Terug
Gepubliceerd op 30/07/2024

2024_CBS_01535 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen of autodelen - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 25/07/2024 - 08:05 collegezaal
Datum beslissing: do 25/07/2024 - 13:20
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2024_CBS_01535 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen of autodelen - Goedkeuring 2024_CBS_01535 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen of autodelen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Ten gevolge van de plaatsing van laadpalen worden de desbetreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen (artikel 70.2.1, 3°, h in de wegcode).

Ten gevolge van de plaatsing van deelwagens met een vaste standplaats worden hun parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen.

Argumentatie

Cf. artikel 70.2.1, 3° van het algemeen verkeersreglement (wegcode) kan het parkeren voorbehouden worden voor bepaalde categorieën van voertuigen.

1. Autodelen

Deelwagens met een vaste standplaats hebben voorbehouden parkeerplaatsen. Het betreft parkeerplaatsen aangeduid met het onderbord "autodelen".

 Deelwagens van aanbieders met een eigen wagenvloot (zoals Cambio of Klimaan) zijn principieel zo veel als mogelijk elektrisch; daarom worden ze in hetzelfde reglement samen bekeken.

  • Op parking Klapgat is een standplaats van twee Cambio-wagens
  • Aan dienstencentrum Den Breughel is een standplaats van twee Klimaan-deelwagens
  • Aan Grote Baan 13 (station Wespelaar-Tildonk) is de standplaats van de deelwagens van de vervoerregio Leuven (een elektrische en een conventionele)
  • Aan Kruineikestraat 5A is een standplaats van een Cambio-wagen

Deelwagens worden erkend door een gemeentelijke parkeerkaart autodelen en hebben zo de vergunning om te parkeren aan een parkeerplaats voorbehouden voor autodelen (cfr. Art. 27ter. van de wegcode).

2. Elektrische voertuigen

Aan publieke laadpalen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor (het laden van) elektrische voertuigen, met het verkeersbord E9 met logo "elektrisch laden".

  • Onder de noemer elektrisch voertuig vallen de voertuigen die volledig elektrisch zijn en plug-in hybrides (dit zijn voertuigen die zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor hebben).
  • Sinds 1 oktober 2022 wordt een voertuig opladen als "parkeren" beschouwd en niet langer als "stilstaan".
  • Elektrische voertuigen die op een parkeerplaats met laadpunt staan, moeten aan die laadpaal aangesloten zijn. Dat betekent niet dat de wagen ook verplicht moet laden.
  • Handhaving: Niet-elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, begaan geen overtreding op het (gedepenaliseerde) blauwe zone- of betalend parkeren, maar op het (niet-gedepenaliseerde) foutparkeren. Hiervoor kan dus geen parkeerbelasting of –retributie geheven worden, maar wordt de gewone afhandeling van verkeersovertredingen toegepast. Elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, maar niet voldoen aan de bijkomende voorwaarden (bv. parkeerschijf) begaan een gedepenaliseerde parkeerovertreding. Hiertegen kan opgetreden worden via een retributie, een belasting of een GAS (https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/parkeren-elektrische-voertuigen).

De toevoegingen of wijzigingen ten opzichte van het bestaande aanvullend reglement zijn in het grijs aangebracht.

Juridische grond

Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de volgende parkeerplaatsen is het parkeren voorbehouden voor autodelen:

  1. Grote Baan 13:  het middelste schuine parkeervak aan het station

De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door:

  •  een verkeersbord E9a, met onderbord "autodelen"
  • optioneel een vakmarkering

Artikel 2

Op de volgende parkeerplaatsen is het parkeren voorbehouden voor (elektrisch) autodelen:

  1. Grote Baan 13:  het schuine parkeervak aan het station, direct links van de laadpaal
  2. Klapgat - parking:  de twee parkeervakken het dichtst bij de bocht aan Stationsstraat 10/Delhaize
  3. Kruineikestraat 5A:  het dwarse parkeervak direct links van ingang Engelenburcht en de gehandicaptenparkeerplaats
  4. Wespelaarsesteenweg 85 - parking dienstencentrum:  de twee parkeervakken direct naast de inrit van de parking

De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door:

  •  een verkeersbord E9a met symbool elektrisch laden, met onderbord "autodelen"
  • optioneel een vakmarkering

Artikel 3

Op de volgende parkeerplaatsen (aan publieke laadpalen in de blauwe zone) is het parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen:

  1. Klapgat - parking:  de twee parkeervakken tegenover de parkeervakken voorbehouden voor autodelen
  2. Stationsstraat 69:  de twee eerste langsparkeervakken in het zijstraatje
  3. Werchtersesteenweg 19:  de twee parkeervakken onmiddellijk links van de oprit van huisnr. 19

De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door:

  •  een verkeersbord E9a met symbool elektrisch laden, met onderbord parkeerschijf
  • optioneel een vakmarkering

Artikel 4

Op de volgende parkeerplaatsen (aan publieke laadpalen) is het parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen:

  1. Dijkstraat 1:  de vier laatste parkeervakken voor de uitrit van de parking van het Vrijetijdscomplex Den Dijk
  2. Grote Baan 13:  het schuine parkeervak aan het station, direct rechts van de laadpaal en links van de gehandicaptenparkeerplaats
  3. Grote Baan 86:  de twee langsparkeervakken recht tegenover Grote Baan 89
  4. Kouterstraat - parking:  de twee parkeervakken het dichtst bij de uitrit van de parking
  5. Kruineikestraat 5A:  het linkse dwarse parkeervak, links van de laadpaal
  6. Mercatorlaan 33:  de twee vakken op de parking in de hoek t.h.v. het kruispunt met de Verhaegenlaan
  7. Neysetterstraat 5:  de twee eerste dwarse parkeervakken op de meest rechtse parkeerstrook
  8. Nieuwstraat 16 - nieuwe parking langs spoorweg:   de twee dwarse parkeervakken, direct links van de gehandicaptenparkeerplaats
  9. Pastoriestraat 12:  de twee meest rechtse dwarsparkeervakken 
  10. Petrus Mertensweg 1 (Lombaardenparking):  de twee parkeervakken direct rechts van de taxistandplaats 
  11. Rijmenamsesteenweg 1:  het tweede en derde vak rechts van de inrit van huisnr. 1
  12. Wespelaarsesteenweg 85 - parking dienstencentrum:  de twee parkeervakken links van de parkeervakken voor autodelen

De ingevoerde maatregel wordt aangeduid door:

  •  een verkeersbord E9a met symbool elektrisch laden
  • optioneel een vakmarkering

Artikel 5

Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan het team Uitvoering die de plaatsing opneemt in de werkplanning.