Terug
Gepubliceerd op 23/12/2020

2020_GR_00377 - Meerjarenplan 2020 - 2025 na AMJP 1/2020 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel OCMW - zoals door de OCMW-raad vastgesteld) - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 21/12/2020 - 20:05 Teams
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Dieter Vanbesien, Luc De Bie, Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Jo Vandesande, Marc Vermylen, Marian Ursi, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Veva Daniels, Orpha Delbeke, Annik Olbrechts, Luc Van Rillaer

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck
2020_GR_00377 - Meerjarenplan 2020 - 2025 na AMJP 1/2020 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel OCMW - zoals door de OCMW-raad vastgesteld) - Goedkeuring 2020_GR_00377 - Meerjarenplan 2020 - 2025 na AMJP 1/2020 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel OCMW - zoals door de OCMW-raad vastgesteld) - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Argumentatie

Zie bijlagen 

Fasering

Procedure

De gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn stemmen in principe over het geheel van hun deel van het geïntegreerde meerjarenplan van de gemeente en het OCMW.

Elk raadslid kan echter de afzonderlijke stemming eisen over één of meer onderdelen (bijv. een onderliggende raming, een actie of een actieplan, enz.) van het meerjarenplan. Het betrokken raadslid moet die onderdelen aanwijzen. In dat geval mag de betrokken raad maar over het geheel van zijn deel van het meerjarenplan stemmen ná de stemming van die aangewezen onderdelen. 

Als de stemming over een onderdeel tot gevolg heeft dat het ontwerp van het meerjarenplan moet worden gewijzigd, dan wordt de stemming over het geheel verdaagd tot de eerstvolgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het meerjarenplan al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van meerjarenplan vast op een volgende vergadering.

1) OCMW-raad stemt over zijn deel : vaststelling

2) gemeenteraad stemt over zijn deel : vaststelling

3) gemeenteraad keurt 1) goed; hierdoor wordt het meerjarenplan definitief vastgesteld.

Juridische grond

DLB

MB BBC

Aanleiding en context

Elk bestuur moet zijn meerjarenplan minstens één keer per jaar aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Ook de wijziging van de kredieten voor het lopende boekjaar vergt een aanpassing van het meerjarenplan. De raad kan in één beslissing zowel de kredieten voor het volgende jaar vaststellen als de kredieten voor het lopende jaar aanpassen. Het overzicht van de kredieten (schema M3) vermeldt dan de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar en de kredieten voor het volgende boekjaar. Met deze aanpassing van het meerjarenplan worden in één beweging de kredieten van 2020 gewijzigd en worden de (begin)kredieten van 2021 meteen ook voor de eerste keer vastgesteld.

Daarnaast is het logisch dat de raad beslist over belangrijke inhoudelijke wijzigingen in het beleid. Het bestuur zal het meerjarenplan dus ook aanpassen als er belangrijke bijsturingen van de acties, actieplannen en/of beleidsdoelstellingen moeten gebeuren. De regelgeving legt hiervoor geen regels op. Elk bestuur moet in het kader van de organisatiebeheersing zelf definiëren welke inhoudelijke wijzigingen alleen kunnen worden doorgevoerd via een aanpassing van het meerjarenplan.   

Een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens:

  • een motivering van de wijzigingen van het meerjarenplan (geen gestandaardiseerd schema);
  • in voorkomend geval, de wijzigingen van de strategische nota (geen gestandaardiseerd schema);
  • het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
  • de aangepaste staat van het financiële evenwicht (schema M2);
  • het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
  • een aangepaste toelichting.

De toelichting van een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens de volgende onderdelen:

  • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
  • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
  • in voorkomend geval, de investeringsprojecten (schema T3);
  • in voorkomend geval, een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
  • een overzicht van de financiële risico’s: een omschrijving van de financiële risico’s die het bestuur loopt en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
  • een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
  • een beschrijving van de grondslagen en assumpties die gehanteerd werden voor de opmaak van het aangepaste meerjarenplan en de wijzigingen daarvan ten opzichte van het vorige beleidsrapport.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt met 14 ja-stemmen tegen 9 neen (N-VA en Groen) het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW (deel OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn) na aanpassing meerjarenplan 1/2020 goed.

Hierdoor wordt het geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 ocmw/gemeente na aanpassing meerjarenplan 1/2020 definitief vastgesteld. 

Het beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2020 stijgt na aanpassing meerjarenplan 1/2020 met ca. 3.557 euro tot 4.729.878 euro. Het beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2021 bedraagt 2.970.481 euro. Per 31/12/2025 bedraagt het geraamde beschikbaar budgettair resultaat 2.502.599 euro.

De geraamde autofinancieringsmarge, die aangeeft in welke mate de leningslasten vanuit het exploitatiesaldo kunnen gedragen worden, bedraagt -622.241 per 31/12/2020 en -37.122 per 31/12/2021. Per 31/12/2025 bedraagt de geraamde autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2020 223.019 euro.

Met de nieuwe BBC 2020-regelgeving werd het begrip ‘gecorrigeerde autofinancieringsmarge’ in het leven geroepen. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge is een indicator en geen norm. Hij houdt rekening met een jaarlijkse gemiddelde leningsaflossing van 8% van de totale uitstaande schuld per 31 december van het vorige boekjaar. Gemeente/OCMW Haacht sluiten 2025 na aanpassing meerjarenplan 1/2020 af met een geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 293.726 euro (in vergelijking met 371.879 euro in het initiële meerjarenplan). 

Een tweede indicator die nieuw is in vergelijking met de vorige BBC-regelgeving, is de geconsolideerde autofinancieringsmarge. Deze indicator vult de autofinancieringsmarge van de gemeente/OCMW aan met de autofinancieringsmarge van de autonome gemeentebedrijven. Voor Haacht bedraagt de geraamde geconsolideerde of totale autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2020 231.851 euro per 31 december 2025 (in vergelijking met 351.147 euro in het initiële meerjarenplan).

De geraamde totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2020 bedraagt per 31 december 2025 274.512 euro (in vergelijking met 330.974 euro in het initiële meerjarenplan).