De gemeenteraad stemde in vergadering van 16 december 2019 een belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten gelegen in het handelscentrum van de gemeente Haacht, voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Omwille van de coronacrisis wordt er overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad van 27/04/2020 een algemene coronavrijstelling toegekend aan alle belastingplichtigen in 2020.
Om de korting te berekenen zal rekening gehouden worden met de volgende periode:
De belasting wordt berekend op basis van het aantal vierkante meter oppervlakte publiek toegankelijke ruimte voor de uitoefening van de beroepsactiviteit (netto-beroepsoppervlakte). Een gedeelte van een vierkante meter wordt voor een vierkante meter aanzien.
Voor klein- en groothandelszaken en distributiebedrijven wordt onder netto-beroepsoppervlakte verstaan: de voor het publiek toegankelijke ruimte, zowel in een gebouw als daarbuiten, inbegrepen de wegneembare of verplaatsbare opstellingen van koopwaren of informatieve standen en borden, evenals het meubilair voor het verrichten van betalingen, uitgezonderd het grondoppervlak achter dit meubilair, sanitaire voorzieningen, tuinterrassen en parkings.
Voor kantoren met loketfunctie wordt onder netto-beroepsoppervlakte verstaan: de voor het publiek toegankelijke ruimte omvattende wacht- en ontvangstlokalen (al dan niet of afspraak), verkoopruimten, alsook kabinetten en burelen waar administratieve of lichamelijke beroepsprestaties worden geleverd.
Het tarief van de belasting wordt opgedeeld in categorieën, volgens de oppervlakte en ligging van de publiek toegankelijke ruimte voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit in het beschreven handelsgebied en volgens de aard van de bedrijvigheid.
Indien we de vrijstelling toepassen, bedraagt het basistarief voor 2020:
232,80 euro voor klein- en groothandelszaken en distributiebedrijven met een oppervlakte publiek toegankelijke ruimte voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit kleiner dan 250m²
388 euro voor klein- en groothandelszaken en distributiebedrijven met een oppervlakte publiek toegankelijke ruimte voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit groter of gelijk aan 250m²
232,80 euro voor diensten met een netto-beroepsoppervlakte kleiner dan 250m²
388 euro voor dienstverleners met een netto-beroepsoppervlakte groter of gelijk aan 250m²
Deze bedragen worden niet geïndexeerd.
De gebiedsomschrijving van het handelscentrum wordt opgedeeld in 3 zones:
In zone 1 wordt het tarief vastgesteld op 100 % van het basistarief
In zone 2 wordt het tarief vastgesteld op 80 % van het basistarief
In zone 3 wordt het tarief vastgesteld op 60% van het basistarief
De gemeenteraad beslist om de coronavrijstelling zoals hierboven geduid, toe te kennen aan alle belastingplichtigen die in aanmerking komen voor de belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten gelegen in het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente Haacht.
Om de vrijstelling te berekenen wordt rekening gehouden met de periode van de start van de lockdown tot de heropening van de cafés. De vrijstelling bedraagt 22,40% op het basistarief van de belasting. Ze geldt voor 2020 voor alle belastingplichtigen.
Indien we de vrijstelling toepassen, bedraagt het basistarief voor 2020:
232,80 euro voor klein- en groothandelszaken en distributiebedrijven met een oppervlakte publiek toegankelijke ruimte voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit kleiner dan 250m²
388 euro voor klein- en groothandelszaken en distributiebedrijven met een oppervlakte publiek toegankelijke ruimte voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit groter of gelijk aan 250m²
232,80 euro voor diensten met een netto-beroepsoppervlakte kleiner dan 250m²
388 euro voor dienstverleners met een netto-beroepsoppervlakte groter of gelijk aan 250m²
Tot op heden werden de plaatjes voor op de herdenkingszuil van de strooiweide gemaakt door Wilann en kostten ze € 10. Deze plaatjes waren echter van minderwaardige kwaliteit, waarop een nieuwe prijsvraag opgestart werd.
Daaruit kwam Schoenmakerij Patrick uit Herent als beste naar voren rekening houdend met de prijs en het minimum aantal te bestellen stuks.
