Besluit van de gemeenteraad van 27 november 2017 mbt goedkeuring van een politiereglement "Verkiezingen".
De uitgebreide gemeenteraadscommissie deontologie besprak op 21 juni 2022 de noodzaak tot verfijning van het gentleman's agreement reclamearme verkiezingen en de politieverordening, en dit naar aanleiding van leermomenten uit de campagne 2018.
Over het algemeen gaat men akkoord met de bestaande tekst van het politiereglement.
Deze kan behouden worden mits onderstaande opmerkingen ook verwerkt worden in de tekst pol regl (ipv gentleman's agreement).
VOORSTEL VAN AANPASSINGEN :
- Borden over de gemeentegrenzen plaatsen zal in de toekomst niet meer gebeuren.
Dit zal via gentleman's agreement dienen overeengekomen te worden: “verkiezingsborden voor lokale kandidaten zullen bij de gemeenteraadsverkiezingen niet (net) over de gemeentegrenzen worden geplaatst. Indien de kandidaat opkomt voor andere gelijktijdige verkiezingen, kan dergelijk bord wel."
- In de vorige afspraak stond alleen “geen affiches aan de ramen”.
Deze afspraak verduidelijken in politiereglement naar : “affiches alleen aan te brengen aan de binnenkant van de ramen. Dit impliceert geen neus, geen papier dat aan de buitenkant wordt bijgeplakt."
- De gemeentelijke borden kunnen aan de voorkant én de achterkant worden beplakt. Bijkomende borden aanvijzen kan niet. Elke partij heeft zijn eigen ruimte op deze gemeentelijke borden en houdt zich aan deze ruimte.
- Wat betreft de locaties van de (minimaal 10) gemeentelijke borden : de lijst met de locaties is best te actualiseren (door het college) 1 jaar voor de verkiezingen. De borden dienen weggehaald te zijn ten laatste 3 weken na de verkiezingen. Er kan ook bekeken worden of er per locatie niet enkele borden meer nodig zijn (er zijn altijd gelijkvallende verkiezingen) en of er niet minder locaties kunnen komen.
- Op de gemeentelijke (digitale en evt andere) infoborden : er mogen tijdens de sperperiode alleen jaarlijks terugkerende activiteiten op worden aangekondigd.
- in de gentleman's agreement wordt ruim omschreven opgenomen : "Er dient bijzondere aandacht en terughoudendheid te zijn voor de combinatie personeelslid/kandidaat op de lijst, zeker voor kandidaten die in rechtstreeks contact komen met het grote publiek tijdens de sperperiode. Overtredingen van de deontologische code voor personeelsleden (bv campagne voeren tijdens de werkuren) worden meteen gesignaleerd aan de deontologische commissie en de algemeen directeur."
Ook verder navragen wat andere gemeenten doen.
- Op de (jaar)markt moet bv flyeren wel kunnen en infostandjes van de partijen ook.
Via de commissie werd een tekst gefinaliseerd voor een politiereglement (voor alle burgers) en een nieuwe gentleman's agreement (tussen alle politieke partijen op gemeentelijk niveau) voor die zaken die niet in een politiereglement gevat kunnen/mogen worden maar die we wel belangrijk vinden.
De commissie besprak en gaf onderstaand voorstel een positief advies mits deze opmerking verwerkt wordt :
Ipv "minimaal 10 borden": "2 borden per deelgemeente/deelgebied + bovenbord met oproep om te gaan stemmen".
Voorstel van locaties:
Tildonk
-Dreef
-Sint-Angela
Wakkerzeel
-Links van de kerk
-Pastorie
Wespelaar
-Kerk
-Sporthal
Haacht-Station
-Kerk
-Station
Sint-Adriaan
-Hoek Kapel
-Beverdijk
Haacht
-Lombaarden
-Klapgat
De raad keurt het volgende aangepast gemeentelijk politiereglement "Verkiezingen" als volgt goed :
“Verkiezingen”
Art.1. De verordening geldt vanaf heden voor alle verkiezingen.
