Terug
Gepubliceerd op 28/11/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 21/10/2024 - 20:05 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Aanwezig

Brigitte Mouligneau; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Veva Daniels; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Sofie Steenhaut; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Ilse Fillet; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Brigitte Mouligneau

Agendapunten

14.

2024_GR_00204 - Gemeenteraad - Mededeling van de voorzitter van de gemeenteraad van het ontslag van Jessy Van Hoof als gemeenteraadslid - Kennisneming

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:01
Goedgekeurd
14.

2024_GR_00204 - Gemeenteraad - Mededeling van de voorzitter van de gemeenteraad van het ontslag van Jessy Van Hoof als gemeenteraadslid - Kennisneming

2024_GR_00204 - Gemeenteraad - Mededeling van de voorzitter van de gemeenteraad van het ontslag van Jessy Van Hoof als gemeenteraadslid - Kennisneming
15.

2024_GR_00205 - Gemeenteraad - Installatie van de opvolger van Jessy Van Hoof als gemeenteraadslid - Eedaflegging - Kennisneming

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:02
Goedgekeurd
15.

2024_GR_00205 - Gemeenteraad - Installatie van de opvolger van Jessy Van Hoof als gemeenteraadslid - Eedaflegging - Kennisneming

2024_GR_00205 - Gemeenteraad - Installatie van de opvolger van Jessy Van Hoof als gemeenteraadslid - Eedaflegging - Kennisneming
1.

2024_GR_00199 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:17
Goedgekeurd
1.

2024_GR_00199 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring

2024_GR_00199 - Gemeenteraad - Verslag van de vorige vergadering - Goedkeuring
2.

2024_GR_00191 - AGB - Den Dijk - gebruikerstarieven 2024 - tarieven en wijziging van de factor voor de berekening van de prijssubsidies voor de maanden november en december 2024 - Kennisneming

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:18
Goedgekeurd
2.

2024_GR_00191 - AGB - Den Dijk - gebruikerstarieven 2024 - tarieven en wijziging van de factor voor de berekening van de prijssubsidies voor de maanden november en december 2024 - Kennisneming

2024_GR_00191 - AGB - Den Dijk - gebruikerstarieven 2024 - tarieven en wijziging van de factor voor de berekening van de prijssubsidies voor de maanden november en december 2024 - Kennisneming
3.

2024_GR_00192 - AGB - Den Dijk - prijssubsidiereglement voor het jaar 2025 - Kennisneming

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:18
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Brigitte Mouligneau; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Veva Daniels; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Sofie Steenhaut; Lieve Vanhaeght; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilse Fillet; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Brigitte Mouligneau
3.

2024_GR_00192 - AGB - Den Dijk - prijssubsidiereglement voor het jaar 2025 - Kennisneming

2024_GR_00192 - AGB - Den Dijk - prijssubsidiereglement voor het jaar 2025 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 1 januari 2025 werd onderhandeld tussen de Gemeente en het AGB Haacht.

Argumentatie

Het besluit van de gemeenteraad van 15 september 2003, houdende goedkeuring van de oprichting, het beleidsplan, het financieel plan en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht, afgekort AGB Haacht;            

Het besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 23 januari 2004, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 26 maart 2004, houdende gedeeltelijke goedkeuring van de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit van 15 september 2003;        

Het besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2010, houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht, afgekort AGB Haacht;       

Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 mei 2011, houdende goedkeuring van de gewijzigde statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht zoals vastgesteld bij beslissing van de raad van bestuur van 31 mei en 18 november 2010;    

Het besluit van de gemeenteraad van 21 oktober 2013, houdende goedkeuring van de nieuwe statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht, afgekort AGB Haacht;  

Het besluit van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand van 24 februari 2014 houdende goedkeuring van de gewijzigde statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2013;         

De beheersovereenkomst tussen de gemeente Haacht en het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 25 februari 2019;        

De bijzondere beheersovereenkomst AGB – gemeente Haacht met betrekking tot de voorwaarden van exploitatie van de gemeentelijke sportinfrastructuur zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 25 februari 2019;  

Het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht is ingevolge artikel 7, eerste lid van de bijzondere beheersovereenkomst tussen de gemeente Haacht en het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht verplicht het gemeentelijk sportcomplex “Den Dijk” op zodanige wijze te exploiteren dat de ontvangsten de kosten overtreffen;            

Het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht moet ingevolge artikel 7, derde lid van de bijzondere beheersovereenkomst sport tussen de gemeente Haacht en het Autonoom Gemeentebedrijf Haacht aan het college van burgemeester en schepenen meedelen welke tarieven zij voor 2025 zal hanteren met het oog op het overtreffen van de kosten door de ontvangsten. 

