Op de vergadering van 26 september 2022 heeft de gemeenteraad een nieuw reglement goedgekeurd, om zwerfvuilacties beter te omkaderen.
Artikel 4 van dit reglement gaat specifiek over zwerfvuilacties georganiseerd door politieke partijen:
In uitzondering op artikel 2 kunnen zwerfvuilacties met een duidelijke politieke link beperkt rekenen op ondersteuning van de gemeente. Het gaat meer bepaald over het afvoeren van het ingezamelde afval, aangeleverd aan de gemeentelijke loods.
Dit artikel, of varianten hiervan, zijn reeds aanwezig in de desbetreffende reglementen sinds 2019. Dit in navolging van een weigering van het college van burgemeester en schepenen, volgend op een vraag van een politieke partij om te worden ondersteund bij de organisatie van een zwerfvuilactie, in volle campagneperiode voor de regionale, nationale en Europese verkiezingen van 2019. Op basis van het gelijkheidsprinciepe diende deze lijn te worden doorgetrokken in de desbetreffende reglementen.
Op basis van hetzelfde gelijkheidsprinciepe wenst het college van burgemeester en schepenen artikel 4, zoals het vandaag bestaat, te schrappen. Elke vereniging of groepering kan een zwerfvuilactie organiseren, zonder beperkingen omtrent zichtbaarheid tijdens de actie. Politieke partijen op dit vlak anders behandelen, puur omdat het politieke partijen zijn, valt niet te rechtvaardigen.
Wel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuw artikel 4 in te voegen:
In uitzondering op artikel 3 kunnen politieke partijen niet rekenen op een toelage.
Artikel 3 laat erkende Haachtse verenigingen toe een toelage te vragen voor het houden van een zwerfvuilactie, ter waarde van 10 euro per deelnemer en maximaal 100 euro per vereniging.
Het college van burgemeester en schepenen wil op deze manier een financiële verantwoordelijkheid opnemen ten opzicht van de inwoners. Zelfs al betreft het, gezien de grootorde van de bedragen, eerder een symbolische maatregel, het laat evenwel duidelijk zien dat het politiek bestuur het geld van de Haachtse gemeenschap opnieuw in de Haachtse gemeenschap zelf wil investeren in plaats van in zichzelf. Het college van burgemeester en schepenen wenst dit nieuw artikel 4 niet op te leggen aan de verschillende politieke partijen, maar hoopt net op een gemeenschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel van de voltallige gemeenteraad om, op vrijwillige basis, voor zichzelf deze beperking op te leggen.
Het college van burgemeester en schepenen stelt de aanpassing van het gemeenteraadsreglement voor; de gemeenteraad dient een beslissing te nemen.
Artikel 4 in het Lokaal reglement ter ondersteuning van het vrijwilligersbeleid, omtrent het opruimen van zwerfvuil, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 september 2022, wordt vervangen als volgt:
Artikel 4
In uitzondering op artikel 3 kunnen politieke partijen niet rekenen op een toelage.
De Milieuadviesraad heeft nieuwe statuten en een nieuw huishoudelijk regelement opgesteld. Beide documenten, evenals de oorspronkelijke statuten en huishoudelijk reglement met daarin aangeduid de doorgevoerde aanpassingen, zijn te vinden in de bijlage.
Beide documenten werden unaniem goedgekeurd op de vergadering van de Milieuadviesraad d.d. 15 juni 2023. Het ontwerp van verslag van deze vergadering zit in de bijlage.
De gemeenteraad dient de nieuwe statuten en huishoudelijk reglement goed te keuren.
De Gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 12 ja-stemmen (Brigitte Mouligneau, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Annelotte Van Meldert, Ilse Fillet, Luc De Bie, Nico Bogaerts, Benny Van Goolen, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans) en 9 neen-stemmen (Dieter Vanbesien, Bert Francois, Bernard Lemaitre, Marc Vermylen, Marian Ursi, Veva Daniels, Annik Olbrechts, Marleen Wouters en Sofie Steenhaut).
De gemeenteraad keurt de vernieuwde statuten en het huishoudelijk reglement van de milieuadviesraad goed.
Naar aanleiding van de gunning van de overheidsopdracht voor o.a. de levering van keukenafvalbakjes met bijhorende composteerbare zakjes van 10 liter, uitgeschreven door EcoWerf, is het aangewezen de prijzen voor verkoop door het lokaal bestuur, zoals geregeld bij de beslissing van de gemeenteraad met kenmerk 2019_GR_00327 d.d. 16 december 2019, op te trekken. Dit om een negatieve marge te voorkomen.