De kostprijs voor een plaatje in aluminium van 6 x 4 cm bedraagt € 16,80.
Net voor en tijdens de sluiting van de handelszaken omwille van COVID19 ontvingen we nog enkele aanvragen voor plaatjes aan de prijs van € 10. Deze kunnen niet meer besteld worden bij Wilann vermits hij ons recent meldde dat de machine voor de aanmaak ervan defect is.
Het inrichten en onderhouden van de verschillende kerkhoven binnen de gemeente brengt heel wat kosten met zich mee;
Het is billijk om het graveren van de herdenkingsplaatjes deels terug te vorderen;
Het is aangewezen om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van de administratieve documenten;
De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen;
de Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162;
het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, §3;
het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;
Wet van 28 januari 1975 betreffende de gemeentebelastingen op het lijkenvervoer;
Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Omzendbrief BB 2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en uitvoeringsbesluiten.
de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 6 augustus 2020.
Met ingang vanaf heden en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting geheven op grafconcessies op de gemeentelijke begraafplaatsen:
1) Haacht-Centrum
2) Wespelaar
3) Tildonk
4) Wakkerzeel
5) Sint-Adriaan
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de begraving, uitstrooiing of de bijzetting in een columbarium of urnenveld aanvraagt.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de machtiging tot ontgraving aanvraagt.
Artikel 3
De belasting wordt vastgesteld op:
Haacht-Centrum | ||
Soort Concessie | Duur | Belasting |
Begraving in volle grond zonder kelder (begraving van één persoon) | 30 jaar | € 1.620 |
Begraving in grond met een door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder (begraving van twee personen) | 30 jaar | € 2.110 |
Urne in volle grond (begraving van één urne) | 30 jaar | € 250 |
Urne in kelder (begraving van twee urnen, kelder inbegrepen) | 30 jaar | € 750 |
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor 2 urnen) | 30 jaar | € 250 |
Cel in het overdekt columbarium in het voormalig dodenhuisje van de begraafplaats Haacht-Centrum (columbaria bestemd voor 2 urnen) | 30 jaar | € 300 |
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide | 30 jaar | € 20 |
Wespelaar | ||
Soort Concessie | Duur | Belasting |
Begraving in volle grond zonder kelder in de boog (begraving van één persoon) | 30 jaar | € 3.240 |
Begraving in volle grond zonder kelder elders op de begraafplaats (begraving van één persoon) | 30 jaar | € 1.620 |
Begraving in grond met door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder elders op de begraafplaats (begraving van twee personen) | 30 jaar | € 2.110 |
Begraving urne in volle grond (begraving van één urne) | 30 jaar | € 250 |
Begraving urne in kelder (begraving van twee urnen) | 30 jaar | € 750 |
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor twee urnen) | 30 jaar | € 250 |
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide | 30 jaar | € 20 |
Tildonk | ||
Soort Concessie | Duur | Belasting |
Begraving in volle grond zonder kelder (begraving van één persoon) | 30 jaar | € 1.620 |
Begraving in grond met een door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder (begraving van twee personen) | 30 jaar | € 2.110 |
Begraving urne in volle grond (begraving van één urne) | 30 jaar | € 250 |
Begraving urne in kelder (begraving van twee urnen, kelder inbegrepen) | 30 jaar | € 750 |
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor twee urnen) | 30 jaar | € 250 |
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide | 30 jaar | € 20 |
Wakkerzeel | ||
Soort Concessie | Duur | Belasting |
Begraving in volle grond zonder kelder (begraving van één persoon) | 30 jaar | € 1.620 |
Begraving in grond met een door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder (begraving van twee personen) | 30 jaar | € 2.110 |
Begraving urne in volle grond (begraving van één urne) | 30 jaar | € 250 |
Begraving urne in kelder (begraving van twee urnen) | 30 jaar | € 750 |
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor twee urnen) | 30 jaar | € 250 |
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide | 30 jaar | € 20 |
Sint-Adriaan | ||
Soort Concessie | Duur | Belasting |
Begraving in volle grond zonder kelder (begraving van één persoon) | 30 jaar | € 1.620 |
Begraving in grond met een door de gemeente vooraf geplaatste dubbele grafkelder (begraving van twee personen) | 30 jaar | € 2.110 |
Begraving urne in volle grond (begraving van één urne) | 30 jaar | € 250 |
Begraving urne in kelder (begraving van twee urnen) | 30 jaar | € 750 |
Bijzetting urne in een cel in het columbarium (columbaria bestemd voor twee urnen) | 30 jaar | € 250 |
Plaatje op de herdenkingszuil van de strooiweide | 30 jaar | € 20 |
Artikel 4
Een inwoner is een persoon die ingeschreven is in de bevolkingsregisters, het vreemdelingenregister of het wachtregister van de gemeente.