Om economisch rendabel te zijn, wenst het AGB Haacht voor de exploitatie van het sportcomplex Den Dijk de voorziene toegangsprijzen (exclusief btw) voor recht op toegang tot sportinfrastructuur voor de periode vanaf 1 januari tot en met 31 december 2025 aan te passen zoals voorzien in de tabel in bijlage.

Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van het gebouw “Den Dijk” wenst de Gemeente dat er geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers. De Gemeente wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat het gebouw toegankelijk is voor iedereen. De Gemeente verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 januari tot en met 31 december 2025 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies. De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente bedraagt de prijs (exclusief btw) die de gebruiker of bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 4,20.

De tabel met de gewijzigde gebruikerstarieven en prijssubsidies voor het verlenen van toegang tot het gemeentelijk sportcomplex “Den Dijk” en het recht om er gebruik van te maken, wordt integraal opgenomen als onderdeel van deze beslissing en als dusdanig goedgekeurd.

Deze gesubsidieerde toegangsgelden (exclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden tijdens de periode van 1 januari tot en met 31 december 2025 in het kader van een periodieke evaluatie van de exploitatieresultaten van het AGB Haacht. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal de Gemeente deze steeds documenteren (bv. aan de hand van een gemeenteraadsbeslissing).

Het AGB Haacht moet op de 20e werkdag van elke maand de Gemeente een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers en bezoekers waaraan recht op toegang is verleend tot sportinfrastructuur in “Den Dijk” tijdens de voorbije maand. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het AGB Haacht uitreikt aan de Gemeente. De Gemeente dient deze debet nota te betalen aan het AGB Haacht binnen de 30 werkdagen na ontvangst.

Regelgeving bevoegdheid
Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het AGB.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het prijssubsidiereglement voor het jaar 2025 voor het verlenen van het recht op toegang tot het gemeentelijk sportcomplex “Den Dijk” en het recht om er gebruik van te maken, werd goedgekeurd (cf. bijlage).

De factor waarmee de prijssubsidies worden berekend, zal voor 2025 4,20 bedragen.

4.

2024_GR_00188 - AGB - leningsovereenkomst voor de transactiekredieten in de AGB-investeringsenveloppe 2024 - Aanpassing van het bedrag - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:18
Goedgekeurd
4.

2024_GR_00188 - AGB - leningsovereenkomst voor de transactiekredieten in de AGB-investeringsenveloppe 2024 - Aanpassing van het bedrag - Goedkeuring

2024_GR_00188 - AGB - leningsovereenkomst voor de transactiekredieten in de AGB-investeringsenveloppe 2024 - Aanpassing van het bedrag - Goedkeuring
5.

2024_GR_00189 - AGB - leningsovereenkomst voor de transactiekredieten in de AGB-investeringsenveloppe 2025 - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:18
Goedgekeurd
5.

2024_GR_00189 - AGB - leningsovereenkomst voor de transactiekredieten in de AGB-investeringsenveloppe 2025 - Goedkeuring

2024_GR_00189 - AGB - leningsovereenkomst voor de transactiekredieten in de AGB-investeringsenveloppe 2025 - Goedkeuring
6.

2024_GR_00190 - AGB - meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing van het meerjarenplan 1/2024 van AGB Haacht - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:18
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Brigitte Mouligneau; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Veva Daniels; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Sofie Steenhaut; Lieve Vanhaeght; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilse Fillet; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Brigitte Mouligneau
6.

2024_GR_00190 - AGB - meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing van het meerjarenplan 1/2024 van AGB Haacht - Goedkeuring

2024_GR_00190 - AGB - meerjarenplan 2020-2027 - aanpassing van het meerjarenplan 1/2024 van AGB Haacht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Elk bestuur moet zijn meerjarenplan minstens één keer per jaar aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Ook de wijziging van de kredieten voor het lopende boekjaar vergt een aanpassing van het meerjarenplan. De raad kan in één beslissing zowel de kredieten voor het volgende jaar vaststellen als de kredieten voor het lopende jaar aanpassen. Het overzicht van de kredieten (schema M3) vermeldt dan de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar en de kredieten voor het volgende boekjaar.

Daarnaast is het logisch dat de raad beslist over belangrijke inhoudelijke wijzigingen in het beleid. Het bestuur zal het meerjarenplan dus ook aanpassen als er belangrijke bijsturingen van de acties, actieplannen en/of beleidsdoelstellingen moeten gebeuren. De regelgeving legt hiervoor geen regels op. Elk bestuur moet in het kader van de organisatiebeheersing zelf definiëren welke inhoudelijke wijzigingen alleen kunnen worden doorgevoerd via een aanpassing van het meerjarenplan.   

