Terug
Gepubliceerd op 03/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 20/12/2021 - 20:05 Teams

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Jo Vandesande; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Veva Daniels; Orpha Delbeke; Annik Olbrechts; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00280 - Burgemeesterbesluit van 1 december 2021 - Dringende maatregel ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid mbt de gemeenteraad en OCMW-raad van 20 december 2021 - Digitaal vergaderen - Bekrachtiging

Goedgekeurd
1.

2021_GR_00280 - Burgemeesterbesluit van 1 december 2021 - Dringende maatregel ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid mbt de gemeenteraad en OCMW-raad van 20 december 2021 - Digitaal vergaderen - Bekrachtiging

2021_GR_00280 - Burgemeesterbesluit van 1 december 2021 - Dringende maatregel ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid mbt de gemeenteraad en OCMW-raad van 20 december 2021 - Digitaal vergaderen - Bekrachtiging

Besluit

De Gemeenteraad bekrachtigt eenparig het volgende besluit.
2.

2021_GR_00293 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2021_GR_00293 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring

2021_GR_00293 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
5.

2021_GR_00291 - Arbeidsreglement - Addendum n.a.v. de digitale loonbrieven - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Jo Vandesande; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Veva Daniels; Orpha Delbeke; Annik Olbrechts; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
5.

2021_GR_00291 - Arbeidsreglement - Addendum n.a.v. de digitale loonbrieven - Goedkeuring

2021_GR_00291 - Arbeidsreglement - Addendum n.a.v. de digitale loonbrieven - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

opstart digitale loonbrieven 

Argumentatie

inzetten op digitalisering, ecologischer en duurzaam

In bijlage kan je het addendum bij het arbeidsreglement vinden, zoals opgemaakt op onze vraag door de juridische dienst van Cipal-Schaubroeck. De nodige bepalingen werden voorzien.

Juridische grond

Artikel 16 van de wet van 3 juni 2007 houdende diverse arbeidsbepalingen voorziet dat de volgende documenten elektronisch verstuurd en opgeslagen kunnen worden:

  • Individuele rekening
  • Prestatiestaat
  • Loonbrief
Fasering

- najaar 2021: voorbereidingen door team Personeel

- addendum AR: syndicaal overleg van december

- addendum AR: gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn en raad van bestuur AGB van december

- invoering vanaf januari 2022

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad gaat akkoord met het addendum bij het arbeidsreglement (AR) 'Elektronische loondocumenten'. 

6.

2021_GR_00283 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Jo Vandesande; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Veva Daniels; Orpha Delbeke; Annik Olbrechts; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
6.

2021_GR_00283 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring

2021_GR_00283 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente zorgt voor de aflevering van administratieve stukken, zoals rijbewijzen, identiteitskaarten, enz. 

Vanaf 1 januari 2020 worden, op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex volgens volgende formule: nieuw tarief = (basistarief x nieuwe index) / basisindex.

Er is een aanpassing van de tarieven vanaf 1 januari 2022.

Argumentatie
  • Het gemeentebestuur dient aan de federale overheid een vergoeding te betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen; 

  •  Het bestuur maakt ook zelf kosten naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes; 

  • Het is aangewezen om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten;  

  • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen. 

Juridische grond
  • de Grondwet, artikel 173; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het Bestuursdecreet betreffende de openbaarheid van bestuur; 

  • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953; 

  • Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar; 

  • Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953; 

  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, met talrijke wijzigingen; 

  • Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013; 

  • Artikel 2 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten; 

  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013 (BS 21 maart en 29 maart 2013);  

  • Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt een retributie gevestigd op de afgifte door het gemeentebestuur van administratieve stukken. 

Artikel 2 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die het stuk of de inlichting vraagt.  

