Het algemeen verkeersreglement (wegcode):
wordt een reglement voor de afgifte en het gebruik van de gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen opgesteld.
Parkeerbeleid vormt een belangrijke sleutel om autodelen te stimuleren en de voordelen te maximaliseren. Er worden twee belangrijke groepen van incentives voor deelauto’s onderscheiden:
Vaste parkeerplaatsen
Het grootste parkeervoordeel dat aan een deelauto kan toegekend worden is het recht om gebruik te maken van een vaste parkeerplaats autodelen die is voorbehouden voor een specifieke autodeelorganisatie (of correcter, een specifieke deelauto).
Een deelauto die ingezet wordt volgens het roundtrip station based model maakt gebruik van een vaste, voorbehouden parkeerplaats voor autodelen. Dat betekent dat voor elke deelauto die volgens dit principe opereert een eigen parkeerplaats dient ingericht te worden. Dit kan zowel een deelauto zijn van een organisatie met een eigen vloot als een deelauto die gedeeld wordt onder particulieren. De parkeerplaatsen die voorbehouden worden voor autodelen, zijn geregeld in een aanvullend reglement op het wegverkeer.
Het is juridisch niet mogelijk om een parkeerplaats toe te wijzen aan een bepaald voertuig of een bepaalde autodeelorganisatie, maar door middel van de parkeerkaart autodelen hebben de voertuigen die over deze parkeerkaart beschikken de vergunning om op deze voorbehouden parkeerplaatsen te parkeren.
Deze plaatsen zijn vrijgesteld van parkeerduurbeperking o.b.v. art 65.5 van de wegcode (zonale bepalingen gelden niet waar een andere parkeerregeling is voorzien).
Handhaving: Indien een elektrische deelauto niet kan parkeren op de voorbehouden parkeerplaats met laadpaal, en dus niet kan bijladen, wordt de reservatie van de volgende gebruiker ondermijnd. Met een niet-deelwagen parkeren op een parkeerplaats die is voorbehouden voor voertuigen met gemeentelijke parkeerkaart (waaronder autodelen) wordt beschouwd als een gedepenaliseerde parkeerovertreding: dit wordt in het gemeentelijk retributiereglement geregeld.
Uitzondering op parkeerduurbeperking
Deelwagens hebben baat bij een gemeentelijke parkeerkaart autodelen die recht geeft op uitzonderingen op (een aantal van) de geldende parkeermaatregelen in de stad of gemeente. Wanneer de voorbehouden parkeerplaats (standplaats) niet beschikbaar is omwille van een foutparkeerder of andere omstandigheden, dient de deelwagen op een andere, gewone parkeerplaats geparkeerd te worden. In dit geval zijn in beginsel de parkeerbeperkingen van toepassing, wat voor een problematische situatie zorgt. Los daarvan is de vrijstelling een extra voordeel dat autodelen stimuleert.
Deze vrijstelling wordt enkel toegepast op parkeerplaatsen waar de toegelaten parkeerduur groter is dan 60 minuten. Zodoende is het enkel van toepassing in de gewone blauwe zone centrumparkeren, niet in de zone Shop&Go. Deze zones zijn vastgelegd in het aanvullend reglement op het wegverkeer betreffende de beperkte parkeertijd.
Het betreft enkel deelwagens erkend met een gemeentelijke parkeerkaart van de eigen gemeente; dit is niet van toepassing op deelwagens van buiten de gemeente die in Haacht parkeren.
Gemeentelijke parkeerkaart autodelen
Deelwagens worden erkend door middel van gratis gemeentelijke digitale parkeerkaarten autodelen. Dit reglement regelt de afgifte van deze parkeerkaarten.
Voor erkende autodeelsystemen wordt gekeken naar het erkenningslabel 'autodeelorganisatie' van VVSG en Autodelen.net.
Er wordt bij deelwagens onderscheid gemaakt tussen:
De raad keurt het reglement voor de afgifte van de parkeerkaart autodelen goed.