Een recent arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023 brengt duidelijkheid inzake de gevolgen van aangiftebepalingen in belastingreglementen die niet voorzien in een termijnregeling en aldus in strijd zijn met artikel 7 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. In belastingreglementen, die een aangifteplicht voorzien, dient steeds een (redelijke) aangiftetermijn te zijn bepaald, zowel in het geval waarbij de belastingplichtige een aangifteformulier heeft ontvangen van het gemeentebestuur, als in het geval waarbij de belastingplichtige geen aangifteformulier heeft ontvangen. Bij gebrek aan een concrete aangiftetermijn kan het belastingreglement geen toepassing vinden.
Het is wenselijk over te gaan tot de integrale aanpak van de huisvuilverwerking;
Papier maakt een groot aandeel uit van de aangeboden hoeveelheid huisvuil;
Het verwijderen en verwerken van huisvuil betekent voor de gemeente een aanzienlijke uitgave;
Het nastreven van de ontrading en de beperking van de verspreiding van ongeadresseerde reclamebladen met handelskarakter, gelijkgestelde publiciteitsmiddelen en promotieartikelen, met het oogmerk de papierproductie en – afvalberg te reduceren en de verwaarlozing en verloedering van de gemeente door rondslingerend papier te bestrijden;
Overeenkomstig het principe “de vervuiler betaalt” is het te verantwoorden een belasting te heffen;
Extra inzamelings- en verwerkingskosten van papierafval die de bedeling voor de gemeente veroorzaakt wanneer zij instaat voor de inzameling van het oud papier;
De financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven; het verwerven van inkomsten voor de gemeente; belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor steden en gemeenten.
de Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162;
het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3;
het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;
Er wordt voor dienstjaar 2025 een gemeentebelasting gevestigd op het huis-aan-huis verspreiden van ongeadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Haacht, ongeacht of ze in brievenbussen worden gedeponeerd of op de openbare weg worden verspreid.
Onder gelijkgestelde producten wordt onder meer verstaan: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen. De opsomming is niet limitatief.
Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de fysieke persoon of rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren.
Wanneer deze persoon geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig art.5 of niet gekend is, is de belasting verschuldigd door de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld.
De drukker en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 3
De verschuldigde belasting wordt verkregen door vermenigvuldiging van het eenheidstarief met het aantal brievenbussen.
Het eenheidstarief wordt vastgesteld op 0,03 €.
Artikel 4
Er is een vrijstelling van belasting voor:
publicaties van publiekrechtelijke personen;
publicaties van onderwijsinstellingen, socio-culturele-, caritatieve-, politieke- en sportverenigingen, waarbij de uitgever zelf geen commercieel voordeel kan halen;
publicaties met een gewicht van maximum 10 gram en beperkt tot een totaal maximum papieroppervlakte van 623.7 cm² (een A4-blad);
publicaties die niet meer dan 4 keer per jaar bedeeld worden.
Artikel 5
De belastingplichtige moet aangifte doen bij het gemeentebestuur, rekening houdende met de volgende aangiftedata:
Voor de periodieke verspreidingen mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een periode van hoogstens 1 jaar en dit voor 15 maart van het desbetreffende jaar. In dit geval kunnen regularisatieaangiftes gedaan worden binnen de termijnen die in voorgaande alinea werden opgelijst.
Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag, meer bepaald een specimen van het te verspreiden reclamedrukwerk en een verklaring van het aantal exemplaren. Het aangifteformulier is beschikbaar op de website of kan op eenvoudig verzoek bekomen worden via fin@haacht.be.
De belastingplichtige kan zijn aangifte indienen via e-mail aan fin@haacht.be, per post of via het digitaal loket op de website.
Artikel 6
Bij gebreke van een aangifte of bij een onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve belast worden volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep. De ambtshalve aanslag wordt vastgesteld op basis van het volgend aantal brievenbussen:
Haacht | 3.268 brievenbussen |
Tildonk-Wakkerzeel | 2.263 brievenbussen |
Wespelaar | 1.832 brievenbussen |
Totaal | 7.363 brievenbussen |
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Artikel 7
De overeenkomstig artikel 6 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 100%. Het bedrag van deze verhoging wordt ingekohierd.
Artikel 8
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 9
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 10
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 11
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de geschillenprocedure gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeente- en provinciebelastingen, met latere wijzigingen.
Artikel 12
Het belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Haacht goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27 april 2020, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 13
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.