Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

2024_CBS_00194 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Kerkeblok - woonerf - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 25/01/2024 - 08:05 collegezaal
Datum beslissing: do 25/01/2024 - 09:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2024_CBS_00194 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Kerkeblok - woonerf - Goedkeuring 2024_CBS_00194 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Kerkeblok - woonerf - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van de herinrichting centrum Wespelaar 2024 wordt Kerkeblok aangeduid als woonerf.

Argumentatie

 Kerkeblok wordt aangeduid als woonerf, ondergeschikt aan de Grote Baan.

Zo kan de Grote Baan voorrangsweg worden ten opzichte van Kerkeblok, aangezien hier een doorlopend voetpad wordt aangelegd en zo de verkeerssituatie het wegbeeld volgt.

In een woonerf mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken, is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur en is parkeren verboden met uitzondering van de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is. Parkeren kan ook op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat. 

Dit wijzigt niets aan het parkeerregime in Kerkeblok, aangezien er al 6 parkeervakken zijn gemarkeerd en er gele strepen zijn op het keerplein (hier wordt echter soms foutgeparkeerd).

Juridische grond

Aanvullend reglement op het wegverkeer, opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur


Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Kerkeblok wordt ingericht als woonerf.

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van het verkeersbord F12a en F12b.

Parkeren is enkel toegelaten op de daartoe voorziene parkeervakken.

Artikel 2

De Grote Baan wordt voorrangsweg ten opzichte van Kerkeblok.

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van:

  • het verkeersbord B1 en haaientanden in Kerkeblok;
  • verkeersborden B15 in de Grote Baan.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.