De Wakkerzeelsestraat en Vinkstraat zijn ontsluitingswegen met een snelheidsregime van 50km/u. De Wakkerzeelsestraat heeft reeds fietspaden en in de Vinkstraat zullen fietspaden worden aangelegd. Het gehele wegbeeld is bijgevolg deze van een voorrangsweg.
Deze straten waren vroeger voorrangswegen tot wijziging in 2018 toen er voorrang van rechts werd ingevoerd.
Nu de Vinkstraat heraangelegd wordt met fietspaden, is een aanpassing aan de principes van het mobiliteitsplan van 2021 aan de orde.
Om een herkenbaar wegbeeld consistent met de wegencategorisering te bekomen, wordt de Wakkerzeelsestraat en de Vinkstraat beide een weg met voorrang ten opzichte van de zijstraten.
Dit principe volgt uit het mobiliteitsplan, om wegencategorieën toe te passen die helder zijn naar weggebruikers:
Dit werd toegepast in de Grote Baan begin 2023 en is ook voorzien bij de herinrichting van de Lipsestraat vanaf 2024. Zo stemt het overeen met de andere ontsluitingswegen (Rijmenamsesteenweg, Kruineikestraat, Wijgmaalsesteenweg, ...)
Voorrangsweg behouden was ook het advies van de kwaliteitsadviseur van de Vlaamse overheid bij de opmaak van het wegenisplan van de Vinkstraat.
Nu de heraanleg van de Vinkstraat later in 2023 naar uitvoering gaat, is het aangewezen dit aan de principes van het mobiliteitsplan van 2021 aan te passen. De aanpassing wordt ingevoerd bij afwerking en openstelling van de Vinkstraat, vermoedelijk eind 2024.
Dit betreft volgende kruispunten:
De Wakkerzeelsestraat blijft ondergeschikt ten opzichte van de De Costerstraat en de Vinkstraat blijft ondergeschikt ten opzichte van de Wijgmaalsesteenweg (dit wordt een lichtengeregeld kruispunt).
Aanvullend wegreglement opgemaakt op basis van :
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen
- het decreet lokaal bestuur
De Wakkerzeelsestraat wordt een weg met voorrang ten opzichte van de zijstraten en de Vinkstraat wordt een weg met voorrang ten opzichte van de zijstraten.
De maatregel wordt gesignaleerd door middel van:
De Wakkerzeelsestraat blijft ondergeschikt ten opzichte van de De Costerstraat en de Vinkstraat blijft ondergeschikt ten opzichte van de Wijgmaalsesteenweg.
Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het team uitvoering die de plaatsing opneemt in de werkplanning.
De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie bij het afwerken van de heraanleg van de Vinkstraat.
Dit aanvullend reglement vervangt het aanvullend reglement van 22 februari 2018 betreffende afschaffen van de voorrang in de Wakkerzeelsestraat-Vinkstraat.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De wijziging dient ruim vooraf gecommuniceerd te worden.