Art.2. Er worden geen slogans of namen door middel van kalk, verf of spuitbussen aangebracht op de openbare weg. Er worden geen bordjes of dergelijke bevestigd aan bomen, elektriciteitspalen, sierverlichting, enz., langs de openbare weg, incl. spoorweg en kanaal.
Art.3. Door het gemeentebestuur van Haacht zullen via team uitvoering, uiterlijk 6 weken voor de datum van de verkiezingen speciale borden worden geplaatst, die uitsluitend door de politieke lijsten mogen gebruikt worden voor hun campagne en dit op minimaal tien openbare herkenbare locaties verspreid over de gemeente en in alle deelgemeenten en -gebieden.
Telkens zullen er borden (één bord per geldig ingediende lijst) naast elkaar worden geplaatst.
Duidelijkheidshalve zal boven elk bord de afkorting van de naam van de politieke lijst aangebracht worden. Hierop mogen uitsluitend affiches geplakt worden. Gelijktijdige verkiezingen zullen leiden tot een aanpassing van het aantal beschikbare borden.
De gemeentelijke borden kunnen aan de voorkant én de achterkant worden beplakt. Bijkomende borden aanvijzen kan niet. Elke partij heeft zijn eigen ruimte op deze gemeentelijke borden en houdt zich aan deze ruimte.
De locaties van de 2 borden per deelgemeente/deelgebied :
Tildonk
-Dreef
-Sint-Angela
Wakkerzeel
-Links van de kerk
-Pastorie
Wespelaar
-Kerk
-Sporthal
Haacht-Station
-Kerk
-Station
Sint-Adriaan
-Hoek Kapel
-Beverdijk
Haacht
-Lombaarden
-Klapgat
De borden dienen weggehaald te zijn ten laatste 3 weken na de verkiezingen. Er kan ook bekeken worden of er per locatie niet enkele borden meer nodig zijn (er zijn altijd gelijkvallende verkiezingen) en of er niet minder locaties kunnen komen.
Er wordt een bovenbord aangebracht met een expliciete oproep om te gaan stemmen.
Art.4. Er worden geen aanplakborden (vlaggen, spandoeken, …) door de politieke lijsten geplaatst of gebruikt op het openbaar domein incl. spoorweg en kanaal en evenmin op private eigendommen (tuinen, gebouwen, gronden of landerijen) doorheen het ganse grondgebied van de gemeente.
Art.5. In private gebouwen is het toegelaten om affiches alleen aan te brengen aan de binnenkant van de ramen. Dit impliceert geen neus, geen papier dat aan de buitenkant wordt bijgeplakt.
Het aanbrengen van reclame op personenwagens en op fietsen is tevens toegelaten.
Het aanbrengen van reclame op andere voertuigen en aanhangwagens is niet toegelaten.
Art.6. Het is toegelaten één niet-gemotoriseerde optocht per partij te houden met het oog op publiciteit in het kader van verkiezingen. De optocht is enkel toegelaten vanaf één maand voor de verkiezingen tot de dag voor de verkiezingen. Gemotoriseerde optochten zijn niet toegelaten.
Art.7. Op de gemeentelijke website zal - enkel bij gemeenteraadsverkiezingen - per geldig ingediende politieke lijst een link worden geplaatst naar de website van de desbetreffende lijst.
Art.8. In het gemeentelijk informatieblad dat uitgegeven wordt in de maand september voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen zullen volgens nader af te spreken criteria alle ingediende lijsten op een gelijkwaardige manier worden voorgesteld.
Art.9. Op de gemeentelijke (digitale en evt andere) infoborden mogen tijdens de sperperiode alleen jaarlijks terugkerende activiteiten worden aangekondigd.
Art. 10. Het uitdelen van flyers is wettelijk toegelaten, maar de verantwoordelijke uitgever van de strooibiljetten of ander propagandamateriaal is verantwoordelijk voor het opruimen van het materiaal dat door het publiek wordt achtergelaten.
Op de (jaar)markt kan flyeren wel en ook infostandjes van de partijen zijn er toegelaten.
