Het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering;
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
De wet van 11.04.1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Het bestuursdecreet van 7.12.2018;
Het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 25.06.2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
De gecoördineerde versie van het algemeen politiereglement van de gemeente Haacht goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 oktober 2021.
Het aantal reclameborden zichtbaar vanop de openbare weg.
De gemeente wil een wildgroei aan reclameborden op haar grondgebied voorkomen en het storend effect zoveel mogelijk beperken.
Reclameborden vormen een bezwaring voor het uitzicht van de gemeente. Bovendien genereren deze borden inkomsten voor de plaatsers van de borden daar waar de gemeente enkel de lasten draagt zodat een belasting om het evenwicht te herstellên aangewezen is.
De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de invoering van alle rendabele belastingen.
Er wordt voor een termijn, ingaand op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 een jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op de constructies bestemd of aangewend voor het dragen van reclame en zichtbaar vanaf een openbare weg.
Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de constructie op 1 januari van het belastingjaar.
Als er geen eigenaar of gebruiker van het bord gekend is, wordt de eigenaar van de grond of van de muur waarop het reclamebord zich bevindt belast.
Tarief
De belasting, bedoeld onder artikel 1, wordt vastgesteld als volgt:
50,00 euro per vierkante meter oppervlakte van de constructie bestemd of aangewend voor het dragen van reclame en zichtbaar vanaf een openbare weg.
Elk gedeelte van een vierkante meter wordt beschouwd als een volledige vierkante meter.
De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar.
Vrijstellingen
Van de belasting, bedoeld onder artikel 1, zijn vrijgesteld :
a) de borden, geplaatst door openbare besturen of openbare diensten, voor zover geen winstgevend doel wordt nagestreefd;
b) de borden, alleen gebruikt ter gelegenheid van wettelijk voorziene verkiezingen;
c) de borden die tijdelijk (maximaal 6 weken) geplaatst worden ten voordele van een Haachtse vereniging (bv. borden op terreinen zichtbaar van op de openbare weg);
d) de borden die alleen gebruikt worden voor aankondiging van de eigen firmanaam op de plaats waar de bedrijfsuitbating gevestigd is;
e) de borden die alleen gebruikt worden voor de naam van de aannemer op een bouwwerf of de naam van de immo-makelaar op de plaats van het te verhandelen vastgoed.
Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Aangifteplicht
De belastingplichtige ontvangt een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd. De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Deze formulieren zijn verkrijgbaar bij het gemeentebestuur Haacht, team financiën, afdeling belastingen, Wespelaarsesteenweg 85 te 3150 Haacht.
Het door het college van burgemeester en schepenen daartoe aangesteld personeelslid is bevoegd om de opgegeven eenheden, zoals vermeld op het aangifteformulier, te controleren.
Ambtshalve vaststelling
Bij gebrek aan een aangifte binnen de in artikel 6 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk over te dragen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Betaaltermijn
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na toezending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de geschillenprocedure gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeente- en provinciebelastingen, met latere wijzigingen.
Het reglement zal worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Vanaf 18 november 2003 deed de gemeente beheersoverdrachten aan EcoWerf voor de inzameling van verschillende afvalfracties en voor de exploitatie van het recyclagepark;
De gemeente is toegetreden tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark;
De deelname van de gemeente in Ecowerf, intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
Dat derhalve, de kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling op het recyclagepark zullen verhaald worden op de aanbieders via een contantbelasting;
Het masterplan recyclageparken van Ecowerf zoals goedgekeurd door de raad van bestuur.
De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen;
De kosten voor inzameling van afval wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën;
de Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162;
het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3;
het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
het Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), met latere wijzigingen;
de bijlagen bij het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), zoals gewijzigd, in zonderheid bijlagen 2.1. en 5.1.4.;
het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, alsook het verslag van de advies- en inspraakreacties bij dit plan, met latere wijzigingen;
de Wet van 29 juli 1991 inzake de motivering van beslissingen.
§ 1. Met ingang vanaf 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt er in de gemeente een contantbelasting gevestigd voor:
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
2° Aansluitpunt commercieel:
Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgesteld hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.
3° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.
4° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
5° Gebruikersgroep:
Een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
6° Ondergrondse afvalcontainer:
Een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
7° Referentiepersoon:
De meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
8° Recyclagepark:
Een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.
9° Sorteerstraat:
Een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.
10° Toegangskaart:
Een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:
§ 3. Definities afvalfracties:
1. Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.
2. Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …
3. Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.
4. Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.
5. Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
6. E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…
7. Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.
8. Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…
9. Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…
* hol glas betreft alle lege glazen flessen en bokalen van dranken, fruit en groenten, voedingswaren, confituren, sausen...;
* vlak glas betreft vlak glas uit de bouwsector, zoals venster- en deurglas en glas van gevelelementen. Hieronder valt niet het gelaagd glas (bijv. van voertuigen), loodglas, hittebestendig glas (bijv. pyrex, glas van kacheltjes), glas van zonnepanelen…
10. Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.
11. Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
12. Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van kleine huisdieren (cavia, konijn). Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.
13. Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
14. Harde plastics: alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...
15. Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…
16. Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
17. Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.
18. Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.
19. Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…
20.Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.
21. Papier en karton: alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken,…
22. Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, kroonkurken en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
23. Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.
24. Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.
25. Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…
26. Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
27. Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.
Artikel 2
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.
Artikel 3
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huisinzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
Per kg gewogen huisvuil | 0,30 | 0,30 |
Per aanbieding 40 L-container | 0,63 | - |
Per aanbieding 120 L-container | 0,63 | 0,63 |
Per aanbieding 240 L-container | 1,26 | 1,26 |
Per aanbieding 360 L-container[1] | 1,89 | 1,89 |
Per aanbieding 1100 L-container | 6,40 | 6,40 |
Gebruiksrecht container per maand
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
40 L-container | 0,68 | - |
120 L-container | 0,68 | 1,84 |
240 L-container | 1,36 | 2,47 |
360 L-container | 2,00 | 2,64 |
1100 L-container | 3,71 | 7,07 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
Per kg gewogen gft | 0,20 | 0,20 |
Gebruiksrecht container per maand
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
40 L-container | 0,68 | - |
120 L-container | 0,68 | 1,84 |
240 L-container | 1,36 | 2,47 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
c) Pmd
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
Per zak van 60 L | 0,15 | 0,15 |
d) Grofvuil
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
Voorrijkost op afroep | 12,50 | 12,50 |
Verwerking per begonnen 0,5 m³ | 8,00 | 8,00 |
of
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
1-persoonsbed | 8,00 | 8,00 |
2-persoonsbed | 16,00 | 16,00 |
Zetel: 1-zit | 8,00 | 8,00 |
Zetel: 2-zit | 16,00 | 16,00 |
Zetel: 3-zit | 24,00 | 24,00 |
Stoel (2 stuks) | 8,00 | 8,00 |
(Tuin-)tafel | 8,00 | 8,00 |
e) Snoeihout
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
Per bussel | 1,50 | 1,50 |
f) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
| Particulieren (euro) | KMO (euro) |
40 L-container | 0,84 | - |
240 L-container | 0,84 | 2,47 |
500L-container[*] | 2,08 | 3,21 |
1100 L-container | 4,58 | 7,07 |
[*] Dit formaat wordt enkel in zeer specifieke gevallen na goedkeuring door EcoWerf, toegekend.
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
| Particulier (euro) | KMO (euro) |
Huisvuil (kg) | 0,30 | 0,30 |
gft (kg) | 0,20 | 0,20 |
Beheerskost (maand) | 3,23 | 6,46 |
§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
| Particulier (euro) | KMO (euro) |
|
Grofvuil | 0,30 | 0,30 |
|
Gras en blad | 0,20 | 0,20 |
|
Harde plastics | 0,08 | 0,12 |
|
Sloophout | 0,08 | 0,12 |
|
Boomstronken | 0,04 | 0,08 |
|
Snoeihout | 0,04[*] | 0,08 |
|
Steenafval | 0,04 | 0,08 |
|
Cellenbeton | 0,04 | 0,08 |
|
Gips | 0,04 | 0,08 |
|
Keramiek | 0,04 | 0,08 |
|
Asbest | 0,00 | 0,00 |
|
Autobanden | 0,00 | 0,00 |
|
Landbouwfolie[**] | 0,18 | 0,18 | |
Tarief grote hoeveelheden | Vanaf een totale aanvoer op jaarbasis boven de 2.000 kg worden de KMO-tarieven van toepassing op de betrokken particulier |
|
[*] Eerste 300kg is gratis
[**] De gemeente schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op één van volgende recyclageparken: Messelbroek, Wezersebaan (Zoutleeuw), Lubbeek en Haacht.
Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.
Artikel 4
De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd en dit voor een eerste maal op 1 januari 2025, waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:
k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15
waarbij:
P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023
p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1
C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2023
c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1
x= aanslagjaar
Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte
De herziene bedragen kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.
De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.
Artikel 5
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 6
§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.
§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers:
Aantal en type containers | Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container | 50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat | 100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers | 500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is | 25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is | 75,00 |
§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.
Artikel 7
§ 1.Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.
Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.[5]
Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
§ 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).
§ 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
§ 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 2 weken, tegen een waarborg van 20,00 euro.
Artikel 8
Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 9
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het College van Burgemeester en Schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf.
Artikel 10
Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Artikel 11
Het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark dd. 21 december 2020 wordt opgeheven op 1 januari 2023.
Artikel 12
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Artikel 13
Gelast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 14
De belasting op de tweede verblijven wordt onder meer gemotiveerd vanuit de inspanningen die de gemeente dient te leveren voor het onderhoud van het openbaar domein (groen, afval, ...) en vanuit de noodzaak aan een compensatie voor de aanvullende belastingen die de eigen inwoners betalen. Als een gevolg van de hoge inflatiegraad in 2021 en 2022 zullen de personeels- en werkingskosten voor de gemeente voor het onderhoud van het openbaar domein in sterke mate toenemen. Hetzelfde geldt voor de aanvullende belastingen. Als een gevolg van de verschillende loonindexeringen en de hoge inflatie zullen de uitgaven in het kader van de aanvullende belasting op de personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor inwoners toenemen.
Het is aangewezen een belasting op de tweede verblijven goed te keuren omwille van volgende argumenten:
de inspanningen van de gemeente voor het openbaar domein (o.a. groen, afval,…);
de grotere zorg voor veiligheid, milieu en openbare ruimte;
ter compensatie van de aanvullende belastingen die de eigen inwoners betalen;
de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen.
Er wordt met ingang van 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een jaarlijkse directe gemeentebelasting gevestigd op de tweede verblijven op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 2
Als tweede verblijf wordt beschouwd elke private woongelegenheid die niet het hoofdverblijf is van de eigenaar, de huurder of de gebruiker ervan maar die op elk moment door hen kan worden bewoond en waarvoor niemand is ingeschreven in de bevolkingsregisters of het vreemdelingenregister van de gemeente Haacht op 1 januari van het aanslagjaar.
De hoedanigheid van het tweede verblijf wordt beoordeeld op 1 januari van het aanslagjaar. Ten aanzien van de gebruiker van het tweede verblijf wordt geen rekening gehouden met verdere onderverhuring, tijdelijke verhuring of gratis gebruiksverlening van het woonverblijf. De mogelijkheid tot onmiddellijke bewoning blijkt uit de feiten.
Aanwezigheid van voldoende meubilair en elektriciteit kunnen hier indicaties zijn.
Tweede verblijven zijn landhuizen,bungalows, weekendhuisjes, appartementen, optrekjes en alle andere vaste woongelegenheden met inbegrip van de met chalets gelijkgestelde caravans die al of niet ingeschreven zijn in de kadastrale legger. Lokalen die uitsluitend bestemd zijn om een beroepsactiviteit uit te oefenen, garages, tenten, verplaatsbare caravans worden niet als tweede verblijf beschouwd.
Artikel 3
De belasting is ondeelbaar en voor het gehele belastingjaar verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het belastingjaar eigenaar is van het tweede verblijf. Zijn belastingplicht geldt ook als het tweede verblijf verhuurd wordt of tijdelijk niet gebruikt wordt. Zijn belastingplicht geldt ongeacht of hij ingeschreven is in de bevolkingsregisters van de gemeente.
