningen die interfereren met het voorstel."

Op 23 juni 2022 ontving de gemeente het advies van de deputatie Vlams-Brabant. Er wordt volgend gunstig advies verleend:   

1. Het ontwerp van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'Ondergrondse sorteerstraten', zoals voorlopig vastgesteld door het college van burgemeester en
schepenen van de gemeente Haacht bij besluit van 24 februari 2022, gunstig te adviseren, overwegende dat de verordening past binnen de beleidsopties van het provinciaal (ruimtelijk) beleid;
2. te adviseren om bij de definitieve vaststelling rekening te houden met de inhoudelijke aandachtspunten zoals geformuleerd in het besluit. 

Deze inhoudelijke aandachtspunten zijn: 

1. in artikel 4, lid 1 wordt gewag gemaakt van de afstemming tussen de inpassing van de ondergrondse sorteerstraten en het ontwerp van het openbaar domein. Hieraan zou nog
toegevoegd kunnen worden dat de implementatie van de sorteerstraten en de noodzakelijke heraanleg van het publiek domein een aanleiding en hefboom kan zijn om deze
gemeenschappelijke ruimte zo groen, aangenaam en klimaatrobuust mogelijk in te richten.
Het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers moet zorgen voor een kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte in al zijn aspecten. 

2. Huidig ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening omschrijft in de toelichting bij artikel 4 om bij de herinrichting van het publiek domein in te zetten op een optimale,
kwalitatieve en esthetisch verantwoorde aanleg van de omgeving bij een centrale inplanting van de ondergrondse sorteerstraat. Hieraan zou dus nog een extra zinsnede kunnen toegevoegd worden in functie van een zo groen en klimaatrobuust mogelijke inrichting van het publiek domein. 

Deze suggestie verandert inhoudelijk niets aan het principe van de verordening en kan bijgevolg nog opgenomen worden in de tekst.   

Er werd een openbaar onderzoek ingesteld conform de Vlaamse Codex dd. 01.01.2009 en wijzigingen (in het bijzonder artikel 2.3.2). In het Staatsblad van 26 september 2022 werd door de gemeente Haacht gepubliceerd dat er een ontwerp van stedenbouwkundige verordening voor ondergrondse sorteerstraten in openbaar onderzoek ligt van 7 november 2022 tot en met 6 december 2022. Ook op de website van de gemeente Haacht werd een aankondiging van het openbaar onderzoek voorzien.

Er werden geen bezwaren/opmerkingen en/of suggesties ingediend tijdens het openbaar onderzoek. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de verschillende stappen  van de procedure om de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ondergrondse sorteerstraten (Adviezen van department omgeving, de deputatie van de Provincie Vlaam-Brabant, de GECORO en de MAR, alsook het resultaat van het openbaar onderzoek).

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de onderstaande verordening goed: 

Gemeentelijke Stedenbouwkundige Verordening 'Ondergrondse sorteerstraten' (toepassing van Titel II, hoofdstuk III van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).

DEEL 1 Algemene bepalingen


Doelstelling 

Het aanbieden van het afval voor de huis-aan-huisinzameling op locaties met dichte bewoning zorgt voor hinder door het groot aantal containers en zakken die samen aangeboden worden. Woningbouwprojecten met een binnengebied laten het vaak niet toe dat er toegang is voor verkeer (ophaalwagen). Om hieraan tegemoet te komen zal gewerkt worden met een ondergrondse sorteerstraat om huishoudelijk afval en/of vergelijkbaar bedrijfsafval, gft, pmd en papier en karton in te zamelen. De ondergrondse containers voor huisvuil, gft, pmd en papier en karton zijn verplicht voor de inwoners die hiervoor werden aangeduid. 