Volgende aanpassing wordt voorgesteld (nieuwe prijzen geadviseerd door EcoWerf):
Bijkomend wordt voorgesteld verwijzingen naar de roze zakken te schrappen. Deze worden immers niet meer verkocht.
Het lokaal bestuur dient te bespreken of het de prijzen wenst aan te passen, en indien ja, naar welk niveau.
Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een retributie geheven op de verkoop van geventileerde keukenafvalbakjes, composteerbare zakjes en blauwe PMD-zakken.
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op:
Keukenafvalbakje | € 3,50/stuk |
Rol van 50 composteerbare zakjes | € 3,00/rol |
PMD-zakken | € 3,00/rol |
Deze retributie dient contant te worden betaald door al de personen die erom verzoeken.
Het gemeentebestuur biedt deze materialen aan de inwoners te koop aan tijdens de normale openingsuren van de gemeentelijke administratie.
De distributie van de PMD-zakken gebeurt als volgt:
De handelaars-winkeliers worden verplicht deze zakken te verkopen tegen de prijs zoals vastgelegd in dit besluit.
Bij aankoop van zakken door de handelaars-winkeliers bestemd voor voortverkoop, zullen de zakken door de dienst Uitvoering in hun zaak geleverd worden. De handelaars-winkeliers ontvangen hiervoor een factuur.
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Jan Primusfeesten op 28,29 en 30 juli
Een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid kan de gemeente meer armslag bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen.
De handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen biedt de gemeente de mogelijkheid sneller te reageren op problemen van lokale aard.
Dit reglement legt de wettelijke verplichtingen en administratieve straffen vast inzake de overtredingen die in de gemeentelijke reglementen administratief strafbaar werden gesteld.
Tijdens de periode van de Primusfeesten wordt de omgeving geconfronteerd met een grote stroom bezoekers wat een potentieel risico oplevert voor de openbare veiligheid, vooral door het gebruik van glas en het meebrengen van eigen drank (in glas). Daar niet tegen optreden impliceert een ernstig risico voor de openbare veiligheid.
Het is dan ook nodig maatregelen te nemen om het goede verloop van de Primusfeesten enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren.
Bovendien worden op die manier alle horecazaken en –terrassen op dezelfde manier behandeld.
Het decreet lokaal bestuur.
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het Koninklijk Besluit van 7 januari 2001, tot vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999, betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties.
De wet van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet.
De wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
De wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen, inzonderheid de artikelen 21 en 22.
Het Koninklijk Besluit van 17 maart 2005 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
Het Koninklijk Besluit van 5 december 2004, houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren moeten voldoen, zoals bepaald in artikel 119bis, §6, tweede lid, 1° van de nieuwe gemeentewet.
Het gemeentelijk politiereglement.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 augustus 2005, houdende aanwijzing provinciale ambtenaren voor het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Voor alle bezoekers van de Jan Primusfeesten is het verboden om eigen drank mee te brengen, in welke vorm dan ook, tijdens de hele duur van de feesten, van vrijdag 28 juli 19u tot maandag 31 juli 8u 2023.
Buiten gelden volgende regels: Voor iedereen is het verboden om binnen de perimeter drank te verschaffen en te nuttigen in glazen recipiënten, ook op de terrassen van de plaatselijke horeca, van vrijdag 28 juli tot maandag 31 juli 2023, telkens van 20u tot 8u.
Vanaf vrijdag 28/7/2023 tot en met maandag 31/7/2023, telkens vanaf 20u tot 8u, mag er dus alleen getapt worden in herbruikbare bekers. Hotelporselein en bestek is toegelaten (borden voor eten, koffie, thee). Stenen potten zijn niet toegelaten.
De controle wordt uitgevoerd door de organisatoren van het evenement, zijnde “Jan Primus vzw”. Bij vaststelling van overtreding van dit reglement zullen zij de politie inschakelen. Overtredingen op de beschikkingen van deze verordening worden bestraft met een administratieve geldboete met een maximum van 350 euro.
Deze verordening wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.
Een afschrift van deze politieverordening zal toegezonden worden aan de deputatie van de provincieraad, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.
Dit collegebesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Overwegende dat het Bluesfestival Swing kampeergelegenheid aan wil bieden;
Overwegende dat de gemeente streeft naar hoge kwaliteit van de camping, aangezien het festival gespreid is over drie dagen en er een minimum aan overlast voor de omwonenden mag zijn;
Gelet op het overleg tussen de gemeente en de organisatie van Swing;
Overwegende dat een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid de gemeente meer armslag kan bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen;
Overwegende dat de handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen de gemeente de mogelijkheid biedt sneller te reageren op problemen van lokale aard;
Overwegende dat dit reglement de wettelijke verplichtingen en administratieve straffen vastlegt inzake de overtredingen die in de gemeentelijke reglementen administratief strafbaar werden gesteld.
