De gemeente ontving een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur aangaande het retributiereglement op administratieve prestaties. Het Agentschap wijst op het belang van artikel II.31 van het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Overheidsinstanties zijn verplicht aan iedereen die erom verzoekt, de gewenste bestuursdocumenten openbaar te maken door er inzage in te verlenen of er een afschrift van te overhandigen, of er uitleg over te verschaffen. De inzage en de uitleg zijn kosteloos.
Het forfaitair tarief van €15 voor het afleveren van kopieën is in strijd met artikel II.31 van het bestuursdecreet van 7 december 2018. In de gevallen waarin een afschrift van een bestuursdocument wordt afgeleverd in het kader van de uitoefening van het inzagerecht kan de vergoeding van €15 niet beschouwd worden als een redelijke kostprijs.
Voor het bepalen van de redelijke kostprijs mag wel rekening gehouden worden met de kosten voor de reproductie van het document zoals de kosten van papier en inkt, maar mogen de personeelskosten niet in rekening worden gebracht.
Om problement en betwistingen te vermijden, is het aangewezen om de nodige aanpassingen door te voeren, zodat het retributiereglement in overeenstemming is met het bestuursdecreet van 7 december 2018.
de Grondwet, artikel 173;
het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3;
het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Vanaf heden tot en met 2025 wordt een retributie gevestigd op administratieve prestaties.
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die om de administratieve prestatie verzoekt.
Artikel 3
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
1. Het invullen van het standaardformulier voor de aanvraag van vastgoedinformatie ten behoeve van notarissen, alsook andere formulieren voor gelijkaardige aanvragen om inlichtingen: € 75,00 per formulier.
2. Het opstarten van een administratieve procedure voor de raadpleging van de bevolkingsregisters voor opzoekingen van genealogische, historische of wetenschappelijke aard: € 15,00 per aangevraagde procedure.
3. Het afleveren van kopieën:
€ 0,10 per stuk |
|
A4-formaat zwart/wit en recto-verso |
€ 0,20 per stuk |
A3-formaat zwart/wit |
€ 0,30 per stuk |
A3-formaat zwart/wit en recto-verso |
€ 0,60 per stuk |
A4-formaat kleur |
€ 0,70 per stuk |
A4-formaat kleur en recto-verso |
€ 1,40 per stuk |
A3-formaat kleur |
€ 1,50 per stuk |
A3-formaat kleur en recto-verso |
€ 3,00 per stuk |
A2/A1/A0 zwart/wit |
€ 4,00 per stuk |
A2/A1/A0 kleur |
€ 5,00 per stuk |
Kopieën van plannen stedenbouwkundige vergunningen Indien oppervlakte minder bedraagt dan 1m² zal steeds € 5,00 worden aangerekend |
€ 5,60 per m² < 1m² = € 5,00 |
Digitaal doorsturen | gratis |
Artikel 4
De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. De aanvrager ontvangt een factuur en betaalt ten laatste op de vervaldag van de factuur of de aanvrager betaalt de retributie en de eventuele verzendingskosten bij de afgifte van het document contant, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Artikel 5
Het retributiereglement op administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 16 december 2019 wordt opgeheven.
Artikel 6
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.