Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 21/11/2022 - 20:05 gemeenteraadszaal

Samenstelling

Aanwezig

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons

Verontschuldigd

Bert Francois; Veva Daniels

Secretaris

Eric Persoons

Voorzitter

Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00283 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2022_GR_00283 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring

2022_GR_00283 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring
2.

2022_GR_00256 - Kerkfabrieken - Christengemeente Emmanuel - Budget 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons
Verontschuldigd
Bert Francois; Veva Daniels
Secretaris
Eric Persoons
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
2.

2022_GR_00256 - Kerkfabrieken - Christengemeente Emmanuel - Budget 2023 - Goedkeuring

2022_GR_00256 - Kerkfabrieken - Christengemeente Emmanuel - Budget 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Christengemeente Emmanuel bezorgde aan de gemeente hun budget 2023 en meerjarenplanning 2020-2025 ter goedkeuring.

Argumentatie

in bijlage  budget 2023 en de meerjarenplanning 2022-2025 met volgende cijfers. 

Normale exploitatietoelage :

2023 : € 7.400

2024 : € 6.910

2025 : € 5.910

+

woningvergoeding :

2023 tem 2025 : € 9600

Bedragen zijn om te slaan over verschillende gemeenten!

"De verdeling van de kosten tussen de gemeenten is als volgt bepaald : Haacht 31%, Mechelen 26%, Heist-op-den-Berg 21 %, Tremelo 13% en Boortmeerbeek 9%." 


Er werd op 3/11 om 11u30 een Teams overlegvergadering gehouden waar de cijfers werden toegelicht aan de betrokken gemeenten.


Regelgeving bevoegdheid
Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het budget 2023 voor Christengemeente Emmanuel goed.

3.

2022_GR_00281 - Kerkfabrieken - Christengemeente Emmanuel - Meerjarenplanning 2023-2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons
Verontschuldigd
Bert Francois; Veva Daniels
Secretaris
Eric Persoons
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
3.

2022_GR_00281 - Kerkfabrieken - Christengemeente Emmanuel - Meerjarenplanning 2023-2025 - Goedkeuring

2022_GR_00281 - Kerkfabrieken - Christengemeente Emmanuel - Meerjarenplanning 2023-2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Christengemeente Emmanuel bezorgde aan de gemeente hun budget 2023 en meerjarenplanning 2020-2025 ter goedkeuring.

Argumentatie

in bijlage  budget 2023 en de meerjarenplanning 2022-2025 met volgende cijfers. 

Normale exploitatietoelage :

2023 : € 7.400

2024 : € 6.910

2025 : € 5.910

+

woningvergoeding :

2023 tem 2025 : € 9600

Bedragen zijn om te slaan over verschillende gemeenten!

"De verdeling van de kosten tussen de gemeenten is als volgt bepaald : Haacht 31%, Mechelen 26%, Heist-op-den-Berg 21 %, Tremelo 13% en Boortmeerbeek 9%." 


Er werd op 3/11 om 11u30 een Teams overlegvergadering gehouden waar de cijfers werden toegelicht aan de betrokken gemeenten.


Regelgeving bevoegdheid
Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de aangepaste meerjarenplanning 2023-2025 voor Christengemeente Emmanuel goed.

4.

2022_GR_00257 - ICT - Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 oktober 2022 - Aankoop van 100 nieuwe laptops - Bekrachtiging

Goedgekeurd
4.

2022_GR_00257 - ICT - Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 oktober 2022 - Aankoop van 100 nieuwe laptops - Bekrachtiging

2022_GR_00257 - ICT - Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 oktober 2022 - Aankoop van 100 nieuwe laptops - Bekrachtiging
5.

2022_GR_00265 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement voor werken aan nutsleidingen - Aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons
Verontschuldigd
Bert Francois; Veva Daniels
Secretaris
Eric Persoons
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
5.

2022_GR_00265 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement voor werken aan nutsleidingen - Aanpassing - Goedkeuring

2022_GR_00265 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement voor werken aan nutsleidingen - Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2001 werd door de VVSG samen met een aantal nutsbedrijven een Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen uitgewerkt. Ter ondersteuning van deze code heeft de gemeente een retributiereglement ingevoerd. 

Argumentatie
  • De burgers en de gemeente worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied; 

  • Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein; 

  • De goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;

  • Deze code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;

  • Op het vlak van onderhoud en herstellingen moeten er ook geregeld dringende werken uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein; 

  • De actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP.....