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Gelet op inzonderheid de artikels 119, 119bis en 119ter van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 7 januari 2001, houdende vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999, betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2005, houdende de aanwijzing van provinciale ambtenaren voor het opleggen van de administratieve geldboetes;
Gelet op de wet tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 februari 2008 houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en de gemeente Haacht inzake terbeschikkingstelling bemiddelaar gemeentelijk administratieve sancties (GAS);
Gelet op de omzendbrief OOP 30 bis aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 5 december 2004 houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren moeten voldoen, zoals bepaald in artikel 119bis, §6, tweede lid, 1° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het gemeentelijk politiereglement
Gelet op de wet van 14 juli 1971 betreffende de handelspraktijken, de wet van 13 augustus 1986 betreffende de ambulante handel, en artikel 2 van het Koninklijk Besluit van 11 augustus 1987 betreffende goederen die niet op de openbare weg mogen verkocht worden;
Gelet op elke regelgeving en omzendbrief die voormelde regelgeving of omzendbrieven aanvult en/of verbetert en/of verklaart na de publicatie ervan.
Ter gelegenheid van het Bluesfestival Swing 2023 op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 augustus 2023 zijn de volgende maatregelen van kracht inzake het gelegenheidskampeerterrein voor het festival Swing 2023 te Wespelaar, Heike:
Artikel 1. Toelating
De aanvraag dient:
- een plan te bevatten waarop duidelijk het perceel van de camping + de toegangsweg is aangeduid en ook de nooduitgangen;
- ondertekende toelating van de eigenaar(s) van de percelen die de camping omvat;
- inplantingsplan op schaal met duidelijke aanduiding van volgende voorzieningen:
* Perceel van de gelegenheidscamping;
* Toegangsweg(en);
* Tenminste één brandweg;
- Tussen de 4 en 8 meter breedte en een vrije hoogte van minimaal 4 meter;
- Het gras op de brandwegen moet korter worden gemaaid dan het gras op de kampeerplaatsen;
- Deze wegen moeten ten allen tijde vrij blijven zodat hulpdiensten niet dienen te keren en ook moeten ze zichtbaar zijn zodat ze herkenbaar zijn vanuit de lucht;
* Nooduitgangen;
* Sanitaire inrichting (wasgelegenheid, toiletten en punten met drinkbaar water);
* Coördinatiepost – Secretariaat (telefoon, informatie, veiligheid);
* Bluspost met aanduiding aard en aantal blustoestellen;
* EHBO-post;
* Containerpark.
Buiten de toegelaten camping kan nergens worden gekampeerd.
De camping is enkel toegankelijk voor festivalgangers met een geldig campingticket.
Artikel 2. Controle vooraf
Voorafgaand aan de opening van de camping moet de uitbater het gehele terrein en omgeving controleren. Dit om tegen te gaan dat kandidaat-kampeerders vooraf materialen en goederen ter plaatse hebben gebracht.
De brandweercontrole van de campings wordt voorzien op vrijdag 18/08/2023 om 11u.
De campinghouder is verplicht om tijdens genoemd tijdstip aanwezig te zijn.
Alle opgelegde veiligheidsvoorzieningen dienen uiterlijk bij de brandweercontrole aanwezig en uitgevoerd te zijn. Indien hieraan niet wordt voldaan, wordt de vergunning op beslissing van de burgemeester ingetrokken en/of de waarborg geheel of gedeeltelijk ingehouden.
Artikel 3. Inrichting - Uitrusting
Op de camping moet een coördinatie- en EHBO-post in de vorm van een container worden geplaatst.
Aan de coördinatiepost moet verplicht een infobord met volgende gegevens op een goed zichtbare plaats worden geplaatst:
- Lijst met noodnummers;
- Inplantingsplan van de camping;
- Contactgegevens EHBO;
- Deze lijst is niet limitatief.
In de EHBO-post moet verplicht een EHBO-set aanwezig zijn met voldoende materiaal berekend op het aantal kampeerders aanwezig op de camping.
De camping moet volledig kunnen worden afgesloten zodat kampeerders zonder geldig ticket de camping niet kunnen betreden.
De camping is verplicht een containerpark in te richten.