Artikel 3 

 De retributie wordt vastgesteld als volgt: 

1

Elektronische identiteitskaarten

Bedrag

 

● Gewone procedure

€ 20

 

● Spoedprocedure

€ 102

 

● Spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel

€ 135

2

Kids-ID

 

 

● Gewone procedure

€ 10

 

● Spoedprocedure

€ 92

 

● Spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel

€ 125

3

Elektronische vreemdelingenkaart

 

 

● Gewone procedure

€ 20

 

● Spoedprocedure

€ 102

4

Attest van Immatriculatie vreemdelingen

€ 5

5

Reispassen volwassenen

 

 

● Gewone procedure

€ 75

 

● Spoedprocedure

€ 250

 

● Superdringende levering in Brussel

€ 350

6

Reispassen minderjarigen

 

 

● Gewone procedure

€ 45

 

● Spoedprocedure

€ 220

 

● Superdringende levering in Brussel

€ 320

7

Rijbewijzen bankkaartmodel

€ 25

8

Internationale rijbewijzen

€ 20

9

Trouwboekje

€ 20

10

Voornaamswijziging

€ 300

11

Voornaamswijziging transgenders

€ 30

12

Slachtbewijs

€ 20


Artikel 4 

Zijn van de retributie vrijgesteld: de documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.  

Artikel 5 

De retributie en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het document contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. 

Artikel 6 

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.

12.

2021_GR_00287 - Openbare werken - 2022.02/POM - Aankoop en onderhoud van signalisatie- en werkkledij voor team uitvoering - Voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2021_GR_00287 - Openbare werken - 2022.02/POM - Aankoop en onderhoud van signalisatie- en werkkledij voor team uitvoering - Voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring

2021_GR_00287 - Openbare werken - 2022.02/POM - Aankoop en onderhoud van signalisatie- en werkkledij voor team uitvoering - Voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
3.

2021_GR_00282 - Raden - Data van de raden in het jaar 2022 - Kennisneming

Goedgekeurd
3.

2021_GR_00282 - Raden - Data van de raden in het jaar 2022 - Kennisneming

2021_GR_00282 - Raden - Data van de raden in het jaar 2022 - Kennisneming

Besluit

De Gemeenteraad neemt kennis van de data.
4.

2021_GR_00278 - Stand van zaken door de burgemeester van het gemeentelijk beleid naar aanleiding van de Corona Covid-19 pandemie - Kennisneming

Goedgekeurd
4.

2021_GR_00278 - Stand van zaken door de burgemeester van het gemeentelijk beleid naar aanleiding van de Corona Covid-19 pandemie - Kennisneming

2021_GR_00278 - Stand van zaken door de burgemeester van het gemeentelijk beleid naar aanleiding van de Corona Covid-19 pandemie - Kennisneming

Besluit

De Gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken.
7.

2021_GR_00284 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Jo Vandesande; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Veva Daniels; Orpha Delbeke; Annik Olbrechts; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
7.

2021_GR_00284 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring

2021_GR_00284 - Retributies 2022-2025 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Aanpassing van de tarieven - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
Overheidsinstanties zijn verplicht aan iedereen die erom verzoekt, de gewenste bestuursdocumenten openbaar te maken door er inzage in te verlenen of er een afschrift van te overhandigen, of er uitleg over te verschaffen.
Argumentatie

De gemeenten worden steeds meer geconfronteerd met vragen van notarissen, vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars naar vastgoedinformatie.  Deze taak is momenteel nog heel arbeidsintentief, omdat we de gegevens niet alleen moeten opzoeken in onze software-systemen, maar ook nog grondig moeten aftoetsen met de analoge dossiers in het archief.

Het opzoeken van de informatie over een onroerend goed betekent bijkomende taken en lasten voor het personeel.

Het is dus wenselijk het tarief aan te passen.

Juridische grond
  • de Grondwet, artikel 173; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Regelgeving bevoegdheid
Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf heden tot en met 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd op administratieve prestaties. 

Artikel 2 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die om de administratieve prestatie verzoekt. 

Artikel 3 

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:       

1. Het invullen van het standaardformulier voor de aanvraag van vastgoedinformatie ten behoeve van notarissen, alsook andere formulieren voor gelijkaardige aanvragen om inlichtingen: € 100,00 per formulier.