Art.11. Op de dag van de verkiezingen zelf wordt geen enkele propaganda gemaakt binnen of zichtbaar binnen een straal van 100m van de ingang van de stemlokalen. Tevens wordt er geen verkiezingsmateriaal verspreid op de openbare weg in dezelfde perimeter rond de stemlokalen.
Art.11. Indien één van de politieke lijsten, al dan niet plaatselijk vertegenwoordigd, zich niet houdt aan deze verordening, zal het gemeentebestuur van Haacht aan de verantwoordelijken van die lijst vragen de overtreding onmiddellijk recht te zetten.
Indien hierop niet binnen de 24 uur wordt ingegaan zal het gemeentebestuur van Haacht op eigen initiatief de ten onrechte geplaatste propaganda (laten) verwijderen tegen de werkelijke kostprijs of tegen de geldende tarieven, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad.
Tevens zal een gemeentelijke administratieve sanctie opgemaakt worden ten opzichte van de overtreders (in volgorde: lijsttrekker, voorzitter, kandidaat op de affiche, …) bij middel van het opleggen van een administratieve geldboete die maximaal € 175 of € 350 bedraagt, naargelang de overtreder minderjarig of meerderjarig is.
Art.12. Om deze verordening zeker te doen naleven zal elke plaatselijke politieke lijst de nodige afgevaardigden aanduiden: de plaatselijke voorzitter en secretaris. Zij zullen tevens fungeren als aanspreekpunt.
Deze personen zullen dan waken over de stipte naleving van deze bepalingen.
Art.13. Bepalingen van de nationale overeenkomst(en) terzake afgesloten tussen de diverse politieke partijen gelden aanvullend op deze vervat in onderhavige verordening, maar mogen geen inbreuk of versoepeling vormen op onderhavige verordening.
Deze verordening wordt bekend gemaakt volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur
Dit reglement komt in de plaats van het vorige reglement.
Een gentleman's agreement tussen alle lokale politieke partijen wordt als volgt goedgekeurd :
"Verkiezingsborden voor lokale kandidaten zullen bij de gemeenteraadsverkiezingen niet (net) over de gemeentegrenzen worden geplaatst. Indien de kandidaat opkomt voor andere gelijktijdige verkiezingen, kan dergelijk bord wel.
Er dient bijzondere aandacht en terughoudendheid te zijn voor de combinatie personeelslid/kandidaat op de lijst, zeker voor kandidaten die in rechtstreeks contact komen met het grote publiek tijdens de sperperiode. Overtredingen van de deontologische code voor personeelsleden (bv campagne voeren tijdens de werkuren) worden meteen gesignaleerd aan de deontologische commissie en de algemeen directeur."
Deze gentleman's agreement wordt ook voorgelegd aan partijen die momenteel nog niet in de gemeenteraad zetelen.
Het college van burgemeester en schepenen nam eerder kennis van de notulen van de vergadering van de kerkraad De Goede Herder van 11 augustus 2022. Het Kerkenbeleidsplan werd ingediend via dit verslag. De budgetwijziging 2022 en budget 2023 waarvan sprake zaten niet in de oorspronkelijke bijlage maar werden later (12 september) toegevoegd en ingediend.
Cfr de overlegvergadering van 7 september 2022 met DGH, de gemeente en ABB werd de volgende planning verder gevolgd :
- Vergadering kerkfabriek DGH gepland op 29/9 voor de goedkeuring van :
- Gunstig advies Bisdom bij BW22 en B23 op 20 september 2022.
- Vergadering kerkfabriek op 3 oktober 2022 over MJP 2022-2025.
- Op 3 oktober 2022 werden de stukken doorgestuurd naar het bisdom die deze na goedkeuring naar de gemeente doorstuurde.
Voor 2022 en 2023 werden de bedragen van het budget en de budgetwijziging overgenomen.
Voor 2024 werd in de investeringen de vernieuwing van de kerkmuur te Tildonk voorzien (178.700 euro), buiten 10.000€ die moet dienen voor kleine investeringen in de kerken.
Voor 2025 werd alleen 10.000€ voorzien voor dergelijke kleine investeringen.