Volgende afvalstoffen moeten apart ingezameld worden: Restafval/PMD/Papier en Karton/Grof Afval/Glas/Hout/Bekers.
Elke camping moet beschikken over voldoende sanitaire gelegenheid.
Elke camping moet beschikken over minimaal 1 bluspost met 2 goedgekeurde poederblusser type ABC 6kg per 500 kampeerders, met een minimum van 4 goedgekeurde brandblussers.
Alle voorschriften inzake brandpreventie van de brandweer moeten strikt worden nageleefd.
Elke camping is verplicht voldoende verlichting aan toiletten, douches, brandwegen en nood- en toegangswegen aan te brengen.
Artikel 4. De openingstijden, uitbating en opruiming.
Het kamperen wordt toegestaan vanaf vrijdag 18 augustus 2023 te 12u tot maandag 21 augustus 2023 te 12u.
De campinghouder moet alle maatregelen nemen om te voorkomen dat er buiten deze uren wordt gekampeerd.
De camping moet permanent worden uitgebaat door de verantwoordelijke of zijn aangestelde.
Alle medewerkers dienen herkenbare kledij te dragen in afspraak met de organisatoren en het gemeentebestuur. Er mag geen verwarring mogelijk zijn met de kledij van de bewakingsagenten (professioneel of vrijwilligers).
Het is verboden gebruik te maken van:
- het aanleggen van open vuren en het gebruiken van kaarsen en fakkels.
- generatoren. (uitgezonderd campinghouders).
- alle vormen van vuurwerk.
- elektronisch versterkte muziekbronnen in welke vorm dan ook. De campinghouder is tevens verplicht op te treden tegen geluidsoverlast op zijn camping veroorzaakt door kampeerders.
Artikel 5. Specifieke eisen warmtebronnen
1. Bij gebruik van gas:
- Elke volle gasfles die gevuld werd in een erkend vulcentrum is voorzien van een veiligheids-etiket (zwarte vlam op een rode achtergrond) en de gaskranen dragen een plastiek zegel. Indien dit niet het geval is, is de kans heel groot dat deze gasfles illegaal werd gevuld en dat de wettelijke verplichtingen niet werden nagevolgd.
- De gasflessen moeten steeds rechtop staan, beveiligd worden tegen omvallen en steeds worden afgeschermd van hevige warmte en zonlicht.
- De maximale keuringstermijn van deze gasflessen bedraagt naargelang het type van de fles 10 of 15 jaar. Op gasflessen wordt steeds de datum van de eerste keuring en de herkeurdatum ingeslagen door een erkend organisme.
- Gebruik van de juiste drukregelaar (ontspanner):
- Afhankelijk van het type gas moet steeds gebruik worden gemaakt van de juiste ontspanner (28 of 37 mbar) op de gasfles.
- Butaanflessen moeten aan de uitgang altijd een drukregelaar hebben die de gasdruk van 1700mbar naar 28mbar reduceert.
- Propaaninstallaties moeten (vanaf 2 toestellen) altijd uitgerust zijn met een dubbele ontspanner.
- Een eerste ontspanner, geplaatst buiten aan de gasflessen, reduceert de gasdruk van 7bar naar 1,5bar (aanbevolen druk voor het binnentreden in lokalen).
- De tweede ontspanner, geplaatst juist voor de gebruikstoestellen, reduceert de gasdruk van 1,5bar naar 37mbar of 50mbar.
- De plaatsing van een enkele ontspanner die de druk reduceert van 7bar naar 37mbar of 50mbar kan slechts worden toegelaten als de gasfles of gasflessen aangesloten zijn op 1 toestel.
- Vaste gasinstallaties moeten jaarlijks gekeurd worden. Het geldige keuringsattest moet aanwezig zijn in de coördinatiepost.
- Gebruik van soepele leidingen (volgens de Europese norm EN559):
- Voor gebruiksinstallaties op butaan of propaan mogen GEEN andere slangen worden gebruikt dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase. Op de slangen zijn leesbare onuitwisbare markeringen aangebracht met maximum één meter tussen elke markering. Bij deze markeringen staat tenminste de waarde van de maximale werkdruk (min. 15bar) alsook het fabricagejaar, het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag worden gebruikt.
- De slang mag max. 2meter lang zijn en moet regelmatig vervangen worden. Deze slang moet om de 5 jaar worden vervangen.
- De uiteinden van de slang worden vastgehecht door spanbeugels op de slangappels die aangepast zijn aan haar inwendige diameter.
- De aandacht van de gebruiker moet altijd gevestigd worden op de goede staat van de slang.