Juridische grond
  • de Grondwet, artikel 173.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt er aan de eigenaar van elke nuts­voor­ziening een retributie aan­ge­­rekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het ge­meen­telijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeen­te­we­gen. 

Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, ver­deel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nuts­voorzieningen.

De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voor­af­gaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.

Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij. 


Artikel 2  - Retributie naar aanleiding van sleufwerken

De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt: 

  • € 10,24 voor werken in rijwegen;
  • € 7,88 voor werken in voetpaden; 
  • € 4,73 voor werken in aardewegen. 

Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

Elk deel van een lopende meter wordt als een volledige lopende meter in rekening gebracht. 

 

Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onder­­­­houdswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen

Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aan­sluitingswerken, herstellingen en kleine onder­­­houdswerken met een sleufoppervlakte van maxi­mum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grond­gebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt. 

Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.

Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. 

Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitings­punten op het grondgebied van de gemeente. 

 

Artikel 4 – Inning

De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.   

 

Artikel 5 – Definitief karakter

Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
6.

2022_GR_00267 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons
Verontschuldigd
Bert Francois; Veva Daniels
Secretaris
Eric Persoons
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
6.

2022_GR_00267 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing - Goedkeuring

2022_GR_00267 - Retributies - Retributies voor de dienstjaren 2023-2024-2025 - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente zorgt voor de aflevering van administratieve stukken, zoals rijbewijzen, identiteitskaarten, enz. 

Vanaf 1 januari 2020 worden, op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex volgens volgende formule: nieuw tarief = (basistarief x nieuwe index) / basisindex.

Er is een aanpassing van de tarieven vanaf 1 januari 2023.

Argumentatie
  • Het gemeentebestuur dient aan de federale overheid een vergoeding te betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen; 

  •  Het bestuur maakt ook zelf kosten naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes; 

  • Het is aangewezen om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten;  

  • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak te voorzien in de nodige financiële middelen voor de werking van het gemeentebestuur, evenals voor de uitvoering van de nodige investeringen. 

Juridische grond
  • de Grondwet, artikel 173; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het Bestuursdecreet betreffende de openbaarheid van bestuur; 

  • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953; 

  • Koninklijk Besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar; 

  • Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953; 

  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, met talrijke wijzigingen; 

  • Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013; 

  • Artikel 2 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten; 

  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013 (BS 21 maart en 29 maart 2013);  

  • Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt een retributie gevestigd op de afgifte door het gemeentebestuur van administratieve stukken. 

Artikel 2 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die het stuk of de inlichting vraagt.  

Artikel 3 

 De retributie wordt vastgesteld als volgt: 

1

Elektronische identiteitskaarten

Bedrag

 

● Gewone procedure

€ 22

 

● Spoedprocedure met levering in de gemeente

€ 115

 

● Spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel

€ 150

2

Kids-ID

 

 

● Gewone procedure

€ 11

 

● Spoedprocedure met levering in de gemeente

€ 105

 

● Spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel

€ 140

3

Elektronische vreemdelingenkaart

 

 

● Gewone procedure

€ 22

 

● Spoedprocedure

€ 115

4

Attest van Immatriculatie vreemdelingen

€ 5

5

Paspoorten volwassenen (Reispassen)

 

 

● Gewone procedure

€ 75

 

● Spoedprocedure

€ 250

 

● Superdringende levering in Brussel

€ 350

6

Paspoorten minderjarigen (Reispassen)

 

 

● Gewone procedure

€ 45

 

● Spoedprocedure

€ 220

 

● Superdringende levering in Brussel

€ 320

7

Rijbewijzen bankkaartmodel

€ 25

8

Internationale rijbewijzen

€ 20

9

Trouwboekje

€ 20

10

Voornaamswijziging

€ 300

11

Voornaamswijziging transgenders

€ 30

12

Slachtbewijs

€ 20


Artikel 4 

Zijn van de retributie vrijgesteld: de documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.  

Artikel 5 

De retributie en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het document contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. 

Artikel 6 

Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.

7.

2022_GR_00280 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing - Principe - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2022_GR_00280 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing - Principe - Goedkeuring

2022_GR_00280 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing - Principe - Goedkeuring
8.

2022_GR_00275 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing van de overeenkomst van 19 mei 2010 - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2022_GR_00275 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing van de overeenkomst van 19 mei 2010 - Goedkeuring

2022_GR_00275 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing van de overeenkomst van 19 mei 2010 - Goedkeuring
9.