- Op 4 oktober 2022 kende Bisdom Aartsbisdom Mechelen-Brussel de status "Gunstig advies" toe
- Overleg van de kerkfabriek met de gemeente op 10 oktober 2022 :
Overleg van 10 oktober 2022 omtrent het meerjarenplan (aanwezigen: Marleen Janssens, Annelotte Van Meldert, Luc Van Rillaer, Steven Swiggers en Willy Vankelst) wenst de KF tegemoet te komen aan de vraag van de gemeente om een lichte wijziging door te voeren in het meerjarenplan.
De KF gaat akkoord met de wijziging in het meerjarenplan voor de jaren 2024 en 2025 zijnde:
Betreffende de exploitatieontvangsten in de rubriek code 130 huren, pachten, gebruiksvergoedingen te verhogen met 5.000 euro (in rekening brengen v/h contract Telenet) en dit totaal bedrag te brengen op 30.000,00 euro ipv 25.000,00 euro.
Betreffende de explotatieuitgaven in de rubriek code 210 hoofdgebouw eredienst te verlagen met 10.000,00 euro (verlaging energiekost) en dit totaal te brengen op 60.000,00 euro ipv 70.000,00 euro.
Beide wijzigingen worden doorgevoerd voor zowel 2024 als voor 2025.
- Agenderen van het geheel op de GR van oktober via besluit college van 13 oktober 2022
De notulen van deze vergaderingen worden ter goedkeuring aan de gemeente bezorgd.
- artikels 57 en 58 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten.
- omzendbrief BA-2005/1 van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, houdende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004
De gemeenteraad keurt het volgende geheel van besluiten goed :
De volgende toelagen zijn door de gemeente te voorzien aan kerkfabriek De Goede Herder :
Exploitatietoelagen:
2022: 45.426,71 euro
2023: 55.348,87 euro
2024: 72.450 - 15.000 (cfr overleg) = 57.450 euro
2025: 72.700 - 15.000 (cfr overleg) = 57.700 euro
Investeringstoelagen
2022: 151.000 euro (3100 - 41.000 euro voor torenuurwerk + 3120 - 110.000 euro voor dak pastorie)
2023: 3120 - 60.000 euro (pastorie masterplan)
2024: 178.700 euro (3100 - 168.700 euro voor vernieuwing kerkhofmuur Tildonk + 3100 - 10.000 euro voor kleine investeringen in de kerken)
2025: 10.000 euro (3100 - 10.000 euro voor kleine investeringen in de kerken)
Deze beslissing wordt ter kennisneming aan de kerkfabriek De Goede Herder overgemaakt.
Een procedure is ingesteld voor wat betreft de vergunningsplicht of de meldingsplicht, voor zowel de stedenbouwkundige handelingen en de verkavelingen als voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van de eerste, tweede of de derde klasse.
Artikel 3 van het "Belastingreglement op het aanvragen van een omgevingsvergunning of de melding van stedenbouwkundige handelingen of het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten" bepaalt de kostprijzen die de gemeente aanrekent voor de behandeling van omgevingsvergunningsaanvragen en meldingen.
Onder 3.3 (Bijkomende belasting in functie van aard en type aanvraag) wordt er reeds een belasting van € 250 per bijkomende bijkomende kavel en/of woonentiteit geïnd.
Het huidige voorstel is echter om dit bedrag gradueel op te trekken naar:
€ 1.000 per bijkomende kavel en/of woonentiteit voor 1 bijkomende kavel en/of woonentiteit.
€ 2.000 per bijkomende kavel en/of woonentiteit voor 2 bijkomende kavels en/of woonentiteiten.
€ 3.000 per bijkomende kavel en/of woonentiteit voor 3 bijkomende kavels en/of woonentiteiten.
€ 4.000 per bijkomende kavel en/of woonentiteit voor 4 bijkomende kavels en/of woonentiteiten.
€ 5.000 per bijkomende kavel en/of woonentiteit voor 5 bijkomende kavels en/of woonentiteiten.