Argumentatie

Een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens:

  • een motivering van de wijzigingen van het meerjarenplan (geen gestandaardiseerd schema);
  • in voorkomend geval, de wijzigingen van de strategische nota (geen gestandaardiseerd schema);
  • het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
  • de aangepaste staat van het financiële evenwicht (schema M2);
  • het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
  • een aangepaste toelichting.

De toelichting van een aanpassing van het meerjarenplan bevat minstens de volgende onderdelen:

  • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
  • een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
  • in voorkomend geval, de investeringsprojecten (schema T3);
  • in voorkomend geval, een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
  • een overzicht van de financiële risico’s: een omschrijving van de financiële risico’s die het bestuur loopt en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
  • een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
  • een beschrijving van de grondslagen en assumpties die gehanteerd werden voor de opmaak van het aangepaste meerjarenplan en de wijzigingen daarvan ten opzichte van het vorige beleidsrapport.

De aanpassing van het meerjarenplan van de autonome gemeente- en provinciebedrijven moet, nadat ze is vastgesteld door de raad van bestuur, voor goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van het moederbestuur. 

Om de definitieve cijfers voor de autonome bedrijven correct te kunnen opnemen in het aangepaste meerjarenplan van het moederbestuur, is het aangewezen dat de vaststelling en/of goedkeuring van het aangepaste meerjarenplan van het autonome bedrijf plaatsvindt vóór de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW.

Juridische grond

DLB

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaf een gunstig advies aan de aanpassing van het meerjarenplan 1/2024 van AGB Haacht.

Het dossier wordt op de gemeenteraad gebracht ter goedkeuring. De gemeenteraad keurt het dossier goed.


Het beschikbaar budgettair resultaat per einde 2024 daalt na aanpassing meerjarenplan 1/2024 met ca. 10.548 euro tot 95.940 euro.


Beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2024: 95.940 euro

Autofinancieringsmarge per 31/12/2024: 821 euro 

Gecorrigeerde autofinancieringsmarge per 31/12/2024: -85.317 euro 


Beschikbaar budgettair resultaat per 31/12/2025: 96.207 euro

Autofinancieringsmarge per 31/12/2025: 267 euro 

Gecorrigeerde autofinancieringsmarge per 31/12/2025: -13.309 euro 


Na aanpassing meerjarenplan 1/2024 sluit AGB Haacht de planningsperiode in 2027 af een met een geraamd beschikbaar budgettair resultaat van 97.280 euro. De geraamde autofinancieringsmarge, die aangeeft in welke mate de leningslasten vanuit het exploitatiesaldo kunnen gedragen worden, bedraagt per 31 december 2027 577 euro. 

Met de nieuwe BBC 2020-regelgeving werd het begrip ‘gecorrigeerde autofinancieringsmarge’ in het leven geroepen.

De gecorrigeerde autofinancieringsmarge is een indicator en geen norm. Hij houdt rekening met een gemiddelde jaarlijkse leningsaflossing van 8% van de totale uitstaande schuld per 31 december van het vorige boekjaar. Theoretisch en ruwweg gezien zouden de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge dus aan mekaar gelijk moeten zijn indien het bestuur alle leningen aanhoudt op 12,5 jaar. Op die manier wil men bekomen dat het structureel evenwicht weergegeven wordt zonder dat het vertekend wordt door de door het bestuur gekozen financieringswijze.

We stellen vast dat de geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge negatief is voor AGB Haacht met een bedrag van -85.317 euro eind 2024. Dit volgt voornamelijk uit het gegeven dat het gros van de uitstaande schuld op langere termijn wordt aangehouden dan 12,5 jaar. Naarmate het meerjarenplan vordert, zien we dat de uitstaande schuld van AGB Haacht wordt afgebouwd en dat 2027 wordt afgerond met een geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 91.654 euro.

7.

2024_GR_00197 - Belastingen dienstjaar 2025 - belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Haacht - aanpassing aangiftebepaling en aantal brievenbussen - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:19
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Brigitte Mouligneau; Steven Swiggers, Burgemeester; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Dieter Vanbesien; Luc De Bie; Frank Vannetelbosch; Bert Francois; Bernard Lemaitre; Nico Bogaerts; Marian Ursi; Nick Van Avondt; Pascal Vandenhoudt; Veva Daniels; Annik Olbrechts; Marleen Wouters; Benny Van Goolen; Sofie Steenhaut; Lieve Vanhaeght; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Ilse Fillet; Tim Timmermans, OCMW-voorzitter-schepen
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Brigitte Mouligneau
7.