2022_GR_00277 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing van de overeenkomst van 19 oktober 2010 - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2022_GR_00277 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing van de overeenkomst van 19 oktober 2010 - Goedkeuring

2022_GR_00277 - Patrimonium - Recht van gebruik van enkele percelen gelegen aan de Anti-Tankgracht en Kasteel Van Roost - Aanpassing van de overeenkomst van 19 oktober 2010 - Goedkeuring
10.

2022_GR_00278 - Patrimonium - Grondafstand Damweg - Ontwerpakte - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2022_GR_00278 - Patrimonium - Grondafstand Damweg - Ontwerpakte - Goedkeuring

2022_GR_00278 - Patrimonium - Grondafstand Damweg - Ontwerpakte - Goedkeuring
11.

2022_GR_00279 - Patrimonium - Grondafstand voor project Vekedries-Vekestraat-Molenveld - Ontwerpakte - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2022_GR_00279 - Patrimonium - Grondafstand voor project Vekedries-Vekestraat-Molenveld - Ontwerpakte - Goedkeuring

2022_GR_00279 - Patrimonium - Grondafstand voor project Vekedries-Vekestraat-Molenveld - Ontwerpakte - Goedkeuring
12.

2022_GR_00264 - 2022.17/POM - Aangepaste versie van de Design and build voor het 'Skatepark Den Dijk' - Voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2022_GR_00264 - 2022.17/POM - Aangepaste versie van de Design and build voor het 'Skatepark Den Dijk' - Voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring

2022_GR_00264 - 2022.17/POM - Aangepaste versie van de Design and build voor het 'Skatepark Den Dijk' - Voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring
13.

2022_GR_00258 - Klimaat - Toetreding tot het Lokaal Energie- en klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2022_GR_00258 - Klimaat - Toetreding tot het Lokaal Energie- en klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) - Goedkeuring

2022_GR_00258 - Klimaat - Toetreding tot het Lokaal Energie- en klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) - Goedkeuring
14.

2022_GR_00266 - Afvalbeleid - Gemeentelijk subsidiereglement voor de sociale correctie van de DifTar-factuur - Vernieuwing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons
Verontschuldigd
Bert Francois; Veva Daniels
Secretaris
Eric Persoons
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
14.

2022_GR_00266 - Afvalbeleid - Gemeentelijk subsidiereglement voor de sociale correctie van de DifTar-factuur - Vernieuwing - Goedkeuring

2022_GR_00266 - Afvalbeleid - Gemeentelijk subsidiereglement voor de sociale correctie van de DifTar-factuur - Vernieuwing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur van Haacht wenst een lokaal subsidiereglement in te voeren, met als doel specifieke doelgroepen te ondersteunen in hun DifTar-factuur.

Argumentatie

DifTar huldigt het principe van “de vervuiler betaalt”. Het systeem kan evenwel een zware financiële last betekenen voor gezinnen met kleine kinderen, of voor gezinnen met personen die worden geconfronteerd met (een) aandoening(en) waardoor een verhoogde afvalproductie optreedt. Het gewicht van onder andere gebruikte luiers of gebruikt incontinentiemateriaal weegt letterlijk en figuurlijk zwaar door.

Hoewel het lokaal bestuur beseft dat een toelage voor het gebruik van niet-herbruikbare luiers vanuit milieu- en duurzaamheidsstandpunt niet opportuun is, kiest het lokaal bestuur er evenwel bewust voor jonge gezinnen met kleine kinderen op deze manier te ondersteunen.

Teneinde het sociale karakter van dit subsidiereglement maximaal te garanderen zal er nauw worden samengewerkt tussen de diensten van de gemeente en het OCMW. Dit met het doel subsidiegerechtigden in socio-economische moeilijke situaties, die vaak moeilijk bereikbaar zijn, maximaal te ondersteunen.

Juridische grond
  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en wijzigingen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en wijzigingen.
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aanvragers die kunnen genieten van een sociale correctie zijn:

  1. gezinnen met kinderen tot de leeftijd van twee jaar,
  2. (gezinnen met) personen met volgende aandoeningen: incontinentiepatiënt, stomapatiënt, thuisdialysepatiënt.  

De sociale correctie in het eerste geval bedraagt € 50,00 per kind in het eerste levensjaar, en € 25,00 per kind in het tweede levensjaar. Aanvragers moeten permanent ingeschreven zijn in de gemeente Haacht. Aanvragers moeten op hun adres beschikken over een restafvalcontainer van EcoWerf, tenzij ze zijn aangesloten op een ondergrondse sorteerstraat van EcoWerf. De sociale correctie dient per kalenderjaar te worden aangevraagd bij het gemeentebestuur, via het door de gemeente ter beschikking gestelde aanvraagformulier.