€ 6.000 per bijkomende kavel en/of woonentiteit voor 6 of voor meer dan 6 bijkomende kavels en/of woonentiteiten.
Er worden ook enkele definities en berekenwijzen toegevoegd aan het artikel 3.3.
Er wordt een vrijstelling voor sociale huisvestingsmaatschappijen voorzien.
Doel van de belasting:
1. Ontwikkelaars aanzetten om geen verkaveling meer in te dienen voor grotere projecten, maar onmiddellijk een bouwproject al dan niet met geïntegreerde wegenis. In dit laatste geval moeten ze maar één keer betalen en bekomt de lokale overheid ook meer kwaliteitsvolle projecten, omdat we als gemeente meer zicht hebben op het totaalproject.
2. De belasting is oplopend. Immers hoe groter het woningbouwproject, hoe meer dit kan gezien worden als een winstgevend investeringsproject en hoe meer dergelijke projecten een mogelijke druk op de plaatselijke ruimtelijke en sociaal-culturele omgeving leggen. Via deze belasting krijgt de gemeenschap sowieso een financieel bedrag terug, waar noodzakelijke investeringen in de gemeente in het kader van het verhogen van de woonomgevingskwaliteit kunnen mee doorgevoerd worden.
Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt een belasting gevestigd op de aanvragen en meldingen bedoeld in het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon, de rechtspersoon, de exploitant van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten of de bouwheer die gehouden is tot het indienen van de aanvraag of de melding.
Artikel 3
Berekeningsgrondslag en tarief:
De belasting bestaat uit een bedrag per dossiertype (3.1), dat nog wordt verhoogd met een bedrag per procedurestap (3.2) en indien van toepassing een bijkomende belasting in functie van aard en type aanvraag (3.3).
3.1 Belasting per dossiertype
Dossiertype | Gemeente is | Vlaamse overheid of |
aanvraag voor een omgevingsvergunning voor | € 225 | € 225 |
aanvraag voor een | € 150 | € 150 |
Melding stedenbouwkundige handelingen | € 100 | |
Melding IIOA | € 100 | |
Melding gemengd project | € 125 | |
Verzoek tot bijstelling/afwijking van de milieuvoorwaarden | € 175 |
|
Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden
| € 75 |
|
Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit- volledige overdracht - gedeeltelijke overdracht
| €75 |
|
Mededeling met vraag tot omzetting van | € 125 |
Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur | € 75 |
Aanvraag van een stedenbouwkundig attest | € 125 |
Aanvraag van een planologisch attest | € 1500 |
Zijn meerdere bedragen uit deze tabel van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag.
3.2. Belasting per procedurestap
3.3. Bijkomende belasting in functie van aard en type aanvraag
Een bijkomende belasting voor iedere bijkomende permanente woongelegenheid en/of bouwlot opgenomen in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en/of het verkavelen van gronden, waarbij het bedrag per bijkomende woonentiteit/kavel stijgt naarmate het aantal bijkomende woonentiteiten/bouwloten vermeerdert.
Definities:
Een wooneenheid is elke eenheid in een woongebouw die ontworpen of aangepast is om afzonderlijk te worden gebruikt en die minstens over de volgende woonvoorzieningen beschikt om autonoom te kunnen functioneren : een woon- of verblijfsruimte in combinatie met een toilet, een douche of bad en een keuken of kitchenette.
Onder bijkomende wooneenheid wordt verstaan: de realisatie van een bijkomende wooneenheid ten opzichte van de op 31 december 2021 bestaande, vergunde wooneenheden.
Als bijkomende wooneenheid wordt niet beschouwd een bijkomende tijdelijke en ondergeschikte wooneenheid die onder de definitie van zorgwonen valt (zoals bedoeld in de Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening ("Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening") van 15 mei 2019.
Bouwkavel: het creëren van een bebouwbaar terrein door een grond vrijwillig te verdelen via een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of via een notariële splitsing in twee of meer kavels om ten minste één van deze kavels te vervreemden, verkopen en/of te verhuren voor méér dan negen jaar, om er een recht van erfpacht of opstal op te vestigen, of om één van deze overdrachtsvormen aan te bieden, zelfs onder opschortende voorwaarde, zulks met het oog op woningbouw of de oprichting van constructies.