Huishoudelijke afvalstoffen ontstaan op het grondgebied van een lokaal bestuur vallen wettelijk gezien onder de zorgplicht van dat lokaal bestuur. Deze bevoegdheid impliceert dat niemand zonder toestemming van de gemeente huishoudelijk afval mag inzamelen van zodra de gemeente het beheer van het huishoudelijk afval voldoende sluitend heeft vastgelegd in een gemeentelijk reglement. De lokale besturen kunnen deze bevoegdheid middels beheersoverdracht overdragen aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband.  Concreet betekent dit dat in al deze gevallen de gemeenten de inzamelwijze van het huishoudelijk afval daadwerkelijk nog altijd vastleggen in een gemeentelijk reglement, maar dat de praktische uitvoering van die beslissingen volledig binnen de schoot ligt van het intergemeentelijk samenwerkingsverband waartoe ze behoren. Het intergemeentelijk samenwerkingsverband treedt in dit geval op als afvalbeheerder.

De afvalbeheerder bezorgt aan het lokaal bestuur de cijfers van de ingezamelde huishoudelijke en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen ter rapportering aan OVAM. 

De ondergrondse sorteerstraat levert verder nog een aantal andere voordelen op: het is een oplossing op maat van het type bebouwing, afval van meerdere gezinnen wordt met één lediging opgehaald, de burger kan zelf kiezen wanneer hij zich van zijn afval ontdoet (geen geurhinder), geen vuilniszakken meer in het straatbeeld,…

De stedenbouwkundige last die aan de bouwheer met deze verordening wordt opgelegd is tweeledig:

- het overdragen van de ondergrondse sorteerstraat met bijhorende grond (eigendomsrecht) aan de gemeente inclusief de kosten die hieraan verbonden zijn (art. 5);

- de kostprijs ten laste van de bouwheer voor het bouwkundig gedeelte van de ondergrondse sorteerstraat conform bijlage 1 (art. 6).


Begrippen en definities 

 

Afvalbeheerder

De aangewezen rechtspersoon die de zorgplicht inzake de huishoudelijke afvalstoffen van de gemeente vervult.

Assistentiewoningbouw-project 

Een of meer gebouwen die functioneel een geheel vormen en waar, onder welke benaming ook, aan gebruikers van 65 jaar of ouder die er zelfstandig verblijven in individuele aangepaste wooneenheden, huisvesting en ouderenzorg waarop zij facultatief een beroep kunnen doen wordt gegeven. 

Groepswoningbouw-project 

Het gemeenschappelijk oprichten van meerdere gebouwen bestemd voor bewoning, die één samenhangend geheel vormen. 

Herbouwen 

Een constructie volledig afbreken, of méér dan veertig procent van de buitenmuren van een constructie afbreken, en binnen het bestaande bouwvolume van de geheel of gedeeltelijk afgebroken constructie een nieuwe constructie bouwen. 

Meergezinswoningbouw-project 

Een gebouw waarin meer dan één woning wordt onder gebracht. Een gebouw met één hoofdwooneenheid en één ondergeschikte wooneenheid, in het kader van het zorgwonen, wordt voor toepassing van deze stedenbouwkundige verordening niet gezien als een meergezinswoning. 

Ondergrondse sorteerstraat 

Een systeem van ondergrondse containers waar de bewoners zelf het huishoudelijk afval selectief naar toe brengen. 

Openbare weg 

Elke weg die voor het openbaar verkeer te lande openstaat, ook als de bedding ervan een private eigendom is. 

Vrachtwagen 

Gemotoriseerd voertuig dienstig voor de ophaling van centraal ingezameld huishoudelijk afval. 

Weg of wegenis

Een voldoende uitgeruste weg met als minimale uitrusting een met duurzame materialen verharde weg, voorzien van elektriciteitsnet.

Woning 

Een gebouw of deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande. 

Woningbouwproject

Een assistentiewoning-, groepswoning- of een meergezinswoningbouwproject.

 

DEEL 2 Verordening ondergrondse sorteerstraten

Artikel 1 

De verordening is van toepassing voor het volledige grondgebied van de gemeente Haacht. 