2. Het opstarten van een administratieve procedure voor de raadpleging van de bevolkingsregisters voor opzoekingen van genealogische, historische of wetenschappelijke aard: € 15,00 per aangevraagde procedure.

3. Het afleveren van kopieën:

A4-formaat zwart/wit

€ 0,10 per stuk

A4-formaat zwart/wit en recto-verso

€ 0,20 per stuk

A3-formaat zwart/wit

€ 0,30 per stuk

A3-formaat zwart/wit en recto-verso

€ 0,60 per stuk

A4-formaat kleur

€ 0,70 per stuk

A4-formaat kleur en recto-verso

€ 1,40 per stuk

A3-formaat kleur

€ 1,50 per stuk

A3-formaat kleur en recto-verso

€ 3,00 per stuk

A2/A1/A0 zwart/wit

€ 4,00 per stuk

A2/A1/A0 kleur

€ 5,00 per stuk

Kopieën van plannen stedenbouwkundige vergunningen

Indien oppervlakte minder bedraagt dan 1m² zal steeds € 5,00 worden aangerekend

€ 5,60 per m²

< 1m² = € 5,00

Digitaal doorsturen  gratis

 

Artikel 4 

De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. De aanvrager ontvangt een factuur en betaalt ten laatste op de vervaldag van de factuur of de aanvrager betaalt de retributie en de eventuele verzendingskosten bij de afgifte van het document contant, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Artikel 5 

Het retributiereglement op administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27 april 2020, wordt opgeheven.

Artikel 6

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.

10.

2021_GR_00290 - Patrimonium - Grondafstand Lipsestraat 82 - Ontwerpakte - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2021_GR_00290 - Patrimonium - Grondafstand Lipsestraat 82 - Ontwerpakte - Goedkeuring

2021_GR_00290 - Patrimonium - Grondafstand Lipsestraat 82 - Ontwerpakte - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
8.

2021_GR_00285 - Meerjarenplan 2020-2025 na AMJP 1/2021 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel OCMW - zoals door de OCMW-raad vastgesteld) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Jo Vandesande; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Veva Daniels; Orpha Delbeke; Annik Olbrechts; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
8.

2021_GR_00285 - Meerjarenplan 2020-2025 na AMJP 1/2021 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel OCMW - zoals door de OCMW-raad vastgesteld) - Goedkeuring

2021_GR_00285 - Meerjarenplan 2020-2025 na AMJP 1/2021 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel OCMW - zoals door de OCMW-raad vastgesteld) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Elk bestuur moet zijn meerjarenplan minstens één keer per jaar aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Ook de wijziging van de kredieten voor het lopende boekjaar vergt een aanpassing van het meerjarenplan. De raad kan in één beslissing zowel de kredieten voor het volgende jaar vaststellen als de kredieten voor het lopende jaar aanpassen. Het overzicht van de kredieten (schema M3) vermeldt dan de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar en de kredieten voor het volgende boekjaar. Met deze aanpassing van het meerjarenplan worden in één beweging de kredieten van 2021 gewijzigd en worden de (begin)kredieten van 2022 meteen ook voor de eerste keer vastgesteld.

Daarnaast is het logisch dat de raad beslist over belangrijke inhoudelijke wijzigingen in het beleid. Het bestuur zal het meerjarenplan dus ook aanpassen als er belangrijke bijsturingen van de acties, actieplannen en/of beleidsdoelstellingen moeten gebeuren. De regelgeving legt hiervoor geen regels op. Elk bestuur moet in het kader van de organisatiebeheersing zelf definiëren welke inhoudelijke wijzigingen alleen kunnen worden doorgevoerd via een aanpassing van het meerjarenplan.   

Een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens:

  • een motivering van de wijzigingen van het meerjarenplan (geen gestandaardiseerd schema);
  • in voorkomend geval, de wijzigingen van de strategische nota (geen gestandaardiseerd schema);
  • het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
  • de aangepaste staat van het financiële evenwicht (schema M2);
  • het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
  • een aangepaste toelichting.