Onder bijkomende bouwkavel wordt verstaan: een grond of perceel waarop een woning kan gebouwd worden:
- via een omgevingsvergunning te verkavelen
- of via een notariële splitsingsaanvraag
Door een wijziging van een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan waardoor een grond de bestemming krijgt waar een of meerdere nieuwe woonentiteiten en/of één of meerdere bouwloten kan/kunnen gebouwd/gevormd worden, is dit reglement ook van toepassing.
De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de omgevingsvergunning waardoor de bijkomende wooneenheden en/of bouwpercelen worden gecreëerd, waaronder de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
De belasting op bijkomende kavels en/of bijkomende woonentiteiten wordt vastgesteld als volgt:
1. Bij één (bijkomende) bouwkavel en/of woonentiteit (1): € 1.000 per bouwkavel en/of woonentiteit
2. Bij twee (bijkomende) bouwkavels en/of woonentiteiten (2): € 2.000 per bouwkavel en/of woonentiteit
3. Bij drie (bijkomende) bouwkavels en/of woonentiteiten (3): € 3.000 per bouwkavel en/of woonentiteit
4. Bij vier (bijkomende) bouwkavels en/of woonentiteiten (4): € 4.000 per bouwkavel en/of woonentiteit
5. Bij vijf (bijkomende) bouwkavels en/of woonentiteiten (5): € 5.000 per bouwkavel en/of woonentiteit
6. Bij zes of meer (bijkomende) bouwkavels en/of woonentiteiten (6 en meer): € 6.000 per bouwkavel en/of woonentiteit
Wanneer een in het kader van dit belastingreglement betrokken kavel binnen een termijn van 10 jaar na het definitief worden van de omgevingsvergunning -waarbij deze kavel werd gecreëerd- verder opgesplitst wordt, moet bij een nieuwe omgevingsvergunning voor verdere opdeling van een of meer kavels voor het bepalen van het tarief, het aantal bijkomende kavels dat gecreëerd werd in de oorspronkelijk omgevingsvergunning vermeerderd worden met het aantal gecreëerde bijkomende kavels in de nieuwe omgevingsvergunning. De reeds betaalde bedragen van alle voorgaande toepassingen van dit reglement binnen de 10 jaar op de betreffende verkaveling worden verrekend in min bij de aanslag.
Wanneer een in het kader van dit belastingreglement betrokken omgevingsaanvraag voor het oprichten van woningen wordt gefaseerd ingediend binnen een termijn van 10 jaar na het definitief worden van de eerste omgevingsvergunning, moet bij een volgende omgevingsvergunning voor een bijkomende fase voor het bepalen van het tarief, het aantal bijkomende woonentiteiten, die gecreëerd werden in de oorspronkelijk omgevingsvergunning vermeerderd worden met het aantal gecreëerde bijkomende woonentiteiten in de nieuwe omgevingsvergunning. De reeds betaalde bedragen van alle voorgaande toepassingen van dit reglement binnen de 10 jaar op het betreffende woonproject worden verrekend in min bij de aanslag.
Er geldt voor deze ‘bijkomende belasting in functie van aard en type aanvraag’ (Punt 3.3) een vrijstelling voor sociale huisvestingsmaatschappijen.
Deze belasting is verschuldigd op het moment van het afleveren van de omgevingsvergunning in eerste aanleg. De berekening gebeurt voor de totaliteit van het projectgebied en kan niet opgedeeld worden door fasering van het project of deelprojecten van naast- en aanliggende percelen met gelijkwaardig stedenbouwkundig programma.
Artikel 4
Zijn van de belasting vrijgesteld: de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
Artikel 5
De belasting is verschuldigd door de aanvrager. De aanvrager ontvangt een factuur en betaalt ten laatste op de vervaldag van de factuur.
Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
De kohierbelasting moet worden betaald binnen de tweede maanden vanaf de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 6
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het bezwaarschrift kan via aangetekend schrijven worden ingediend. Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 7
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn van overeenkomstige toepassing op de provincie- en gemeentebelastingen:
1° de bepalingen van titel VII, hoofdstuk 1, 3, 4, 6, 7 en 8, van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992, voor zover deze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen;
2° het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet- fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, met uitzondering van artikel 43 tot en met 48.
Artikel 8
Het vorige reglement '2022_GR_0004 - Belastingen 2022-2025 - Gemeentelijk belastingreglement op het aanvragen van een omgevingsvergunning of de melding van stedenbouwkundige handelingen of het exploiteren of veranderen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten - Aanpassing - Goedkeuring', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 31 januari 2022, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 9
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Het gebeurt dat de gemeente op vraag van particulieren of van bedrijven, of op bevel van de burgemeester werken uitvoert. De kosten die hiermee gepaard gaan worden aangerekend aan de aanvrager van de werken. De bedragen staan vermeld in het retributiereglement.
De gemeentediensten worden ingezet voor werken ten laste van derden o.m. bij beschadiging van het openbaar domein, veiligstellen van gevaarlijke toestanden ontstaan door derden of nalatigheid van derden, opruiming van verloren lading, wegnemen signalisatie, verwijderen overhangende takken op het openbaar domein, opruimen sluikstortingen, enz.;
De kosten die de gemeente moet maken om dit soort problemen, meestal als gevolg van fouten, in gebreke blijven of nalatigheid van de veroorzaker, op te lossen, kunnen niet worden verhaald op de gemeenschap;
Voor een correcte berekening van onkostennota’s bij dat soort werken dient een vooropgestelde prijs gehanteerd te worden voor manuren, draaiuren met machines, verwerkingskosten, kosten klein materiaal, enz. Het gemeentebestuur moet niet alleen technische, maar ook administratieve prestaties leveren om deze werken ten laste van derden te organiseren, zoals het uitvoeren van een plaatsbezoek, het nemen van foto's, het opvragen van offertes, het opmaken van een bestek, het opmaken van een bestelbon, het opmaken van een factuur, enz.
Momenteel wordt nog steeds 30 EUR gevorderd voor werken in regie die de gemeente doet en voor recuperatie inzet werkuren herstelling van bv. verkeersborden na ongevallen e.d. De optie om dat bedrag omhoog te trekken gelet op de inflatie werd bekeken. Er werd een berekening gedaan door de financiële dienst en dienst personeel op basis van de huidige brutolonen en kostenplaats. Het college van 6 oktober 2022 ging akkoord met het voorstel om het tarief op te trekken naar 40 EUR per uur. We stellen voor om de kostprijs voor voertuigen met bestuurders en klein materieel evenredig op te trekken volgens het verhoudingsgetal 1,3333, afgerond op 5-tal.
de Grondwet, meer bepaald artikel 173;
het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3;
Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt een retributie geheven voor de uitvoering van werken.
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de schade veroorzaakt of de openbare veiligheid in gevaar brengt. De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de uitvoering van werken of diensten aanvraagt.
Artikel 3
De retributie wordt vastgesteld op:
Uurloon arbeiders | € 40/uur |
Voertuigen met bestuurder (bestelwagens, tractor met toebehoren, klepelmaaier, vrachtwagen, graaf/laadcombinatie,...) | € 105/uur |
Klein materieel (luchtcompressor, waterpomp, stroomgroep,...) | € 20/uur |
Stort-, verwerkings- en milieukosten | volgens de overeenkomst met de verwerker |
Andere kosten | volgens de kostprijs aangerekend door de leverancier aan de gemeente |
Voor elke tussenkomst wordt de reëel gepresteerde tijd aangerekend.
Artikel 4
De retributie is invorderbaar onmiddellijk na uitvoering van de werken.
De retributie wordt gefactureerd en moet betaald worden binnen de vooropgestelde termijn die staat vermeld op de factuur.
Artikel 5
Het vorige reglement '2019_GR_00354 - Retributies 2020 - 2025 - Retributiereglement voor de uitvoering van werken door de gemeentediensten - goedkeuring', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 6
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.