2024_GR_00197 - Belastingen dienstjaar 2025 - belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Haacht - aanpassing aangiftebepaling en aantal brievenbussen - Goedkeuring

2024_GR_00197 - Belastingen dienstjaar 2025 - belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Haacht - aanpassing aangiftebepaling en aantal brievenbussen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Een recent arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023 brengt duidelijkheid inzake de gevolgen van aangiftebepalingen in belastingreglementen die niet voorzien in een termijnregeling en aldus in strijd zijn met artikel 7 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. In belastingreglementen, die een aangifteplicht voorzien, dient steeds een (redelijke) aangiftetermijn te zijn bepaald, zowel in het geval waarbij de belastingplichtige een aangifteformulier heeft ontvangen van het gemeentebestuur, als in het geval waarbij de belastingplichtige geen aangifteformulier heeft ontvangen. Bij gebrek aan een concrete aangiftetermijn kan het belastingreglement geen toepassing vinden.

Argumentatie
  • Het is wenselijk over te gaan tot de integrale aanpak van de huisvuilverwerking; 

  • Papier maakt een groot aandeel uit van de aangeboden hoeveelheid huisvuil; 

  • Het verwijderen en verwerken van huisvuil betekent voor de gemeente een aanzienlijke uitgave; 

  • Het nastreven van de ontrading en de beperking van de verspreiding van ongeadresseerde reclamebladen met handelskarakter, gelijkgestelde publiciteitsmiddelen en promotieartikelen, met het oogmerk de papierproductie en – afvalberg te reduceren en de verwaarlozing en verloedering van de gemeente door rondslingerend papier te bestrijden; 

  • Overeenkomstig het principe “de vervuiler betaalt” is het te verantwoorden een belasting te heffen; 

  • Extra inzamelings- en verwerkingskosten van papierafval die de bedeling voor de gemeente veroorzaakt wanneer zij instaat voor de inzameling van het oud papier; 

  • De financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven; het verwerven van inkomsten voor de gemeente; belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor steden en gemeenten. 

Juridische grond
  • de Grondwet, meer bepaald artikel 170 §4, artikel 41 en artikel 162; 

  • het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3; 

  • het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;  

  • het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (zgn. materialendecreet), met latere wijzigingen;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaamse reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), met latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt voor dienstjaar 2025 een gemeentebelasting gevestigd op het huis-aan-huis verspreiden van ongeadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Haacht, ongeacht of ze in brievenbussen worden gedeponeerd of op de openbare weg worden verspreid. 

Onder gelijkgestelde producten wordt onder meer verstaan: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen. De opsomming is niet limitatief. 

Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd. 

Artikel 2 

De belasting is verschuldigd door de fysieke persoon of rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren. 

Wanneer deze persoon geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig art.5 of niet gekend is, is de belasting verschuldigd door de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld. 

De drukker en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. 

Artikel 3 

De verschuldigde belasting wordt verkregen door vermenigvuldiging van het eenheidstarief met het aantal brievenbussen.  

Het eenheidstarief wordt vastgesteld op 0,03 €. 

Artikel 4 

Er is een vrijstelling van belasting voor: 

  1. publicaties van publiekrechtelijke personen; 

  1. publicaties van onderwijsinstellingen, socio-culturele-, caritatieve-, politieke- en sportverenigingen, waarbij de uitgever zelf geen commercieel voordeel kan halen; 

  1. publicaties met een gewicht van maximum 10 gram en beperkt tot een totaal maximum papieroppervlakte van 623.7 cm² (een A4-blad); 

  1. publicaties die niet meer dan 4 keer per jaar bedeeld worden. 

Artikel 5 

De belastingplichtige moet aangifte doen bij het gemeentebestuur, rekening houdende met de volgende aangiftedata: 

  • verspreiding tijdens de maand januari : aangifte voor 15 februari van het desbetreffende jaar
  • verspreiding tijdens de maand februari : aangifte voor 15 maart
  • verspreiding tijdens de maand maart : aangifte voor 15 april
  • verspreiding tijdens de maand april : aangifte voor 15 mei
  • verspreiding tijdens de maand mei : aangifte voor 15 juni
  • verspreiding tijdens de maand juni : aangifte voor 15 juli
  • verspreiding tijdens de maand juli : aangifte voor 15 augustus
  • verspreiding tijdens de maand augustus : aangifte voor 15 september
  • verspreiding tijdens de maand september : aangifte voor 15 oktober
  • verspreiding tijdens de maand oktober : aangifte voor 15 november
  • verspreiding tijdens de maand november : aangifte voor 15 december
  • verspreiding tijdens de maand december : aangifte voor 15 januari van het volgende jaar

Voor de periodieke verspreidingen mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een periode van hoogstens 1 jaar en dit voor 15 maart van het desbetreffende jaar. In dit geval kunnen regularisatieaangiftes gedaan worden binnen de termijnen die in voorgaande alinea werden opgelijst.

Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag, meer bepaald een specimen van het te verspreiden reclamedrukwerk en een verklaring van het aantal exemplaren. Het aangifteformulier is beschikbaar op de website of kan op eenvoudig verzoek bekomen worden via fin@haacht.be.

De belastingplichtige kan zijn aangifte indienen via e-mail aan fin@haacht.be, per post of via het digitaal loket op de website. 

Artikel 6 

Bij gebreke van een aangifte of bij een onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve belast worden volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep. De ambtshalve aanslag wordt vastgesteld op basis van het volgend aantal brievenbussen: 

Haacht 3.268 brievenbussen
Tildonk-Wakkerzeel 2.263 brievenbussen
Wespelaar 1.832 brievenbussen
Totaal 7.363 brievenbussen

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. 

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

Artikel 7 

De overeenkomstig artikel 6 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 100%. Het bedrag van deze verhoging wordt ingekohierd. 

Artikel 8 

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het College van Burgemeester en Schepenen. 

Artikel 9 

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet. 

Artikel 10 

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. 

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan. 

Artikel 11 

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de geschillenprocedure gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeente- en provinciebelastingen, met latere wijzigingen.

Artikel 12

Het belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Haacht goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27 april 2020, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2025.

Artikel 13

Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing. 

8.

2024_GR_00187 - Openbare werken - herinrichting van de spoorwegovergang thv de stationsomgeving van Haacht - aandeel van de studiekosten ten laste van de gemeente Haacht - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:20
Goedgekeurd
8.

2024_GR_00187 - Openbare werken - herinrichting van de spoorwegovergang thv de stationsomgeving van Haacht - aandeel van de studiekosten ten laste van de gemeente Haacht - Goedkeuring

2024_GR_00187 - Openbare werken - herinrichting van de spoorwegovergang thv de stationsomgeving van Haacht - aandeel van de studiekosten ten laste van de gemeente Haacht - Goedkeuring
9.

2024_GR_00198 - Patrimonium - aankoop van een aantal gronden in het Haachts Broek in functie van een te realiseren boscompensatie - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:24
Goedgekeurd
9.

2024_GR_00198 - Patrimonium - aankoop van een aantal gronden in het Haachts Broek in functie van een te realiseren boscompensatie - Goedkeuring

2024_GR_00198 - Patrimonium - aankoop van een aantal gronden in het Haachts Broek in functie van een te realiseren boscompensatie - Goedkeuring
10.

2024_GR_00184 - Jeugd - samenwerkingsovereenkomst voor het Overkophuis Haacht-Keerbergen - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:29
Goedgekeurd
10.

2024_GR_00184 - Jeugd - samenwerkingsovereenkomst voor het Overkophuis Haacht-Keerbergen - Goedkeuring

2024_GR_00184 - Jeugd - samenwerkingsovereenkomst voor het Overkophuis Haacht-Keerbergen - Goedkeuring
11.

2024_GR_00185 - Welzijn - samenwerkingsovereenkomst voor het project Samenlezen - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:35
Goedgekeurd
11.

2024_GR_00185 - Welzijn - samenwerkingsovereenkomst voor het project Samenlezen - Goedkeuring

2024_GR_00185 - Welzijn - samenwerkingsovereenkomst voor het project Samenlezen - Goedkeuring
12.

2024_GR_00195 - IGS - Ecowerf - Bijzondere Algemene Vergadering van 20 november 2024 - agenda en mandatering - Goedkeuring

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:35
Goedgekeurd
12.

2024_GR_00195 - IGS - Ecowerf - Bijzondere Algemene Vergadering van 20 november 2024 - agenda en mandatering - Goedkeuring

2024_GR_00195 - IGS - Ecowerf - Bijzondere Algemene Vergadering van 20 november 2024 - agenda en mandatering - Goedkeuring
13.

2024_GR_00193 - Variapunten van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 - Bespreking

Datum beslissing: ma 21/10/2024 - 20:50
Goedgekeurd
13.

2024_GR_00193 - Variapunten van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 - Bespreking

2024_GR_00193 - Variapunten van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 - Bespreking