De toelichting van een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens de volgende onderdelen:

  • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
  • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
  • in voorkomend geval, de investeringsprojecten (schema T3);
  • in voorkomend geval, een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
  • een overzicht van de financiële risico’s: een omschrijving van de financiële risico’s die het bestuur loopt en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
  • een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
  • een beschrijving van de grondslagen en assumpties die gehanteerd werden voor de opmaak van het aangepaste meerjarenplan en de wijzigingen daarvan ten opzichte van het vorige beleidsrapport.
Argumentatie

Zie bijlagen 

Juridische grond

DLB

MB BBC

Fasering

Procedure

De gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn stemmen in principe over het geheel van hun deel van het geïntegreerde meerjarenplan van de gemeente en het OCMW.

Elk raadslid kan echter de afzonderlijke stemming eisen over één of meer onderdelen (bijv. een onderliggende raming, een actie of een actieplan, enz.) van het meerjarenplan. Het betrokken raadslid moet die onderdelen aanwijzen. In dat geval mag de betrokken raad maar over het geheel van zijn deel van het meerjarenplan stemmen ná de stemming van die aangewezen onderdelen. 

Als de stemming over een onderdeel tot gevolg heeft dat het ontwerp van het meerjarenplan moet worden gewijzigd, dan wordt de stemming over het geheel verdaagd tot de eerstvolgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het meerjarenplan al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van meerjarenplan vast op een volgende vergadering.

1) OCMW-raad stemt over zijn deel : vaststelling

2) gemeenteraad stemt over zijn deel : vaststelling

3) gemeenteraad keurt 1) goed; hierdoor wordt het meerjarenplan definitief vastgesteld.

Regelgeving bevoegdheid
Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 13 ja-stemmen (Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Orpha Delbeke; 4 neen-stemmen (Dieter Vanbesien, Bernard Lemaitre, Marian Ursi, Veva Daniels) en 5 onthoudingen (Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Marc Vermylen, Jo Vandesande en Annik Olbrechts).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW (deel OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn) na aanpassing meerjarenplan 1/2021 goed.

Hierdoor wordt het geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 gemeente / OCMW na aanpassing meerjarenplan 1/2021 definitief vastgesteld. 

Het beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2021 stijgt na aanpassing meerjarenplan 1/2021 met ca. 264.730 euro tot 3.235.211 euro. Het beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2022 bedraagt 4.907.960 euro. Per 31/12/2025 bedraagt het geraamde beschikbaar budgettair resultaat 3.467.643 euro.

De geraamde autofinancieringsmarge, die aangeeft in welke mate de leningslasten vanuit het exploitatiesaldo kunnen gedragen worden, bedraagt 1.192.286 euro per 31/12/2021 en 107.005 per 31/12/2022. Per 31/12/2025 bedraagt de geraamde autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2021 375.935 euro.

Met de nieuwe BBC 2020-regelgeving werd het begrip ‘gecorrigeerde autofinancieringsmarge’ in het leven geroepen. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge is een indicator en geen norm. Hij houdt rekening met een jaarlijkse gemiddelde leningsaflossing van 8% van de totale uitstaande schuld per 31 december van het vorige boekjaar. Gemeente/OCMW Haacht sluiten 2025 na aanpassing meerjarenplan 1/2021 af met een geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 510.397 euro. 

Een tweede indicator die nieuw is in vergelijking met de vorige BBC-regelgeving, is de geconsolideerde autofinancieringsmarge. Deze indicator vult de autofinancieringsmarge van de gemeente/OCMW aan met de autofinancieringsmarge van de autonome gemeentebedrijven. Voor Haacht bedraagt de geraamde geconsolideerde of totale autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2021 383.952 euro per 31 december 2025.

De geraamde totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2021 bedraagt per 31 december 2025 491.727 euro.

9.

2021_GR_00286 - Meerjarenplan 2020 - 2025 na AMJP 1/2021 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel gemeente) - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Jo Vandesande; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans; Veva Daniels; Orpha Delbeke; Annik Olbrechts; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilse Fillet, BCSD-voorzitter-schepen
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
9.

