Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_01381 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Oversteekplaats voor voetgangers Provinciesteenweg aan station Haacht - Verplaatsen zebrapad - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 08/07/2021 - 08:05 Hybride
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Nico Bogaerts, Vierde schepen; Ilse Fillet, Voorzitter BCSD - Vijfde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2021_CBS_01381 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Oversteekplaats voor voetgangers Provinciesteenweg aan station Haacht - Verplaatsen zebrapad - Goedkeuring 2021_CBS_01381 - Mobiliteit - Aanvullend reglement - Oversteekplaats voor voetgangers Provinciesteenweg aan station Haacht - Verplaatsen zebrapad - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het ontwerp van de herinrichting van de N21 tussen de spoorweg en de rotonde Zoellaan/Jennekensstraat, was reeds voorzien om het zebrapad te plaatsen aan Provinciesteenweg nr. 40, in plaats van de huidige locatie ten noorden van de bushalte, aan Provinciesteenweg nr. 46. Een locatie dichter bij de spoorweg is ook immers waar voetgangers vaker effectief oversteken.

Op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV) van 26/03/2019 (betreffende het poorteffect dat verder niet werd weerhouden) werd reeds mee opgenomen om deze oversteekplaats te verplaatsen naar diezelfde locatie.

In 2020 werd de stationsomgeving heraangelegd. Deze heraanleg werd uitgevoerd met een autovrij stationsplein, wat initieel niet voorzien was. Dit geeft de opportuniteit om het zebrapad niet aan het pand nr. 40 te leggen, maar eerder in het verlengde van het pad van de vernieuwde stationsomgeving. Zo ligt het meer in de effectieve looplijn en in het zicht van voetgangers komende van de stationsomgeving.

Gezien deze elementen, wordt het zebrapad reeds verplaatst naar die locatie. Deze eenvoudige verbetering kan immers reeds op kortere termijn worden uitgevoerd.

Juridische grond

Aanvullend reglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

Aanleiding en context

Sinds de vernieuwing van de stationsomgeving Haacht is een verplaatsing van de oversteekplaats voor voetgangers aangewezen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De huidige oversteekplaats voor voetgangers op de Provinciesteenweg (N21) ter hoogte van Provinciesteenweg 46 wordt verwijderd.

Een oversteekplaats voor voetgangers op de Provinciesteenweg (N21) wordt aangebracht ter hoogte van Provinciesteenweg 3, kilometerpunt 22.430, in het verlengde van het stationsplein.

De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door:

- een dwarsmarkering : zebrapad

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken ter goedkeuring en aan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) die de maatregel uitvoert.