Terug
Gepubliceerd op 30/05/2023

2023_GR_00041 - Financiën - Retributiereglement op de organisatie van het randgebeuren van de festivals "Werchter 2023" - Dienstjaar 2023 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 22/05/2023 - 20:05 Gemeenteraadszaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Brigitte Mouligneau; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Ilse Fillet; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Marc Vermylen; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen; Veva Daniels; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Sofie Steenhaut; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Frank Vannetelbosch

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Brigitte Mouligneau
2023_GR_00041 - Financiën - Retributiereglement op de organisatie van het randgebeuren van de festivals "Werchter 2023" - Dienstjaar 2023 - Goedkeuring 2023_GR_00041 - Financiën - Retributiereglement op de organisatie van het randgebeuren van de festivals "Werchter 2023" - Dienstjaar 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De samenwerkingsovereenkomst m.b.t. het randgebeuren van de festivals “Werchter 2023” zoals afgesloten met “de organisator” van de “festivals Werchter”, onder de voorwaarden goedgekeurd door de gemeenteraad.

Argumentatie

Door de gemeenteraad werd op 25 april 2016 reeds besloten dat de voor 2016 vastgestelde bedragen van de retributies op het afleveren van vergunningen zullen gelden voor de volgende 10 jaar, maar worden gekoppeld aan de gezondheidsindex op 1 juli 2016, met startbasis 2016 (eerste aanpassing in 2017).

Het is aangewezen om op het randgebeuren op grondgebied Haacht een retributie aan te rekenen.

Op grondgebied Haacht zijn alleen nog de grote kampeer- en parkeerterreinen: The Hive, The Hive Resort en Rock Village.

Het feit dat de medewerking aan en de ondersteuning van de organisatie substantiële kosten met zich meebrengt voor de gemeente met o.a. personeelsinzet en werkingskosten;

De financiële situatie van de gemeente.

Juridische grond

De gezondheidsindexen van juli 2016 en 2023.

De basisbedragen zullen hierdoor aangepast worden

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Retributie op het afleveren van een vergunning:

1) Voor de organisatie op het grondgebied van de gemeente Haacht van het randgebeuren van het festival “Rock Werchter 2023”, inclusief het geheel van The Hive, The Hive Resort, parkings, campings en entertainmentzone:      

De retributie wordt vastgesteld op: € 130.000.  Dit bedrag is gekoppeld aan de gezondheidsindex op 1 juli 2016, met startbasis 2016 (vijfde aanpassing in 2023).                      

2) Voor de organisatie op het grondgebied van de gemeente Haacht van het randgebeuren van één of meerdere ééndagsevenementen op de festivalweide van Werchter, inclusief een parking op de terreinen van The Hive:       

De retributie wordt vastgesteld op:

- € 8.600 per ééndagsevenement indien er meer dan 45.000 gewone betalende bezoekers zijn (€ 7.500 indien 35.001-45.000 bezoekers; € 5.800 indien 30.001-35.000 bezoekers;   € 3.600 indien 20.001-30.000 bezoekers; € 0 indien 0-20.000 bezoekers). Dit bedrag is gekoppeld aan de gezondheidsindex op 1 juli 2016, met startbasis 2016 (vijfde aanpassing in 2023).       

3) Voor de organisatie op het grondgebied van de gemeente Haacht van het geheel van het Rockvillage luxecamping gebeuren, inclusief parking, camping en entertainmentzone:          

De retributie wordt vastgesteld op € 20.000.  Dit bedrag is gekoppeld aan de gezondheidsindex op 1 juli 2016, met startbasis 2016 (vijfde aanpassing in 2023). 

Artikel 2

De retributie op de aankoop van afvalrecipiënten mogelijks te gebruiken op parkings voor meerdaagse evenementen en voor afval afkomstig van de medewerkers op campings/RockVillage en voor de standencluster bedraagt:   

  • per rol van 25 restafvalzakken: € 37,50 (zevenendertig euro vijftig cent);

  • per rol van 20 PMD-zakken: € 5 (vijf euro).

Artikel 3

De toelating tot uitbating kan niet bekomen worden vooraleer de totale te betalen som, na het ontvangen van een factuur, is overgeschreven op het rekeningnummer BE64 0910 0014 7852 BIC: GKCCBEBB.

Artikel 4

Bij niet-minnelijke regeling zal de inning van de retributie bij burgerlijke rechtsvordering geschieden.