De sociale correctie in het tweede geval bedraagt € 50,00 per aandoening, per persoon, per jaar. Aanvragers moeten permanent ingeschreven zijn in de gemeente Haacht, maar mogen niet permanent in een rust- of verzorgingstehuis verblijven. Aanvragers moeten op hun adres beschikken over een restafvalcontainer van EcoWerf, tenzij ze zijn aangesloten op een ondergrondse sorteerstraat van EcoWerf. De sociale correctie dient per kalenderjaar te worden aangevraagd bij het gemeentebestuur, via het door de gemeente ter beschikking gestelde aanvraagformulier. Bij de aanvraag moet een recent (max. twee maanden oud) medisch attest van een behandelende arts worden toegevoegd.

Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen (behandeling per kwartaal) zal de sociale correctie op de DifTar-rekening van de aanvrager worden gecrediteerd.

Artikel 2

Dit nieuw subsidiereglement vervangt het voorgaande subsidiereglement, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2019, en gaat in voege op 1 januari 2023.

15.

2022_GR_00268 - Bemiddeling - Ondertekening van het charter “Steden en gemeenten voor bemiddeling" - Principe - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2022_GR_00268 - Bemiddeling - Ondertekening van het charter “Steden en gemeenten voor bemiddeling" - Principe - Goedkeuring

2022_GR_00268 - Bemiddeling - Ondertekening van het charter “Steden en gemeenten voor bemiddeling" - Principe - Goedkeuring
18.

2022_GR_00270 - Ondernemen - Promotieactie "Hier is 't te doen" - Wedstrijdreglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons
Verontschuldigd
Bert Francois; Veva Daniels
Secretaris
Eric Persoons
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
18.

2022_GR_00270 - Ondernemen - Promotieactie "Hier is 't te doen" - Wedstrijdreglement - Goedkeuring

2022_GR_00270 - Ondernemen - Promotieactie "Hier is 't te doen" - Wedstrijdreglement - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 oktober 2022, om deel te nemen aan de provinciale promotieactie "Ik koop lokaal" gedurende de eindejaarsperiode van 15 december 2022 tot 15 januari 2023.

De promoactie betreft een wedstrijd waaraan prijzen zijn verbonden en loopt onder de ludieke slogan "Hier is 't te doen".

De gemeente bepaalt zelf het aantal winnaars, de waarde en vorm van de prijzen:

  • 15 winnaars
  • Hecht Haacht cadeaucheques met een totale waarde van € 500 als volgt verdeeld:
    • 5 HH bonnen met elk een nominale waarde van € 50
    • 10 HH bonnen met elk een nominale waarde van € 25

De wedstrijd wordt niet ingericht als kansspel.

De organisator, t.t.z.  provincie Vlaams-Brabant, stelde een reglement op waarin de verbintenissen en de rechten van alle betrokken partijen worden bepaald. Door deelname aan deze provinciale actie, aanvaardt Gemeente Haacht de bepalingen in dit reglement. (zie bijlage)

In overeenstemming met de bepalingen van het hiervoor genoemde reglement, is het wenselijk dat gemeente Haacht  een wedstrijdreglement opmaakt waarin de specifieke bepalingen worden opgenomen,  die voor de handelaars en deelnemers in Haacht van toepassing zijn.  (zie bijlage)

Regelgeving bevoegdheid
Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het wedstrijdreglement "Eindejaaractie 2022 - Ik koop lokaal" goed zoals opgenomen in de bijlage.

19.

2022_GR_00282 - Jeugd - Reglement voor de ondersteuning van jeugdkampen georganiseerd door Haachtse organisaties - Aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons
Verontschuldigd
Bert Francois; Veva Daniels
Secretaris
Eric Persoons
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
19.

2022_GR_00282 - Jeugd - Reglement voor de ondersteuning van jeugdkampen georganiseerd door Haachtse organisaties - Aanpassing - Goedkeuring

2022_GR_00282 - Jeugd - Reglement voor de ondersteuning van jeugdkampen georganiseerd door Haachtse organisaties - Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Team Jeugd en Welzijn zou het vakantieaanbod graag uitbreiden met jeugdkampen georganiseerd door Haachtse organisaties. In 2020 gingen we daarom een proefsamenwerking aan met Cadens vzw. Na een positieve evaluatie willen we meer samenwerkingen met andere verenigingen/organisaties stimuleren en zo het jeugdaanbod in onze gemeente vergroten. 