Toelichting:

Deze verordening is van toepassing voor het ganse grondgebied van de gemeente. De verordening zal een onderdeel uitmaken van het toetsingskader bij de behandeling van aanvragen van omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen of het verkavelen van gronden binnen het grondgebied van de gemeente, zonder afbreuk te doen aan de beoordelingsmarge van de vergunningverlenende overheid m.b.t. de toetsing aan de goede ruimtelijke ordening zoals bedoeld in art. 4.3.1 van de VCRO.

 

Artikel 2 

Bij de volgende stedenbouwkundige handelingen moet een (gedeeltelijk) ondergrondse sorteerstraat voorzien worden: 

  • het bouwen of herbouwen van een woningbouwproject met 25 of meer woongelegenheden;
  • een project waarbij een combinatie wordt gemaakt van een assistentiewoningbouwproject, meergezinswoningbouwproject en/of groepswoningbouwproject met 25 of meer woongelegenheden; 
  • het verkavelen van grond in functie van woningbouw met 25 of meer woongelegenheden.

Toelichting:

De plaatsing van een ondergrondse sorteerstraat heeft als doel een efficiënte en duurzame inzameling van gesorteerd huishoudelijk afval bij woonprojecten met een zekere omvang te voorzien. De ondergrondse sorteerstraat zorgt voor een centrale en snelle ophaling van gesorteerd huishoudelijk afval.  Het heeft bovendien als voordeel dat in of aan de woningen/bouwprojecten die worden gekoppeld aan de sorteerstraat geen afzonderlijke afvalbergplaatsen moeten worden voorzien, hetgeen ruimtebesparend is.

Vanaf 25 woongelegenheden is in een rendabele en efficiënte exploitatie verzekerd. In voorkomend geval is voorafgaandelijk overleg met de gemeente en/of de afvalbeheerder aangewezen.

De vergunningverlenende overheid kan beperkte afwijkingen toestaan op grond van art. 4.4.1 VCRO.

 

Artikel 3 

§1. De ondergrondse sorteerstraat dient te voldoen aan de specificaties van de afvalbeheerder welke werd aangeduid voor het inzamelen van de huishoudelijke afvalstoffen waaronder het ledigen van de ondergrondse sorteerstraten. 

§2. De ondergrondse sorteerstraat dient voor een vrachtwagen bereikbaar en steeds toegankelijk te zijn vanop een bestaande of een in het kader van het bouw- en/of verkavelingsproject project nieuw te creëren openbare of private weg. 

§3. De ondergrondse sorteerstraat is voor alle toekomstige aangesloten bewoners te voet vlot bereikbaar. 

Toelichting:

Om tot een haalbare werking van de sorteerstraten in de gemeente te kunnen komen, wordt gestreefd naar uniformisering. Hierbij dienen de technische specificaties van het lokaal bestuur aangewezen afvalbeheerder gevolgd te worden. De afvalbeheerder kan ook mee bepalen welke verschillende afvalfracties afzonderlijk dienen ingezameld te worden. Het is hierbij aangewezen zijn dat in het kader van een aanvraag tot omgevingsvergunning technisch advies gevraagd wordt aan de aangeduide afvalbeheerder.

Om een vlotte werking van het systeem toe te laten moet de ondergrondse sorteerstraat zowel goed en vlot bereikbaar en toegankelijk te zijn door de aangesloten bewoners als voor de vrachtwagen die zal instaan voor het ledigen van het systeem. De toegangsweg en de plaatsaanduiding van de ondergrondse sorteerstraat dient in overleg met de afvalbeheerder afgestemd te worden. In de marge wordt opgemerkt dat de bepalingen m.b.t. toegankelijkheid zoals opgenomen in de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid onverkort van toepassing blijft.

 

Artikel 4 

§1. Indien er nieuwe openbare wegenis wordt voorzien, dan wordt de ondergrondse sorteerstraat optimaal afgestemd op het ontwerp van het openbaar domein. De implementatie van de sorteerstraten en de noodzakelijke (her)aanleg van het publiek domein kan een aanleiding en hefboom zijn om deze gemeenschappelijke ruimte zo groen, aangenaam en klimaatrobuust mogelijk in te richten. Het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers moet zorgen voor een kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte in al zijn aspecten.

