Momenteel heeft een onderneming die zich in de gemeente Haacht vestigt geen meldingsplicht. Ook de horecazaken kunnen zich vrij vestigen.
Een horecazaak moet uiteraard aan alle wettelijke bepalingen voldoen inzake brandinspectieverslag, FAVV, omgevingsvergunning, kansspelwetgeving, inname OD, enz.
Al deze attesten en vergunningen worden via verschillende kanalen en diensten aangevraagd en afgeleverd. Het gemeentebestuur heeft op geen enkele wijze controle of een horecazaak aan alle wetgevingen voldoet.
Een gecentraliseerd overzicht van al deze attesten en vergunningen zou voor zowel de horeca-uitbater als het gemeentebestuur, voor duidelijkheid kunnen zorgen.
'Horecazaak' wordt gedefinieerd als
'Elke drank- of eetgelegenheid, permanent of tijdelijk ingericht, die publiek toegankelijk is en waar dranken en/of maaltijden worden verstrekt voor consumptie ter plaatse', worden hiermee meteen en niet-limitatief de volgende uitbatingen bedoeld:
De voorwaarden, waaraan een horecazaak moet voldoen om de horecavergunning te kunnen verkrijgen, zijn gebaseerd op de geldende wetgevingen terzake en luiden als volgt:
De voorwaarden om een horecazaak te mogen uitbaten zijn een combinatie van federale, Vlaamse en/of eigen, gemeentelijke bepalingen. Het horeca-attest is dan ook bedoeld als een checklist voor zowel de horeca-uitbater als het gemeentebestuur.
Voor de horeca-uitbater is het een samenvatting van de verplichtingen en procedures die moeten worden doorlopen om een horecazaak te kunnen uitbaten.
Het moet een ‘instrument’ zijn dat de administratie toelaat om het “only-once principe” toe te passen, waardoor bij aanvragen voor bv terrassen, kansspelen, … de reeds voorliggende documenten niet opnieuw moeten worden ingediend.
Het doorlopen van de procedure om het horeca-attest te verkrijgen, biedt aan de administratie de mogelijkheid om dossiers die op andere diensten in behandeling zijn, mee op te volgen (bv brandweer/ RO/milieu…)
Het ter beschikking houden van het horeca-attest in de horecazaak, bevestigt dat aan alle verplichtingen wordt voldaan.
Met het oog op de invoering van het horeca-attest werd een nieuw gemeentelijk reglement opgemaakt:
"GEMEENTELIJK REGLEMENT VOOR HET VERKRIJGEN VAN EEN HORECA-ATTEST BIJ DE UITBATING VAN EEN HORECAZAAK"
Zowel het principe tot het invoeren van een horeca-attest als het ontwerp van het reglement ter zake, werden met de doelgroep besproken. In de bijgevoegde versie werd dan ook rekening gehouden met de bemerkingen en bezorgdheden van de horeca sector.
De horecasector heeft principieel geen bezwaar tegen het invoeren van een horeca-attest mits de bestaande horecazaken begeleid worden in het doorlopen van de procedure tot het verkrijgen van het horeca-attest.
Zowel het principe tot het invoeren van een horeca-attest als de goedkeuring van het gemeentelijk reglement (zie bijlage) worden ter goedkeuring gemeentebestuur voorgelegd.
Wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen.
Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, gewijzigd bij wet van 7 mei 2019.
Decreet van 15 juli 2016 betreffende het Integraal Handelsvestigingsbeleid (inhoud)
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (procedure)
Koninklijk besluit van 3 april 1953 tot samenordening van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken en KB van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken.
Wet van 28 december 1983 betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht.
KB van 16 januari 2006 (BS van 2/3/2006) tot vaststelling van de nadere regels van de erkenningen, toelatingen en voorafgaande registraties afgeleverd door het FAVV.
De raad keurt het "Gemeentelijk reglement voor het verkrijgen van een horeca-attest bij de uitbating van een horecazaak" goed zoals opgenomen in bijlage.