Voor niet-inwoners worden de prijzen verdubbeld.
Artikel 5
De personen die de gemeente verlaten hebben om volgende redenen:
Wegens hun opname in een instelling buiten het grondgebied van de gemeente Haacht, zoals bijv. een rustoord of een psychiatrische instelling, op voorwaarde dat zij voorafgaand ten minste 10 jaar onafgebroken de gemeente Haacht bewoond hebben.
Om bij één van hun kinderen te gaan inwonen buiten het grondgebied van de gemeente Haacht, op voorwaarde dat zij voorafgaand ten minste 10 jaar onafgebroken de gemeente Haacht bewoond hebben;
worden voor de toepassing van dit reglement als inwoner van de gemeente Haacht beschouwd.
Artikel 6
Voor de vrijwillige ontgraving van een stoffelijk overschot, door de burgemeester toegestaan op aanvraag van de nabestaanden, bedraagt de belasting:
Opgraving van kisten: € 1.000 (andere bijkomende kosten zoals herbegraving of eventuele crematiekosten zijn niet inbegrepen)
Verplaatsing van asurnen: € 250
Opgraving van asurnen: € 250
Indien meerdere personen van dezelfde familie op hetzelfde moment worden ontgraven, is maar eenmaal de belasting verschuldigd.
Bij de aanvraag van ontgraving, wordt de burger voor het praktische gedeelte doorverwezen naar een begrafenisondernemer.
Artikel 7
De belasting wordt ingevorderd door contante betaling na ontvangst van een factuur. Een contante belasting die niet wordt betaald, wordt ingekohierd door het college van burgemeester en schepenen en moet betaald worden binnen de 2 maand na toezending van het aanslagbiljet.
Artikel 8
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 9
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de geschillenprocedure gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeente- en provinciebelastingen, met latere wijzigingen.
Artikel 10
Het belastingreglement op de grafconcessies goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27 april 2020, wordt opgeheven.
Artikel 11
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Haacht van 16 april 2020 houdende goedkeuring “Mobiliteit – Aanvullend reglement – Tijdsgebonden verbod +3,5ton op het jaagpad na kruispunt Vaartdijk/Kapelleweg” werd door de gouverneur vernietigd.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Haacht van 16 april 2020 houdende goedkeuring “Mobiliteit – Aanvullend reglement – Tijdsgebonden verbod +3,5ton op het jaagpad na kruispunt Vaartdijk/Kapelleweg” werd vernietigd door de gouverneur.
Dit besluit van de gouverneur wordt op de website gepubliceerd,
Update reservatiereglement Pastorie Wakkerzeel
Voornamelijk kleine aanpassingen en aanpassing naar nieuwe huisstijl
Goed te keuren door de raad.
De gemeenteraad keurt het aangepaste reservatiereglement van de Pastorie van Wakkerzeel goed.
Het aanvraagformulier voor speelstraten werd gedigitaliseerd. Dit was de aanleiding om ook het reglement grondiger te bekijken en aan te passen waar nodig.
Volgende zaken werden in het reglement aangepast:
- Aanvraagprocedure: digitaal aanvraagformulier in plaats van papieren versie.
- De overeenkomst peters/meters werd niet altijd ondertekend terugbezorgd aan onze dienst. De verplichtingen en de verantwoordelijkheid van de peters/meters wordt enerzijds opgenomen in het reglement en anderzijds in het collegebesluit na elke aanvraag.
