Er wordt gewerkt met een opvolging in de software Mercurius, zoals gekend.
Er wordt een rapport gegenereerd waarin zowel de prioritaire als niet-prioritaire acties opgenomen zijn, voor MAT en cbs.
Er wordt een rapport gegenereerd met de prioritaire acties voor de raden.
Het rapport met de prioritaire acties wordt hier voorgelegd.
Kennisname van de goedkeuring van de functiebeschrijving van Teamcoördinator Personeel & organisatieontwikkeling B4-5 (contractueel).
Team personeel ontving de vraag om de verplichte afdrachten in te houden op de presentiegelden en rechtstreeks door te storten aan een lokale partijafdeling.
Een aantal collega-besturen werden bevraagd. Het systeem waarnaar verwezen wordt, wordt er niet toegepast of waar het historisch wel gebeurde, wordt het net afgebouwd (geen toepassing en/of weigering in Rotselaar, Boortmeerbeek, Keerbergen, Overijse, Sint-Katelijne-Waver en Grimbergen).
Uit een check bij de weddecentrale komt naar voren dat de inhouding en doorstorting niet volautomatisch kan verlopen: 1) de storting zou nog manueel moeten gebeuren (i.p.v. op basis van een bankbestand zoals met de lonen het geval is) en 2) er worden daardoor extra stappen in de loonboekingen gecreëerd.
Hieronder de argumenten die werden aangehaald:
1) Effectiviteit: Het is geen taak van het lokaal bestuur om de administratie van lokale partij-afdelingen te voeren vanuit de algemene middelen;
2) Risico op schending van de ambtelijke neutraliteit: De afdrachten zijn een zaak tussen mandataris / raadslid en de partij. Het lokaal bestuur is hierin geen betrokkene. We moeten vermijden dat het ambtelijke niveau verwikkeld raakt in een politiek geschil (stel bv. dat een raadslid als onafhankelijke gaat zetelen, de inhouding wil stopzetten en deze als gevolg van een miscommunicatie niet correct of voldoende snel wordt uitgevoerd - wie gaat waar terugvorderen?)
3) Efficiëntie en organisatiebeheersing: Manuele overschrijvingen houden een groter risico op fraude en fouten. De overschrijvingen worden op die manier uit de reguliere flows getrokken.
4) Precedentswaarde: indien op deze vraag wordt ingegaan, geldt dit ook voor particulieren (bv. voor betaling van vaste lasten)?
Wekelijks worden de lijsten met bestelbons en te betalen facturen van de gemeente Haacht voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
Via dit agendapunt wordt dit onderdeel van de procedure geformaliseerd.
Op zondag 2 april 2023 wordt er een rommelmarkt georganiseerd in de Kelfsstraat. Hiervoor is het afsluiten van de straat aangevraagd.
Op vrijdag 10 maart 2023 wordt de betonplaat van de kelder gestort op de werf tussen Klapgat en de Stationsstraat. Voor de veiligheid is het afsluiten van het Klapgat tussen de parking en de Rijmenamsesteenweg aangevraagd van 3u tot 18u.
Van 4/03/2023 tot en met 7/11/2023 wordt er een speelstraat ingericht in Krekelberg. Hiervoor wordt de straat afgesloten.
Vraag van TAUW België nv om op basis van een gemotiveerde verklaring een perceel te schrappen uit de Gemeentelijke Inventaris voor Risicogronden.
Vraag van Witteveen+Bos Belgium NV om op basis van een gemotiveerde verklaring twee percelen te schrappen uit de Gemeentelijke Inventaris voor Risicogronden.
Toekenning kadervormingssubsidie volgens reglement.
Goedkeuring van de voorlopige oplevering en vrijgave 1ste deel van de borgtocht voor de opdracht "heraanleggen verkeersplateaus"
Het Netwerk Klimaat van VVSG lanceert opnieuw het project 'Rollend capaciteitsfonds'. Het college van burgemeester en schepenen beslist om via ondersteuning van de Intergemeentelijke Energiecoördinator van Interleuven deel te nemen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de jaarplanning van INL goed voor het werkjaar 2023, rekening houdend met de gestegen prijzen voor INL.
Op dit moment worden de gebruikersreglementen van de gemeentelijke lokalen en agb-lokalen herwerkt.
De grootste wijziging, het indexeren van de gebruikerstarieven werd eerder al door het bestuur beslist.
Verdere aanpassingen hieronder al even samengevat
( 2023-2024-2025 40 € per uur per persoon), of kosten van de poetsfirma worden doorgerekend
Voor fuiven gold een apart tarief omdat voorheen sabam en billijke vergoeding door het bestuur werden betaald. Gezien we deze nu bij de vereniging/organisator leggen, moeten we hiervoor een nieuw basistarief vastleggen dat dan zoals de andere tarieven jaarlijks geïndexeerd zal worden. In het fuiftarief is wel het poetsen achteraf door een poetsfirma inbegrepen. Zo zijn we zeker dat we opnieuw over een propere zaal kunnen beschikken dan het over te laten aan de vereniging. Het poetsen van de zalen kostte in 2022:
Hierbovenop dient nog een vergoeding te komen voor het eigenlijke gebruik.
Voorstel dus basisbedrag van
Voor evenementen is het basis(dag)tarief nu
Hierin is geen poetskost inbegrepen. Maar toch kan een evenement grotere kosten voor het bestuur met zich brengen, zoals elektriciteitsverbruik. Voorstel is om voor gebruikers categorie C bij gebruik van evenementenkast, frigo’s of tapinstallatie een bijkomende kost aan te rekenen van 50 euro. (als dit BTW-technisch wordt goedgekeurd, wat in onderzoek is).
Een overzicht van de basisbedragen en de geïndexeerde variant voor 2024 is als bijlage gevoegd.
Toelating aan CIN's, Provinciesteenweg 40 te 3150 Wespelaar, om jaarlijks, gedurende de periode van 1 maart tot en met 31 oktober, een terras uit te baten door het plaatsen van tafels, stoelen en parasols, op de kruispuntzone aansluitend aan de horeca-zaak.
Update van de vorderingen in het EFRO project "Wij.leveren.platform" voor efficiënte en duurzame levering van lokale producten en pakketten.
Toekomst van het project na de projecttermijn.
Aanvraag voor de organisatie van een Pop-Up Zomerbar op privé-terrein, Zuiddijk te 3150 Tildonk, van 1 juli - 3 september 2023.
De persberichten van de vergadering worden besproken.