In geval van vruchtgebruik, recht van opstal of recht van erfpacht is de belasting verschuldigd door de vruchtgebruiker, de opstalhouder of erfpachthouder. De eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
In geval van mede-eigendom, is iedere mede-eigenaar belastingplichtig voor zijn deel. In geval van multi-eigendom, is iedere multi-eigenaar belastingplichtig volgens zijn toegewezen deel. In het geval van eigendomsoverdracht van het onroerend goed zal de belasting verschuldigd zijn door de nieuwe eigenaar met ingang van 1 januari die volgt op de datum waarop de overdracht van het onroerend goed heeft plaatsgehad.
Artikel 4
De belasting wordt vastgesteld op 1.000 euro per jaar per tweede verblijf.
Artikel 5
Als tweede verblijf wordt niet beschouwd: een private woongelegenheid die te huur of te koop wordt aangeboden en waar de laatste inschrijving in de bevolkingsregisters een einde nam gedurende de laatste zes maanden voorafgaand aan het aanslagjaar. Deze vrijstelling geldt voor één aanslagjaar.
Artikel 6
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 8
De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd. De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Artikel 9
Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn of bij onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast. In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt. Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. Op de ambtshalve ingekohierde belasting wordt een belastingverhoging toegepast van 10% van de verschuldigde belasting bij een eerste overtreding.
Bij volgende overtredingen wordt een verhoging van 40%, 70% en 100% toegepast bij respectievelijk een tweede, derde en vierde overtreding. Vanaf de vijfde overtreding bedraagt de verhoging 200 %.
Voor de vaststelling van het toe te passen percentage van de belastingverhoging worden de vorige overtredingen niet in aanmerking genomen, wanneer geen overtredingen werden vastgesteld voor de laatste twee opeenvolgende aanslagjaren die het aanslagjaar voorafgaan waarin de nieuwe overtreding wordt vastgesteld. Een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren herstelt aldus de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
Artikel 10
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn en overhandigd of per post of per e-mail verzonden worden. De indiening van het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, gebeuren, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 11
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de geschillenprocedure gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeente- en provinciebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 12
Het belastingreglement op de tweede verblijven goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27 april 2020, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 13
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
De Gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 14 ja-stemmen (Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Annelotte Van Meldert, Ilse Fillet, Luc De Bie, Bert Francois, Nico Bogaerts, Pascal Vandenhoudt,Tim Timmermans, Benny Van Goolen, Annik Olbrechts) tegen 4 neen (Dieter Vanbesien, Bernard Lemaitre, Marian Ursi, Veva Daniels).
Zwerfvuil is en blijft een maatschappelijk probleem dat voor veel mensen hoog op de agenda staat. Zo bleek bijvoorbeeld uit de gemeentemonitor van 2017 dat 39% van de Haachtse deelnemers in de maand voor de bevraging af en toe hinder ondervond van zwerfvuil, en 28% vaak/altijd. In 2020 waren dit respectievelijk 39% en 29%.
Het lokaal bestuur wenst dit probleem aan te pakken, en voorziet daarvoor reeds verschillende beleidsacties. Het ondersteunen van individuele mensen die periodiek zwerfvuil oprapen is daar een voorbeeld van, net als het ondersteunen van groepen mensen die éénmalig zwerfvuil wensen op te rapen. Om dit engagement in goede banen te leiden stelt het lokaal bestuur een lokaal reglement omtrent het opruimen van zwerfvuil voor.
Het college van burgemeester en schepenen dient een advies te formuleren over het lokaal reglement, en de gemeenteraad dient een beslissing te nemen.
De Gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 12 ja-stemmen (Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Annelotte Van Meldert, Ilse Fillet, Luc De Bie, Nico Bogaerts, Pascal Vandenhoudt,Tim Timmermans, Benny Van Goolen) tegen 6 neen (Dieter Vanbesien, Bernard Lemaitre, Marian Ursi, Veva Daniels, Annik Olbrechts, Bert Francois).
