Terug
Gepubliceerd op 21/12/2023

2023_GR_00285 - Horeca - Gemeentelijk reglement voor het verkrijgen van een horeca-attest bij de uitbating van een horecazaak - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 18/12/2023 - 20:05 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 18/12/2023 - 21:28
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Brigitte Mouligneau, Voorzitter ; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin JiroflĂ©e, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Marc Vermylen; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Veva Daniels; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Sofie Steenhaut; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marian Ursi; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Brigitte Mouligneau, Voorzitter
2023_GR_00285 - Horeca - Gemeentelijk reglement voor het verkrijgen van een horeca-attest bij de uitbating van een horecazaak - Goedkeuring 2023_GR_00285 - Horeca - Gemeentelijk reglement voor het verkrijgen van een horeca-attest bij de uitbating van een horecazaak - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Momenteel heeft een onderneming die zich in de gemeente Haacht vestigt geen meldingsplicht. Ook de horecazaken kunnen zich vrij vestigen. 

Een horecazaak moet uiteraard aan alle wettelijke bepalingen voldoen inzake brandinspectieverslag, FAVV, omgevingsvergunning, kansspelwetgeving, inname OD, enz.  

Al deze attesten en vergunningen worden via verschillende kanalen en diensten aangevraagd en afgeleverd. Het gemeentebestuur heeft op geen enkele wijze controle of een horecazaak aan alle wetgevingen voldoet. 

Een gecentraliseerd overzicht van al deze attesten en vergunningen zou voor zowel de horeca-uitbater als het gemeentebestuur, voor duidelijkheid kunnen zorgen.

'Horecazaak' wordt gedefinieerd als 

'Elke drank- of eetgelegenheid, permanent of tijdelijk ingericht, die publiek toegankelijk is en waar dranken en/of maaltijden worden verstrekt voor consumptie ter plaatse', worden hiermee meteen en niet-limitatief de volgende uitbatingen bedoeld:

  • alle cafés, restaurants, snackbars, brasseries, kantines, frituren, feest- en danszalen, concertzalen, sportcomplexen, herbergen/hotels, pop-up horeca, ...

De voorwaarden, waaraan een horecazaak moet voldoen om de horecavergunning te kunnen verkrijgen, zijn gebaseerd op de geldende wetgevingen terzake en luiden als volgt:

  • Correcte registratie in de KBO (als onderneming en vestiging, met correcte btw-activiteit - NACE codes 55 en 56)
  • beschikken over een registratie, erkenning of toelating van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) bij verkoop van voeding
  • alle zaakvoerders moeten in het bezit zijn van een 'drankvergunning' en aldus voldoen aan de hygiëne- en moraliteitsvoorwaarden die van toepassing zijn bij het schenken en ter plaatse consumeren van gegiste en/of sterke dranken
  • beschikken over een geldige verzekering 'Objectieve burgerrechtelijke aansprakelijkheid inzake brand en ontploffing
  • beschikken over een brandveiligheidsattest voor een voor het publiek toegankelijke inrichting
  • voldoen aan de geldende stedenbouwkundige voorwaarden en verplichtingen 
  • indien van toepassing:
    • beschikken over een vergunning C voor kansspelen in drankgelegenheden
    • voldoen aan de meldings- of vergunningsplicht in het kader van exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten conform de Vlaamse milieuregelgeving

Argumentatie

De voorwaarden om een horecazaak te mogen uitbaten zijn een combinatie van federale, Vlaamse en/of eigen, gemeentelijke bepalingen. Het horeca-attest is dan ook bedoeld als een checklist voor zowel  de horeca-uitbater als het gemeentebestuur.

Voor de horeca-uitbater is het een samenvatting van de verplichtingen en procedures die moeten worden doorlopen om een horecazaak te kunnen uitbaten.

Het moet een ‘instrument’ zijn dat de administratie toelaat om het “only-once principe” toe te passen, waardoor bij aanvragen voor bv terrassen, kansspelen, … de reeds voorliggende documenten niet opnieuw moeten worden ingediend.

Het doorlopen van de procedure om het horeca-attest te verkrijgen, biedt aan de administratie de mogelijkheid om dossiers die op andere diensten in behandeling zijn, mee op te volgen (bv brandweer/ RO/milieu…)

Het ter beschikking houden van het horeca-attest in de horecazaak,  bevestigt dat aan alle verplichtingen wordt voldaan. 

Met het oog op de invoering van het horeca-attest werd een nieuw gemeentelijk reglement opgemaakt:

"GEMEENTELIJK REGLEMENT VOOR HET VERKRIJGEN VAN EEN HORECA-ATTEST BIJ DE UITBATING VAN EEN HORECAZAAK"

Zowel het principe tot het invoeren van een horeca-attest als het ontwerp van het reglement ter zake, werden met de doelgroep besproken. In de bijgevoegde versie werd dan ook rekening gehouden met de bemerkingen en bezorgdheden van de horeca sector.

De horecasector heeft principieel geen bezwaar tegen het invoeren van een horeca-attest mits  de bestaande horecazaken begeleid worden in het doorlopen van de procedure tot het verkrijgen van het horeca-attest.  

Zowel het principe tot het invoeren van een horeca-attest als de goedkeuring van het gemeentelijk reglement (zie bijlage) worden ter goedkeuring gemeentebestuur voorgelegd.

Juridische grond

Wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen.

  • Koninklijk besluit van 19 februari 1991 betreffende de inrichtingen die onder de toepassing vallen van hoofdstuk II van de wet van 30 juli 1979.

Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, gewijzigd bij wet van 7 mei 2019.

  • KB van 22 december 2000 betreffende de werking en het beheer van de kansspelinrichtingen klasse III, de wijze van aanvraag en de vorm van een vergunning klasse C.
  • KB van 2 maart 2004 tot vaststelling van de lijst van kansspelen waarvan de exploitatie is toegelaten in de kansspelinrichtingen klasse III.

Decreet van 15 juli 2016 betreffende het Integraal Handelsvestigingsbeleid (inhoud)

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (procedure)

Koninklijk besluit van 3 april 1953 tot samenordening van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken en KB van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken.

Wet van 28 december 1983 betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht.

KB van 16 januari 2006 (BS van 2/3/2006) tot vaststelling van de nadere regels van de erkenningen, toelatingen en voorafgaande registraties afgeleverd door het FAVV.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het "Gemeentelijk reglement voor het verkrijgen van een horeca-attest bij de uitbating van een horecazaak" goed zoals opgenomen in bijlage.