2021_GR_00286 - Meerjarenplan 2020 - 2025 na AMJP 1/2021 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel gemeente) - Vaststelling

2021_GR_00286 - Meerjarenplan 2020 - 2025 na AMJP 1/2021 - Geïntegreerd meerjarenplan van de gemeente en het OCMW (deel gemeente) - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Elk bestuur moet zijn meerjarenplan minstens één keer per jaar aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Ook de wijziging van de kredieten voor het lopende boekjaar vergt een aanpassing van het meerjarenplan. De raad kan in één beslissing zowel de kredieten voor het volgende jaar vaststellen als de kredieten voor het lopende jaar aanpassen. Het overzicht van de kredieten (schema M3) vermeldt dan de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar en de kredieten voor het volgende boekjaar. Met deze aanpassing van het meerjarenplan worden in één beweging de kredieten van 2021 gewijzigd en worden de (begin)kredieten van 2022 meteen ook voor de eerste keer vastgesteld.

Daarnaast is het logisch dat de raad beslist over belangrijke inhoudelijke wijzigingen in het beleid. Het bestuur zal het meerjarenplan dus ook aanpassen als er belangrijke bijsturingen van de acties, actieplannen en/of beleidsdoelstellingen moeten gebeuren. De regelgeving legt hiervoor geen regels op. Elk bestuur moet in het kader van de organisatiebeheersing zelf definiëren welke inhoudelijke wijzigingen alleen kunnen worden doorgevoerd via een aanpassing van het meerjarenplan.   

Een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens:

  • een motivering van de wijzigingen van het meerjarenplan (geen gestandaardiseerd schema);
  • in voorkomend geval, de wijzigingen van de strategische nota (geen gestandaardiseerd schema);
  • het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
  • de aangepaste staat van het financiële evenwicht (schema M2);
  • het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
  • een aangepaste toelichting.

De toelichting van een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens de volgende onderdelen:

  • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
  • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
  • in voorkomend geval, de investeringsprojecten (schema T3);
  • in voorkomend geval, een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
  • een overzicht van de financiële risico’s: een omschrijving van de financiële risico’s die het bestuur loopt en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
  • een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
  • een beschrijving van de grondslagen en assumpties die gehanteerd werden voor de opmaak van het aangepaste meerjarenplan en de wijzigingen daarvan ten opzichte van het vorige beleidsrapport.

Schepen Annelotte Van Meldert licht toe aan de hand van een Powerpoint.

Argumentatie

Zie bijlagen 

Juridische grond

DLB

MB BBC

Fasering

Procedure

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen in principe over het geheel van hun deel van het geïntegreerde meerjarenplan van de gemeente en het OCMW.

Elk raadslid kan echter de afzonderlijke stemming eisen over één of meer onderdelen (bijv. een onderliggende raming, een actie of een actieplan, enz.) van het meerjarenplan. Het betrokken raadslid moet die onderdelen aanwijzen. In dat geval mag de betrokken raad maar over het geheel van zijn deel van het meerjarenplan stemmen ná de stemming van die aangewezen onderdelen. 

Als de stemming over een onderdeel tot gevolg heeft dat het ontwerp van het meerjarenplan moet worden gewijzigd, dan wordt de stemming over het geheel verdaagd tot de eerstvolgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het meerjarenplan al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van meerjarenplan vast op een volgende vergadering.

1) OCMW-raad stemt over zijn deel : vaststelling

2) gemeenteraad stemt over zijn deel : vaststelling

3) gemeenteraad keurt 1) goed; hierdoor wordt het meerjarenplan definitief vastgesteld.

Regelgeving bevoegdheid
Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 13 ja-stemmen (Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Orpha Delbeke; 4 neen-stemmen (Dieter Vanbesien, Bernard Lemaitre, Marian Ursi, Veva Daniels) en 5 onthoudingen (Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Marc Vermylen, Jo Vandesande en Annik Olbrechts).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 na aanpassing meerjarenplan 1/2021 van de gemeente en het OCMW (deel gemeente) vast.