Individuele burgers die het engagement opnemen om als zwerfvuilvoogd zwerfvuil op te ruimen kunnen reken op ondersteuning van het lokaal bestuur. Deze ondersteuning omvat:
Groepen van burgers, verenigingen, bedrijven, scholen, ... die een zwerfvuilactie wensen te organiseren kunnen reken op ondersteuning van het lokaal bestuur. Deze ondersteuning omvat:
Deze ondersteuning dient minimaal 14 dagen voor het doorgaan de actie te worden aangevraagd bij het lokaal Team Omgeving.
Bijkomend op de ondersteuning omschreven in artikel 2 van dit reglement kunnen erkende Haachtse verenigingen rekenen op een toelage voor elke eerste zwerfvuilactie die ze organiseren per kalenderjaar. Deze toelage bedraagt:
Erkende Haachtse jeugdverenigingen die gedurende datzelfde kalenderjaar deelnemen aan Operatie Proper zijn uitgesloten van deze toelage.
In uitzondering op artikel 2 kunnen zwerfvuilacties met een duidelijke politieke link beperkt rekenen op ondersteuning van de gemeente. Het gaat meer bepaald over het afvoeren van het ingezamelde afval, aangeleverd aan de gemeentelijke loods
Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen die de zwerfvuilacties voor verenigingen en scholen regelen.
De onroerenderfgoedgemeente heeft een voorbeeldfunctie.
De gemeente heeft de verplichting een gemeentelijke inventaris onroerend erfgoed aan te leggen.
Het is noodzakelijk om preventief onderhoud van waardevolle gebouwen te stimuleren.
Het is wenselijk om werken en werkzaamheden tot voorkoming van verval en tot onderhoud van het onroerend erfgoed aan te moedigen en financieel te ondersteunen.
Niet-beschermde, waardevolle gebouwen zijn beeldbepalend voor de gemeente en dienen voor de toekomst gevrijwaard te worden.
Niet-beschermde, waardevolle gebouwen kunnen geen aanspraak maken op erfgoedpremies vanuit de Vlaamse Overheid;
Het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013;
Het besluit van de administrateur-generaal van het agentschap Onroerend Erfgoed van 8 oktober 2021 houdende vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed;
De erkenning als onroerenderfgoedgemeente
§1. De gemeente kan 100 % van het lidmaatschap voor de aansluiting van een gebouw bij Monumentenwacht Vlaams-Brabant op zich nemen en er gevolgen aan koppelen binnen de voorziene budgetten.
§2. Het lidmaatschap wordt aangevraagd bij de gemeente Haacht. Kerkfabrieken komen niet in aanmerking voor een groepslidmaatschap van Monumentenwacht.
De gemeente kan de kosten van een inspectie door Monumentenwacht Vlaams-Brabant van een beschermd monument, vastgesteld onroerend erfgoed, een waardevol element binnen een beschermd dorpsgezicht, of een beeldbepalend pand dat op de gemeentelijke inventaris staat, terugbetalen (50% terugbetaald, plafond op 200 €/jaar).
De aanvrager toont hiervoor aan dat de dringende werken, zoals die zijn opgesomd in het rapport van Monumentenwacht, binnen het jaar (uitstel wordt gemotiveerd) uitgevoerd zijn.
Enkel reguliere dienstverlening van Monumentenwacht komt in aanmerking. Gespecialiseerde dienstverlening aan een hoger tarief (monitoring en meting, dienstverlening aan niet-leden) komt niet in aanmerking voor dit reglement.
Kerkfabrieken komen niet in aanmerking voor een premie voor de inspectiekosten van Monumentenwacht.
De gemeente kan de kosten van de werken die opgesomd zijn in het inspectierapport van Monumentenwacht terugbetalen (20% terugbetaald met plafond van 500 €/jaar). Onderhoudswerken (schilderwerken, reinigingswerken, plaatselijk herstel,…) moeten uitgevoerd zijn binnen 1 jaar na datum van het rapport. Uitstel wordt gemotiveerd.
Bij de toewijzing van de gemeentelijke premie wordt met de volgende beperkingen en voorwaarden rekening gehouden:
§1. Een lidmaatschap bij Monumentenwacht
§2. De gemeentelijke premie kan gecumuleerd worden met andere bijdragen die dezelfde bestemming hebben zoals bepaald in het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014.
