Terug Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 20:05 Gemeenteraadszaal

Openbare vergadering

Bestuur & organisatie

Secretariaat en noodplanning

Personeel- en organisatieontwikkeling

  • Zoals bepaald in art. 217 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt het systeem van organisatiebeheersing de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks, uiterlijk op 30 juni, aan de gemeenteraad, aan de OCMW-raad, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de organisatiebeheersing. 

    Het rapport bevat: (…) idealiter een overzicht van de sterke punten en de verbeterpunten op het vlak van organisatiebeheersing. Daarnaast wordt weergegeven welke acties de organisatie zal nemen om de organisatiebeheersing te versterken, wie die acties opneemt en welke timing daar tegenover staat (Art. 41 en art. 219 DLB). 

    Zoals bepaald in het door de raden goedgekeurde kader organisatiebeheersing, wordt voorliggend rapport over het jaar 2022 gestructureerd overeenkomstig de leidraad organisatiebeheersing, vanuit tien thema’s ingedeeld in drie clusters.

  • Het decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten, ...) losgekoppeld van de beleidsrapporten: de uiteindelijke bevoegdheid blijft bij de raad, maar die hoeft dat niet noodzakelijk altijd via het meerjarenplan te beslissen. Dat biedt een bestuur de mogelijkheid om daar afzonderlijk over te beslissen, wat, indien nodig of gewenst, een flexibelere manier van werken mogelijk maakt. In de documentatie bij de beleidsrapporten wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder de nominatief toegekende subsidies. Dat overzicht houdt dan echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief, net als de andere informatie in de documentatie (bv. betreffende de personeelsinzet, de samenstelling van de beleidsdomeinen, de financiële vaste activa).

    De lijst van nominatieve subsidies voor 2023 wordt goedgekeurd. 

    Indien in de loop van 2023 bijkomende nominatieve subsidies zouden toegekend worden, wordt een aanvulling op dit besluit gemaakt. (Dat zal het geval zijn aangezien een aantal bedragen nog niet verduidelijkt zijn). 

  • Cfr artikel 587 van het decreet Lokaal bestuur dient de gemeenteraad een regeling uit te werken inzake de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur in geval van afwezigheid of verhindering.

    Besluit van de gemeenteraad van 24 september 2018 houdende regeling inzake de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur in geval van afwezigheid. 

    Noodzaak tot actualisering wegens pensioen, nieuwe indiensttreding en ziekte.

Financiën

Financiën & verzekeringen

Ruimte

Patrimonium, openbare werken en mobiliteit

Omgeving

Mens

Team 'Samen leven'

IGS

Bijkomende punten

Varia