De ondersteuning die wij aanbieden is voornamelijk administratief. De doorgevoerde aanpassingen hebben voornamelijk invloed op de administratieve ondersteuning.

Het aangepast reglement vinden jullie terug in de bijlage.


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het voorgestelde reglement ivm de ondersteuning jeugdkampen ism de gemeente Haacht, goed. 

20.

2022_GR_00269 - Eerstelijnszones - Deelname aan de Raad van Bestuur van Eerstelijnszone Leuven-Noord - Afvaardiging - Goedkeuring

Goedgekeurd
20.

2022_GR_00269 - Eerstelijnszones - Deelname aan de Raad van Bestuur van Eerstelijnszone Leuven-Noord - Afvaardiging - Goedkeuring

2022_GR_00269 - Eerstelijnszones - Deelname aan de Raad van Bestuur van Eerstelijnszone Leuven-Noord - Afvaardiging - Goedkeuring
22.

2022_GR_00261 - Ecowerf - Bijzondere algemene vergadering van 14 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

Goedgekeurd
22.

2022_GR_00261 - Ecowerf - Bijzondere algemene vergadering van 14 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

2022_GR_00261 - Ecowerf - Bijzondere algemene vergadering van 14 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring
21.

2022_GR_00273 - HaBoBIB - Algemene vergadering van 6 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

Goedgekeurd
21.

2022_GR_00273 - HaBoBIB - Algemene vergadering van 6 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

2022_GR_00273 - HaBoBIB - Algemene vergadering van 6 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring
23.

2022_GR_00271 - Cipal - Algemene vergadering van 15 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

Goedgekeurd
23.

2022_GR_00271 - Cipal - Algemene vergadering van 15 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

2022_GR_00271 - Cipal - Algemene vergadering van 15 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring
24.

2022_GR_00272 - Igo div - Algemene vergadering van 16 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

Goedgekeurd
24.

2022_GR_00272 - Igo div - Algemene vergadering van 16 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

2022_GR_00272 - Igo div - Algemene vergadering van 16 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring
25.

2022_GR_00260 - Hofheide - Buitengewone algemene vergadering van 21 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

Goedgekeurd
25.

2022_GR_00260 - Hofheide - Buitengewone algemene vergadering van 21 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

2022_GR_00260 - Hofheide - Buitengewone algemene vergadering van 21 december 2022 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring
26.

2022_GR_00274 - Hofheide - Buitengewone algemene vergadering van 25 januari 2023 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

Goedgekeurd
26.

2022_GR_00274 - Hofheide - Buitengewone algemene vergadering van 25 januari 2023 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring

2022_GR_00274 - Hofheide - Buitengewone algemene vergadering van 25 januari 2023 - Agenda - Vaststelling van het mandaat - Goedkeuring
16.

2022_GR_00262 - Senioren - Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 september 2022 - Vaststellen van de deelnameprijs voor de Seniorenfeesten 2022 - Bekrachtiging

Goedgekeurd
16.

2022_GR_00262 - Senioren - Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 september 2022 - Vaststellen van de deelnameprijs voor de Seniorenfeesten 2022 - Bekrachtiging

2022_GR_00262 - Senioren - Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 september 2022 - Vaststellen van de deelnameprijs voor de Seniorenfeesten 2022 - Bekrachtiging
17.

2022_GR_00259 - Gemeentelijke infrastructuur - Aanpassing van de tarieven van de zalen in de pastorie van Wakkerzeel en de sportzalen en eetzalen van de gemeenteschool aan de gezondheidsindex - Principe - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Brigitte Mouligneau; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Eric Persoons
Verontschuldigd
Bert Francois; Veva Daniels
Secretaris
Eric Persoons
Voorzitter
Vincent Vanhumbeeck, Voorzitter
17.

2022_GR_00259 - Gemeentelijke infrastructuur - Aanpassing van de tarieven van de zalen in de pastorie van Wakkerzeel en de sportzalen en eetzalen van de gemeenteschool aan de gezondheidsindex - Principe - Goedkeuring

2022_GR_00259 - Gemeentelijke infrastructuur - Aanpassing van de tarieven van de zalen in de pastorie van Wakkerzeel en de sportzalen en eetzalen van de gemeenteschool aan de gezondheidsindex - Principe - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2017 werden de tarieven van de zalen in de pastorie van Wakkerzeel en de sportzalen en eetzalen van de gemeentescholen bevestigd.