§3. De gemeentelijke premie slaat op alle beschermde, op de vastgestelde of gemeentelijke inventaris ingeschreven gebouwen gelegen binnen de gemeentegrenzen van Haacht. De woonplaats van de eigenaar speelt hierbij geen rol.
§4. Eigenaars van de beschermde gebouwen houden verplicht een logboek bij wil men in aanmerking komen voor de premie.
§5. De aanvragen worden ingediend uiterlijk 1 jaar na uitvoering van de werken (factuurdatum).
§6. In het geval dat Monumentenwacht eerder reeds een inspectie uitvoerde, moet bij de aanvraag van een premie voor de inspectiekosten van Monumentenwacht, het ingediende rapport minstens drie jaar en maximum zes jaar na het vorige zijn opgesteld. Voor een goede monitoring van het gebouw is een inspectie om de vier à vijf jaar aangewezen.
De inhoud en de wijze van de aanvraag:
De aanvraag wordt digitaal (via webformulier) ingediend.
De aanvrager geeft toestemming om de verstrekte gegevens door te geven aan de IOED en aan Monumentenwacht Vlaams-Brabant.
De aanvraag moet de hiernavolgende documenten bevatten:
1§. Voor de aanvraag van een premie voor de inspectiekosten van Monumentenwacht Vlaams-Brabant vzw:
1) een kopie van het rapport van Monumentenwacht
2) a. Beschermd monument: de toelating, melding of vergunning voor de werken verleend door het agentschap Onroerend Erfgoed dan wel de gemeente is noodzakelijk, overeenkomstig het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
b. Niet beschermd: de melding of vergunning voor de werken verleend door de gemeente is noodzakelijk, overeenkomstig de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, indien van toepassing
3) Een beschrijving van de uitgevoerde dringende werken uit het rapport met vermelding van begin- en einddatum, geïllustreerd met foto’s van voor en na de werken en/of plannen, een gedetailleerde factuur;
4) de factuur van de inspectie en het betalingsbewijs, de premie voor onderhoudswerken en de premie voor de inspectiekosten van Monumentenwacht kunnen gelijktijdig, in eenzelfde dossier, aangevraagd worden.
2§. Voor werken aan beschermde monumenten en/of waardevolle gebouwen binnen een beschermd dorpsgezicht waarvoor een goedgekeurd beheersplan bestaat:
1) de toelating, melding of vergunning voor de werken verleend door Onroerend Erfgoed dan wel de gemeente overeenkomstig het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
2) de vastlegging van de erfgoedpremie door het agentschap Onroerend Erfgoed, overeenkomstig het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014;
3) Een beschrijving van de werken met vermelding van begin- en einddatum, geïllustreerd met foto’s van voor en na de werken en/of plannen ;
4) De factuur van de werken opgemaakt door een architect of een erkend aannemer, of -in het geval de werken in eigen beheer worden uitgevoerd- op basis van de materiaalkosten;
5) desgevallend de brief van het agentschap Onroerend Erfgoed, dat de werken uitgevoerd werden volgens de regels van de kunst en dat zal overgegaan worden tot uitbetaling van de premie;
6) De betalingsbewijzen.
3§. Voor werken aan waardevolle gebouwen binnen een beschermd dorpsgezicht waarvoor geen goedgekeurd beheersplan bestaat:
1) Indien van toepassing, de vergunning verleend door of melding van de werken aan de gemeente overeenkomstig het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
2) Een beschrijving van de werken met vermelding van begin- en einddatum, geïllustreerd met foto’s van voor en na de werken en/of plannen;
3) een factuur van de werken of -in het geval de werken in eigen beheer worden uitgevoerd- op basis van de materiaalkosten;
4) De betalingsbewijzen.
De aanvraag volgt volgende procedure:
1) de aanvragen worden ter advies voorgelegd aan de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst WinAr of zijn opvolger.
