Met de huidige mensen en middelen is niet langer houdbaar de klusjesdienst in eigen beheer te organiseren. Mensen die recent naar externe diensten werden doorverwezen kregen de hulp die ze vroegen.
Aanpassing van het reglement waarbij de doelgroep en aard van de klusjes wordt beperkt. Het gewijzigde reglement gaat in op 1 februari 2023 maar zal voor alle zekerheid nog geëvalueerd worden halverwege 2023. Zo kunnen we er zeker van zijn dat geen kwetsbare inwoners aan hun lot worden overgelaten.
Na het vast bureau van 1 december 2022 werd een aangepaste versie van het reglement opgesteld en in bijlage toegevoegd.
Inwerkingtreding 2023.
Evaluatie halverwege 2023.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het volgende besluit goed met 17 stemmen (Vincent Vanhumbeeck, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Ilse Fillet, Bert Francois, Annelotte Van Meldert, Brigitte Mouligneau, Marc Vermylen, Nick Van Avondt, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Luc De Bie, Annik Olbrechts, Marleen Wouters en Benny Van Goolen) tegen 4 neen-stemmen (Bernard Lemaitre, Dieter Vanbesien, Marian Ursi en Veva Daniels).
De raad gaat akkoord met het gewijzigde reglement van de klusjesdienst.
Bedrag van 20 euro : jaarlijks te indexeren.
Het vast bureau zal het reglement halverwege 2023 evalueren.
Het gewijzigde reglement wordt mee opgenomen in de brochure van de sociale diensten van het OCMW.
Het bestuur wenst haar inwoners een gezonde en aangepaste woonomgeving te bieden (AP 07) en te waken over een integraal gezondheidsbeleid en sociaal beleid (AP9). Ze wil hiertoe inzetten op kwalitatieve zorg aan huis (AC 41) en stimuleren van vermaatschappelijking van lokale sociale hulp- en dienstverlening ( AC 46).
Het bestuur wenst concreet mensen zo lang als mogelijk thuis te laten wonen in hun vertrouwde omgeving. Mantelzorgers zijn voor veel zieken en/of ouderen een cruciale factor om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Deze mantelzorgers kunnen in de gemeente Haacht sinds jaren een mantelzorgpremie aanvragen, doch deze premie is eerder beperkt.
De gestegen levensduurte van de laatste jaren maakte de premie eerder symbolisch in verhouding tot de inspanning en zorgtaak die de mantelzorger op zich neemt. De premie heeft echter nooit de bedoeling om een loon te zijn voor de mantelzorger, doch een tussenkomst in de kosten die hij maakt voor het uitoefenen van de zorg, zonder daarom evenwel kostendekkend te willen zijn. Het is nu éénmaal zo dat mantelzorg dikwijls extra kosten met zich meebrengt.
Er werd eerder besloten de mantelzorgpremie van 40 € naar 50 € per kwartaal op te trekken en ouders van kinderen met een handicap hierin op te nemen, zodat de aparte regeling voor hen niet langer nodig is. Een uniforme opvolging en uitbetaling van de premie is op deze manier dan ook gegarandeerd.
Bijgaand besluit bevat het nieuwe reglement dat voorziet in een hoger bedrag van de premie, nl 60 € per kwartaal. We proberen elke aanvraag met een huisbezoek op te volgen, zodat eventueel naar andere zorginstanties kan doorverwezen worden.
Door het uitbetalen van een mantelzorgpremie wil het bestuur de inspanningen van mantelzorgers appreciëren. Naast deze premie wil het bestuur de mantelzorgers ook samenbrengen om kennis en ervaringen te delen via o.a. de mantelzorgcafés.
De bedoeling is de hoogte van het bedrag van de premie naar de komende jaren toe verder te evalueren: verhoging naar 60 EUR per kwartaal in 2023. Evaluatie in november 2023.
De raad keurt het aangepast reglement goed.
Dit nieuwe reglement gaat in op 1 januari 2023.