2. Bij gebruik van elektriciteit:
- De installatie dient conform het Algemeen Reglement op Elektrische Installaties te zijn.
- Bij elektriciteitsafname vanuit een onroerend goed moet een geldig keuringsattest worden voorgelegd. Voor een particuliere woning is de geldigheidstermijn max. 25 jaar, voor een handelspand max. 5 jaar.
- Alle elektrische toestellen en verlengdraden moeten een CEBEC-label dragen.
- Standen en wagens met een vaste installatie op elektriciteit moeten een geldig keuringsattest van een erkend keuringsorganisme kunnen voorleggen.
3. Bij gebruik van houtskool:
- In geen geval mag het publiek rechtstreeks in contact komen met de warmtebron.
4. Algemene eisen voor warmtebronnen:
- Verwarmingstoestellen met petroleum mogen enkel worden gebruikt met voorafgaande toestemming van de brandweer.
- Verlichtingstoestellen met open vlam zoals toortsen zijn ten allen tijde verboden.
- In geen enkel geval mogen warmtebronnen rechtstreeks in contact komen met het publiek.
- In de onmiddellijke omgeving van de warmtebronnen mogen geen brandbare materialen liggen.
- Onder de warmtebron zelf moet een brandveilige plaat worden gelegd.
- Bij de warmtebronnen moet een blusapparaat 6kg ABC of 5kg CO2 binnen handbereik zijn.
- Inzake het gebruik en de geldigheids- of keuringsdatum gelden de voorschriften inzake brandpreventie. Het blustoestel dient jaarlijks gekeurd te worden.
Artikel 6. Decreet
Deze verordening wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.
Artikel 7. Uitvoering verordening
De leden van de Lokale en Federale Politie zijn gelast met de uitvoering van deze verordening.
Na vaststelling van de overtreding door de lokale of federale politie of op beslissing van de burgemeester kunnen volgende maatregelen worden genomen: verwijdering op kosten van de overtreder/ inbeslagname/intrekking van vergunning.
Overtredingen op de beschikkingen worden gestraft met een administratieve geldboete van maximum € 350 en in voorkomend geval kan worden overgegaan tot inbeslagname.
Deeze politieverordening dient bekrachtigd te worden door de eerstvolgende gemeenteraad.
Voor de organisatie van Swing 2023 werden diverse toelatingen goedgekeurd m.b.t. o.m. het gebruik & inname van het openbaar domein, geluidsnormen, verkeer, ....,
Er is ook inzake het meebrengen van eigen drank en het gebruik van glas binnen de perimeter tijdens het bluesfestival een burgemeesterbesluit nodig.
Voor alle bezoekers van Swing 2023 is het verboden om eigen drank mee te brengen, in welke vorm dan ook, vanaf vrijdag 18 augustus 2023 16u tot maandag 21 augustus 2023 8u.
Voor iedereen is het tijdens Swing 2023 verboden om drank te verschaffen in glazen recipiënten, vanaf vrijdag 18 augustus 2023 16u tot maandag 21 augustus 2023 8u.
Perimeter: (zie bijgevoegd plan)
Voor alle bezoekers van Swing 2023 is het verboden om eigen drank mee te brengen, in welke vorm dan ook; en voor iedereen is het tijdens Swing 2023 verboden om drank te verschaffen in glazen recipiënten.
Tijdschema: vanaf vrijdag 18 augustus 16u tot maandag 21 augustus 2023 8u.
Perimeter:
Ferm rekent vanaf het schooljaar ‘23 - ‘24 het tarief 1,70€ per begonnen half uur aan. Voor Hopla betekent dit 0,85€ per begonnen kwartier.
Concreet is het voorstel om, zoals altijd, de aanpassing van Ferm te volgen.
De Gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 16 ja-stemmen (Brigitte Mouligneau, Steven Swiggers, Jozef Verdeyen, Karin Jiroflée, Tom Van der Auwera, Annelotte Van Meldert, Ilse Fillet, Luc De Bie, Nico Bogaerts, Benny Van Goolen, Pascal Vandenhoudt, Tim Timmermans, Bert Francois, Marc Vermylen, Annik Olbrechts en Marleen Wouters) en 5 onthoudingen (Dieter Vanbesien, Bernard Lemaitre, Marian Ursi, Veva Daniels en Sofie Steenhaut).
De gemeenteraad keurt het voorstel goed om de tarieven van Ferm te volgen : zij rekenen vanaf het schooljaar ‘23-‘24 het tarief 1,70€ per begonnen half uur aan. Voor Hopla betekent dit 0,85€ per begonnen kwartier.