Het beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2021 stijgt na aanpassing meerjarenplan 1/2021 met ca. 264.730 euro tot 3.235.211 euro. Het beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2022 bedraagt 4.907.960 euro. Per 31/12/2025 bedraagt het geraamde beschikbaar budgettair resultaat 3.467.643 euro.

De geraamde autofinancieringsmarge, die aangeeft in welke mate de leningslasten vanuit het exploitatiesaldo kunnen gedragen worden, bedraagt 1.192.286 euro per 31/12/2021 en 107.005 per 31/12/2022. Per 31/12/2025 bedraagt de geraamde autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2021 375.935 euro.

Met de nieuwe BBC 2020-regelgeving werd het begrip ‘gecorrigeerde autofinancieringsmarge’ in het leven geroepen. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge is een indicator en geen norm. Hij houdt rekening met een jaarlijkse gemiddelde leningsaflossing van 8% van de totale uitstaande schuld per 31 december van het vorige boekjaar. Gemeente/OCMW Haacht sluiten 2025 na aanpassing meerjarenplan 1/2021 af met een geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 510.397 euro. 

Een tweede indicator die nieuw is in vergelijking met de vorige BBC-regelgeving, is de geconsolideerde autofinancieringsmarge. Deze indicator vult de autofinancieringsmarge van de gemeente/OCMW aan met de autofinancieringsmarge van de autonome gemeentebedrijven. Voor Haacht bedraagt de geraamde geconsolideerde of totale autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2021 383.952 euro per 31 december 2025.

De geraamde totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge na aanpassing meerjarenplan 1/2021 bedraagt per 31 december 2025 491.727 euro.

11.

2021_GR_00292 - Patrimonium - Nieuwe loods - Aankoop van een eigendom gelegen te Kapelleweg 3a - Compromis - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2021_GR_00292 - Patrimonium - Nieuwe loods - Aankoop van een eigendom gelegen te Kapelleweg 3a - Compromis - Goedkeuring

2021_GR_00292 - Patrimonium - Nieuwe loods - Aankoop van een eigendom gelegen te Kapelleweg 3a - Compromis - Goedkeuring
13.

2021_GR_00288 - Omgeving - ROMV202118 - Zaak van de wegen n.a.v. de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel braakliggend terrein door middel van nieuwe wegenis en aanpassing van voetweg 74 voor grondgebonden ééngezinswoningen, gelegen te Scharent - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2021_GR_00288 - Omgeving - ROMV202118 - Zaak van de wegen n.a.v. de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel braakliggend terrein door middel van nieuwe wegenis en aanpassing van voetweg 74 voor grondgebonden ééngezinswoningen, gelegen te Scharent - Goedkeuring

2021_GR_00288 - Omgeving - ROMV202118 - Zaak van de wegen n.a.v. de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel braakliggend terrein door middel van nieuwe wegenis en aanpassing van voetweg 74 voor grondgebonden ééngezinswoningen, gelegen te Scharent - Goedkeuring

Besluit

De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 18 ja-stemmen (Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Luc De Bie, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Orpha Delbek, Frank Vannetelbosch, Bert Francois, Marc Vermylen, Jo Vandesande en Annik Olbrechts) en 4 neen-stemmen (Dieter Vanbesien, Bernard Lemaitre, Marian Ursi, Veva Daniels).

14.

2021_GR_00289 - Brownfield - Ontwerp van brownfieldconvenant met betrekking tot het Brownfieldproject “226. Haacht – Entertainment Valley” - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2021_GR_00289 - Brownfield - Ontwerp van brownfieldconvenant met betrekking tot het Brownfieldproject “226. Haacht – Entertainment Valley” - Goedkeuring

2021_GR_00289 - Brownfield - Ontwerp van brownfieldconvenant met betrekking tot het Brownfieldproject “226. Haacht – Entertainment Valley” - Goedkeuring
15.

2021_GR_00279 - Variapunten van de gemeenteraad van 20 december 2021 - Bespreking

Goedgekeurd
15.

2021_GR_00279 - Variapunten van de gemeenteraad van 20 december 2021 - Bespreking

2021_GR_00279 - Variapunten van de gemeenteraad van 20 december 2021 - Bespreking