Ondertussen zijn vooral de energiekosten van deze zalen erg gestegen, zodat een aanpassing van de tarieven zich opdringt.

De tarieven van de zalen van het AGB werden bij de opening van het Dienstencentrum Den Breughel  vastgelegd. Ook de bijdrage voor het gebruik van infrastructuur in het sportcomplex Den Dijk/Den Box werden sedertdien niet meer aangepast.

Er wordt voorgesteld om deze tarieven te verhogen, rekening houdende met de stijging van de index en de levensduurte sedert 2012. Nadien zullen de bijdragen jaarlijks aangepast worden, rekening houdende met de index van december van twee jaren voordien, zodat de nieuwe bijdrage tijdig gekend is. De bijdrage zou dan telkens aangepast worden met een afronding naar de dichtstbijzijnde halve euro.

In het kader van de uniformiteit van het zalenverhuur wordt voorgesteld om dezelfde regeling toe te passen voor de pastorie van Wakkerzeel en de sportzalen en eetzalen van de gemeentescholen en ook hier als basis december 2011 te nemen.

Argumentatie

Er wordt daarom voorgesteld om de tarieven van de andere zalen die gemeente ter beschikking stelt te indexeren met als basisindex de gezondheidsindex van december 2011 en als nieuwe index december 2022 voor de tarieven van 2024. Daarna zou telkens december van het volgende jaar gebruikt worden om de index van het jaar +2 te berekenen, zodat de kost voor de gebruikers niet plots zou stijgen. In het kader van de eenvoud worden de tarieven steeds afgerond op de dichtsbijzijnde halve euro.

Advies MAT:

1) de tarieven aanpassen aan de huidige levensduurte, daar deze voor een groot deel bepaald wordt door de gestegen energiekosten die een grote kost uitmaken bij het terbeschikking stellen van infrastructuur.

Daar de tarieven dateren van 2012 worden de tarieven aangepast volgens de gezondheidsindex waarbij deze afgerond worden naar de dichtsbijzijnde halve euro.

De indexverhoging die Financiën voorstelt is 1,188 voor een aanpassing telkens in januari. Deze houdt dus rekening met de index van de maand ervoor, december 2011 wordt dus gezet tegenover december 2021. Of 115,60 (gezondheidsindex 12/2021) gedeeld door 97,31 (gezondheidsindex 12/2011)  = 1,188.

In de toekomst zullen de tarieven jaarlijks op 1 januari aangepast worden, waarbij de gezondheidsindex van december 2011 als basisindex wordt gebruikt en de gezondheidsindex van december van het jaar -2 als nieuwe index. Hiervoor dient het gebruikersreglement aangepast te worden, daar dit nu geen indexatie voorziet.

Deze aanpassing gaat in voor het gebruik van alle accommodaties vanaf 1 januari 2024 of vanaf het afsluiten van nieuwe overeenkomsten voor het seizoen 2023-2024. (keuze zie nota) Het toe te passen indexeringsmechanisme wordt opgenomen in alle nieuw af te sluiten overeenkomsten.

Daar de index van december 2022 (voor start tarieven 1/1/2024) nog niet gekend is, zijn de huidige tarieflijsten slechts indicatief.

Besluit

De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 18 ja-stemmen (Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Annelotte Van Meldert, Tim Timmermans, Nico Bogaerts, Luc De Bie, Ilse Fillet, Brigitte Mouligneau, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Orpha Delbeke, Frank Vannetelbosch, Marc Vermylen, Annik Olbrechts en Marleen Wouters) ; 3 neen-stemmen (Dieter Vanbesien, Bernard Lemaitre, Marian Ursi).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het principe goed om te kiezen voor startdatum 1/1/2024, met de gezondheidsindex die als basisindex 12/2011 heeft en als referentie-de gezondheidsindex 12/2022.

Op deze wijze weet iedereen een jaar vooraf welke bijdrage voor het gebruik van gemeentelijke infrastructuur zal moeten betaald worden en kan dit ook correct verwerkt worden in de budgetten.

De reglementen zelf worden nadien verder aangepast.


27.

2022_GR_00254 - Variapunten van de gemeenteraad van 21 november 2022 - Bespreking

Goedgekeurd
27.

2022_GR_00254 - Variapunten van de gemeenteraad van 21 november 2022 - Bespreking

2022_GR_00254 - Variapunten van de gemeenteraad van 21 november 2022 - Bespreking