Terug
Gepubliceerd op 26/09/2019

2019_GR_00273 - Organisatiebeheersing - procesbeheer - Aankoopprocedure deel 1 (< €30.000) - Richtlijnen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 23/09/2019 - 20:30 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Mark Feyaerts, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Marian Ursi, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Luc Van Rillaer

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2019_GR_00273 - Organisatiebeheersing - procesbeheer - Aankoopprocedure deel 1 (< €30.000) - Richtlijnen - Goedkeuring 2019_GR_00273 - Organisatiebeheersing - procesbeheer - Aankoopprocedure deel 1 (< €30.000) - Richtlijnen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Aanleiding en context

Zelfevaluatie facilitaire middelen, opdrachten en contracten.

Actieplan FAM

Beheersmaatregel Actie beheersing van 
De organisatie heeft een duidelijke aankoopprocedure met daaraan gekoppelde rollen en verantwoordelijkheden Uittekenen van de aankoopprocedure, met aanduiding van rollen en verantwoordelijkheden RISICO 9.3.17
  Communiceren over de aankoopprocedure, rollen en verantwoordelijkheden  
De organisatie heeft zicht op bestaande raamcontracten en doet daarop een beroep wanneer dat voordelen biedt Overzicht maken van bestaande raamcontracten RISICO 9.3.3
Er zijn duidelijke richtlijnen voor het garanderen van mededinging voor kleine aankopen. Uitschrijven aankoopprocedure kleine aankopen RISICO 9.3.17
  Organisatiebreed communiceren over de aankoopprocedure voor kleine aankopen RISICO 9.3.17

Argumentatie

'Diensten' moeten in Cipal ingesteld worden.

Vandaar de urgentie om de aankoopprocedure al te bespreken vooraleer de subprocessen volledig uitgewerkt zijn.

Fasering

- voorbereiding uittekenen aankoopprocedure (Katrien W. en Lies)

- vergadering werkgroep aankoopprocedure (23/7, Katrien W., Lies, Kris L., Gunther, Daisy, Johan A., Chris)

- uittekenen aankoopprocedure + bijhorende documenten (deels) (Lies, Katrien W.)

- overleg MAT over aankoopprocedure + indeling diensten in Cipal

- voorbereidingen uittekenen procedure OO (Kris, Lies, Katrien W.) (gedaan in juli-aug)

- voorbereidingen uittekenen subprocessen specifieke plaatsingsprocedures (Lies) (gedaan in juli-aug)

- 3/9: vervolgvergadering werkgroep - OO 

- terugkoppeling aan MAT en bestuur

- communicatie aan medewerkers 

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Raadslid Van Besien vraagt in de toekomst meer aandacht voor duurzaamheid in de gunningscriteria. Schepen van der Auwera stelt dat hieraan gevolg gegeven zal worden door de voorziene aanstelling van een ambtenaar voor duurzaamheid en contractbeheer.

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

 
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de documenten in bijlage goed : 

  1. DOC_20190918_432 aankoopprocedure (uitgetekende procedure in sjabloon procesbeheer)
  2. DOC_20190918_richtlijnen bv en bw (begeleidende tekst bij procesbeschrijving, richtlijnen)
  3. DOC_20190818_richtlijnen bepalen aard uitgave  (begeleidende tekst bij procesbeschrijving, richtlijnen)