§2.De ondergrondse sorteerstraat wordt in het project zodanig gepositioneerd dat de loopafstand van elke nieuwe kavel of woning tot aan de sorteerstraat maximaal 150m bedraagt. 

§3. Het voorzien van een ondergrondse sorteerstraat is facultatief wanneer de maximale loopafstand van elke nieuwe kavel of woning tot aan de sorteerstraat niet kan beperkt worden tot 150m. 

Toelichting:

Onder meer in functie van een gewenste sociale controle in de omgeving van de sorteerstraat, wordt het ondergronds systeem bij voorkeur niet achterin weggestopt in een resthoekje van het bouwproject, maar wel geïntegreerd in nieuw aan te leggen openbaar domein, of geplaatst in aansluiting op bestaand openbaar domein. Een optimale, kwalitatieve en esthetisch verantwoorde aanleg van de omgeving zal een centrale inplanting ruimtelijk aanvaardbaar moeten maken in functie van een zo groen en klimaatrobuust mogelijke inrichting van het publiek domein.

Om een efficiënt en een door de bewoners aanvaardbaar gebruik van de sorteerstraat toe te kunnen laten, dient de afstand tussen de aangesloten woningen en de sorteerstraat beperkt te blijven. Een loopafstand van 150m wordt hierbij als een absoluut maximum gezien. Wanneer de 150m overschreden wordt heeft men omwille van de uitgestrektheid van het project de keuze om al dan niet te voorzien in een sorteerstraat. Indien het volgens de afvalbeheerder rendabel en efficiënt kan georganiseerd worden is het wenselijk dat 2 sorteerstraten voorzien worden.

 

Artikel 5 

§1. Indien bij het project geen nieuwe wegen worden aangelegd en het tracé van bestaande gemeentewegen niet moet worden gewijzigd of verbreed, moet uiterlijk 60 dagen na de aanvang van de vergunde werken het deel van het perceel waarop de ondergrondse sorteerstraat moet worden opgericht kosteloos worden overgedragen aan de gemeente. 

§2. Indien bij het project wel nieuwe wegen worden aangelegd of het tracé van bestaande gemeentewegen wel moet worden gewijzigd of verbreed, dan wordt gelijktijdig met de eigendomsoverdracht van het nieuwe of aangepaste wegenistracé het deel van het perceel waarop de ondergrondse sorteerstraat moet worden opgericht kosteloos overgedragen aan de gemeente. 

Toelichting:

Om onderhoud en exploitatie van de ondergrondse sorteerstraat mogelijk te kunnen maken, dient het systeem (inclusief het terrein waarop het systeem geplaatst is) te worden overgedragen aan de gemeente. De eventuele kosten die aan deze overdracht verbonden zijn, worden gedragen door de bouwheer of verkavelaar. De overdracht vindt plaats alvorens het nieuwe woonproject in gebruik wordt genomen. 

 

Artikel 6 

§1. De kostprijs voor de ondergrondse sorteerstraat stemt overeen met het bedrag nodig voor de plaatsing en inwerkingstelling van de ondergrondse sorteerstraat zoals opgegeven door de afvalbeheerder.

§2. De kostprijs wordt verdeeld tussen de afvalbeheerder en de bouwheer. 

Toelichting:

De kostprijs wordt gedragen door twee partijen nl. de erkende afvalbeheerder en de bouwheer die ook een gemeente kan zijn. Dit betekent dat de facturatie van leverancier middels twee stromen verloopt. De kostprijs die geldt is het tarief opgenomen in de offerte die de bouwheer aan de afvalbeheerder heeft gevraagd  Deze kosten zijn afhankelijk van een openbare aanbesteding en de toekenning van subsidies door OVAM of andere subsidiërende instanties.

 

Bijlage 1 – Technische informatie