2) Binnen een termijn van 30 dagen wordt aan de aanvrager meegedeeld of de werken in aanmerking komen voor een gemeentelijke onderhoudspremie. Indien het dossier onvolledig is of als niet voldaan wordt aan de voorwaarden van dit reglement, dan wordt dit binnen dezelfde termijn aan de aanvrager meegedeeld. In dit geval kan deze het dossier volgens de opgegeven opmerkingen aanpassen of aanvullen en opnieuw indienen.
3) op basis van het advies van de IOED zal het college van burgemeester en schepenen beslissen over de toekenning van de premie. Dit gebeurt binnen een termijn van 60 dagen na indiening van het volledige dossier. De uitbetaling volgt na de goedkeuring door het college.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
De kredieten voor deze premie worden jaarlijks voorzien in de begroting onder volgnummer MJ001478 - Beleidstdoelstelling BD000006, actieplan AP000021, actie AC000102.
Indien er meer toelagen worden aangevraagd dan er kredieten zijn voorzien in de begroting, dan wordt bij de toekenning rekening gehouden met de datum van de aanvraag. De overige aanvragen kunnen eventueel worden toegekend na een begrotingswijziging of verwezen naar het volgende begrotingsjaar.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2022 tot 31 december 2025 (looptijd IOED).
Aanstelling van een nieuwe kinderdorpsdichter voor de periode 2023-2024.
Bekendmaking kan gebeuren tijdens het evenement ter gelegenheid van Gedichtendag in Habobib Haacht.
Goede ervaring met de huidige kinderdorpsdichter, zij schreef o.a. gedichten voor de site van Roost, GBS Haacht,...
Volledig reglement in bijlage
Kandidaturen kunnen ingediend worden tot 31 december 2022 via cultuur@haacht.be. Elke kandidaat dient 2 gedichten in (één vrij onderwerp, één opgelegd onderwerp).
Onder elk gedicht staat een schuilnaam (de gegevens worden vermeld in een afzonderlijke bijlage).
De (anonieme) gedichten worden beoordeeld door een jury bestaande uit de schepen van cultuur, de huidige dorpsdichter, de huidige kinderdorpsdichter en de leden van de kindergemeenteraad.
De kinderdorpsdichter zal officieel worden voorgesteld op het literaire event in HaBoBIB Haacht ter gelegenheid van Gedichtendag 2023.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van een nieuwe kinderdorpsdichter voor de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2024. Een oproep voor kandidaten zal opgenomen worden in het Hecht Haacht-magazine van november/december 2022.
De kinderdorpsdichter zal officieel worden voorgesteld op het literaire event in HaBoBIB Haacht ter gelegenheid van Gedichtendag 2023.
Het reglement in bijlage wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Aanstelling van een nieuwe dorpsdichter voor de periode 2023-2024.
Bekendmaking kan gebeuren tijdens het evenement ter gelegenheid van Gedichtendag in Habobib Haacht.
Goede ervaring met de huidige, zij schreef o.a. gedichten rond: troostpoëzie, klimaatboom, raamgedichten, vredesboom,...
Volledig reglement in bijlage
Kandidaturen kunnen ingediend worden tot 1 december 2022 via cultuur@haacht.be. Elke kandidaat dient 2 gedichten in.
Onder elk gedicht staat een schuilnaam (de gegevens worden vermeld in een afzonderlijke bijlage).
De (anonieme) gedichten worden beoordeeld door een jury bestaande uit de schepen van cultuur, de bibliothecaris, de voorzitter van de cultuurraad, een bestuurslid van de cultuurraad, een afgevaardigde van het AGB, de dorpsdichter van de vorige editie en een andere dichter.
De dorpsdichter zal officieel worden voorgesteld op het literaire event in HaBoBIB Haacht ter gelegenheid van Gedichtendag 2023.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van een nieuwe dorpsdichter voor de periode 1 januari 2023 tot 31 december 2024.
Een oproep voor kandidaten zal opgenomen worden in het Hecht Haacht-magazine van november/december 2022.
De dorpsdichter zal officieel worden voorgesteld op het literaire event in HaBoBIB Haacht ter gelegenheid van Gedichtendag 2023.
De gemeenteraad keurt het reglement in bijlage goed.