Conform de wegcategorisering van het mobiliteitsplan van 2021 worden alle interlokale en ontsluitingswegen (waar geen zone 30/gemengd verkeer geldt) als voorrangsweg geselecteerd.
De Vaartdijk wordt voorrangsweg waarbij het verkeer komende uit de Kasteeldreef voorrang moet verlenen aan de Vaartdijk.
Deze wijziging werd geadviseerd op de TMR van 14 december 2022 en gevolgd door het college van 22 december 2022.
De Vaartdijk is een ontsluitingsweg met vrijliggend fietspad en een snelheidsregime van 70km/u, terwijl de Kasteeldreef een erftoegansweg is met gemengd verkeer en 50km/u. De Kasteeldreef is ondergeschikt aan de Vaartdijk.
Deze wijziging is analoog aan de voorrangswijziging die in de Grote Baan is ingevoerd, in de Vinkstraat zal worden ingevoerd bij de heraanleg en ook bij rioleringsdossier van de Lipsestraat wordt meegenomen.
Aanvullend reglement opgemaakt op basis van :
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
De Vaartdijk wordt een weg met voorrang ten opzichte van de Kasteeldreef.
De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door:
Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de dienst uitvoering die de plaatsing opneemt in de werkplanning.
Dit aanvullend reglement vervangt het aanvullend reglement van 21 december 2017 die voorrang van rechts invoerde.
De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.