- Termijn beslissing: dit werd herleid naar 3 weken in plaats van 6 weken.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het reglement van speelstraat goed op 9 juli 2020 en legt het ter bekrachtiging voor aan de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt dit besluit.
Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2020, m.b.t. diverse ondersteuningsmaatregelen voor de Haachtse ondernemers, waarbij o.m. een vrijstelling werd goedgekeurd van de marktgelden voor de vaste standhouders voor de marktdagen waarop een verbod voor openbare markt werd opgelegd.
Besluit van de gemeenteraad van 22 juni 2020, waarbij de voorgaande tegemoetkoming werd uitgebreid door het verlenen van een vrijstelling voor de plaatsrechten aan zowel de vaste als de losse standhouders, tijdens de woensdagnamiddagen van 28 mei t.e.m. 24 juni 2020 dat de wekelijkse markt is doorgegaan met coronamaatregelen ,
Het nieuwe marktplan, goedgekeurd door het college van 21 mei 2020, dat werd opgemaakt naar aanleiding van de coronamaatregelen en waarbij het de bedoeling is om met deze aanzet een definitief, nieuw marktplan op te maken en de nodige stappen te zetten om de wekelijkse markt te doen heropleven.
In dit kader worden momenteel zoveel mogelijk gegevens geïnventariseerd zodat we een zo optimaal mogelijke en degelijk onderbouwde nieuwe opstelling/markt aan onze marktkramers kunnen voorstellen.
Bovendien stellen we vast dat door de negatieve evolutie van de coronacijfers er aanzienlijk minder bezoekers/klanten naar onze markt komen.
Daarom willen we voorstellen om de vrijstelling van de marktgelden voor de vaste marktkramers te verlengen in het derde kwartaal of eventueel zelfs voor de rest van het jaar. In verschillende collega-gemeenten werd deze beslissing reeds genomen n.a.v. de coronamaatregelen en misschien kan een dergelijke tegemoetkoming hen alvast van geduldiger en soepeler stemmen...
Een dergelijke vrijstelling betekent ongeveer € 13.500 minder inkomsten, t.t.z.:
Ter info: Voor de ondernemingen/handelaars werden extra financiële middelen voorzien voor publiciteit, acties en werkingstoelagen aan de ondernemersverenigingen.
De gemeenteraad verleent vrijstelling van de belasting geheven voor het privaat gebruik van het gemeentelijk openbaar domein voor het plaatsen van marktkramen tijdens de openbare markten die binnen de gemeente georganiseerd worden, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019.
De vrijstelling zal gelden voor het derde en vierde kwartaal van het jaar 2020.
Aan de vaste standhouders wordt bijgevolg een vrijstelling verleend voor de plaatsrechten tijdens de woensdagnamiddagen van de wekelijkse markt voor de periode van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020.
Ook de losse standhouders die gedurende deze periode op de markt kunnen aanwezig zijn, dienen geen standgeld te betalen.
In het kader van het coronanoodfonds van de Vlaamse regering werd gecommuniceerd dat 30 % via de steden en gemeenten verdeeld zou worden.
Voor Haacht is er sprake van € 160.436,68 voor steun aan sport-, cultuur- en jeugdwerksector.
De gemeenten die vanuit het Vlaamse noodfonds voor de compensatie van de coronacrisis een tussenkomst van de Vlaamse overheid voor jeugd, sport en cultuur ontvangen, schrijven die subsidie in op de algemene rekening 7401/4 (andere algemene werkingssubsidies) en het beleidsveld 0010 (algemene overdrachten tussen de verschillende bestuurlijke niveaus). De economischesectorcode is 300 Vlaamse overheid).
Achterliggende logica samengevat:
De gemeenteraad keurt de tabel met de verdeling van de subsidies uit het corona-noodfonds goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 29 , 40 en 41;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies ;
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
Het overleg in de schoolraad van 26 mei 2020 en 3 juli 2020;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;
De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs ;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 24 juni 2019 is aan actualisatie toe;
Meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de infobrochure;
Het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
De bestaande schoolreglementen gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2019 worden opgeheven.
De hierbij gevoegde schoolreglementen worden goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.