Terug
Gepubliceerd op 26/06/2020

2020_CBS_01089 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Haacht-centrum - Uitbreiding van de zone 30 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 25/06/2020 - 09:00 Warande
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Ilse Fillet, Lies Op de Beeck, Luc Van Rillaer

Secretaris

Luc Van Rillaer

Voorzitter

Steven Swiggers
2020_CBS_01089 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Haacht-centrum - Uitbreiding van de zone 30 - Goedkeuring 2020_CBS_01089 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Haacht-centrum - Uitbreiding van de zone 30 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e59561454b880161479b5019067c

Argumentatie

Reeds op het college van 29 oktober 2015 (na een verkeerscommissie) werd beslist een zone 30 uit te werken in de volledige Vogelwijk, de Breughelwijk, Steenakker, Moorter, Stampendonk, Ter Bist, Heideveld en Tweestappenweg.

Op het college van 23 maart 2017 (na een verkeerscommissie) werd beslist de zone 30 in de Mercatorlaan uit te breiden tot aan de Stationsstraat.

Op het college van 25 oktober 2019 (na een verkeerscommissie) werd beslist een zone 30 in heel het centrum (binnen de ring) te onderzoeken.

Het college besliste op 20 mei 2019 principieel, na bespreking in de technische mobiliteitsraad, tot het invoeren van een permanente zone 30 binnen de ringweg Zoellaan-Lombaardenlaan-Kloosterstraat-Wespelaarsesteenweg-Jennekensstraat, uitgezonderd de Stationsstraat vanaf de rotonde tot aan de huidige dynamische zone ter hoogte van Lange Kant en Don Bosco. Deze dynamische zone gaat mee op in de permanente zone 30. De genoemde ringweg blijft 50km/u, uitgezonderd aan de schoolomgeving De Puzzel die binnen de zone 30 valt. De dynamische zone 30 op de Jennekensstraat wordt opgeheven.

In dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt dit zo ingevoerd, met inbegrip van de aansluitende Vogelwijk.

Een zone 30 in Stampendonk, Ter Bist, Heideveld en Tweestappenweg werden (als doodlopende straten buiten de ring) ook principieel goedgekeurd, maar zijn in dit reglement (nog) niet opgenomen om een consistent geheel te bewaren.

Ook verder aanvullen met : Spet, Schorisgat.

Juridische grond

Aanvullend reglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegwerkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur


Aanleiding en context

Binnen het gemeentelijk mobiliteitsplan is de visie om het doorgaand verkeer via de ringweg rond het centrum Haacht te laten verlopen. De zone hierbinnen is verblijfsgebied, waar de leefbaarheid voorop staat en in principe enkel bestemmingsverkeer dient te komen. Een snelheidsregime aangepast aan het woonkarakter in het centrum is dus aan de orde.

Om deze reden wordt de bestaande zone 30 in de dorpskern van Haacht, samen met de zones 30 aan de schoolomgevingen, gecombineerd en uitgebreid tot een geheel binnen de ring en via de schoolomgeving aan de rotonde Werchtersesteenweg ook aansluitend op de Vogelwijk.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

(Legende toevoegen aan de kaart : blauw = bestaande ; groen : uitbreiding)

De zone 30 van Haacht, waar een snelheidsbeperking tot 30km/u geldt, wordt als volgt afgebakend:

- Op de Keerbergsesteenweg thv het kruispunt met de Zoellaan en Lombaardenlaan (kant van centrum Haacht)

- Op de Petrus Mertensweg/Lombaardenparking aan de kruisingen met de Lombaardenlaan

- Op de Lombaardenlaan net voor de rotonde met de Werchtersesteenweg (bestaande grens)

- Op de Werchtersesteenweg thv nr. 31-46 (bestaande grens)

- In Hoogveld thv het kruispunt met de Werchtersesteenweg

- In de Kloosterstraat thv nr. 20-9 (bestaande grens)

- In de Broekstraat thv het kruispunt met de Kloosterstraat (kant van Haardbos)

- In Haardbos thv het kruispunt met de Kloosterstraat

- In de Broekstraat thv het kruispunt met de Koosterstraat (kant van centrum Haacht)

- In de Wespelaarsesteenweg thv het kruispunt met de Jennekensstraat (kant van centrum Haacht)

- In de Mercatorlaan thv het kruispunt met de Jennekensstraat

- In Steenakker thv het kruispunt met de Jennekenesstraat

- In de Stationsstraat thv nr. 97-110 (bestaande grens dynamische zone)

- In Moorter thv het kruispunt met de Zoellaan

- In de Lange Kant thv het kruispunt met de Zoellaan

- In Peltheide thv het kruispunt met de Zoellaan (bestaande grens)

- In de Rijmenamsesteenweg thv het kruispunt met de Zoellaan (kant van centrum Haacht) (bestaande grens)

- In Moermanshof thv het kruispunt met de Zoellaan

- in de Sint-Remigiusweg thv het kruispunt met de Zoellaan (kant van centrum Haacht) (bestaande grens)

Deze maatregel wordt aangeduid door verkeersborden F4a en F4b.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan het team uitvoering die de plaatsing opneemt in de werkplanning, in samenpraak met team mobiliteit in functie van een tijdige communicatie naar de bewoners toe.

Artikel 3

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 4

De dynamische zones 30 in de Stationsstraat en in de Jennekensstraat worden opgeheven en vallen respectievelijk binnen de nieuwe permanente zone 30 en binnen het snelheidsregime van 50km/u.

Artikel 5

Dit aanvullend reglement integreert de volgende reglementen:

  • Aanvullend reglement van 1 maart 2018 betreffende het invoeren van een zone 30 in Peltheide
  • Aanvullend reglement van 14 september 2017 betreffende het uitbreiden van de zone 30 in de Rijmenamsesteenweg tot het kruispunt Zoellaan
  • Aanvullende reglementen van 20 januari 2003 en van 15 maart 2012 betreffende de zone 30 in centrum Haacht
  • Aanvullend reglement van 19 december 2005 betreffende de invoering van een dynamische zone 30 in de Stationsstraat
  • Aanvullend reglement van 28 juni 2004 betreffende het inrichten van zones 30 in schoolomgevingen, wat betreft de omgeving van:
    • de Gemeentelijke Basisschool (Mercatorlaan, Verhaegenlaan en Breughelwijk)
    • de Vrije Basisschool De Puzzel (Werchtersesteenweg, Kloosterstraat en Merelstraat)
    • Don Bosco (Stationsstraat en Jennekensstraat)