Terug
Gepubliceerd op 18/06/2024

2024_CBS_01250 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Fietszone in centrum Tildonk (Kruineikestraat, Woeringstraat en Kouterstraat) - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 13/06/2024 - 08:05 collegezaal
Datum beslissing: do 13/06/2024 - 08:52
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Annelotte Van Meldert, Vierde schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2024_CBS_01250 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Fietszone in centrum Tildonk (Kruineikestraat, Woeringstraat en Kouterstraat) - Goedkeuring 2024_CBS_01250 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Fietszone in centrum Tildonk (Kruineikestraat, Woeringstraat en Kouterstraat) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er wordt een fietszone in centrum Tildonk ingericht.

Argumentatie

Gelet op:

  • Het feit dat hier reeds een permanente zone 30 geldt;
  • Het feit dat de volle middellijn in de Kruineikestraat inhalen verbiedt en er dus de facto reeds deels een fietsstraat geldt;
  • De nieuwe ontsluitingsweg rond Tildonk die weldra in gebruik kan worden genomen en het doorgaande autoverkeer (met name het vrachtverkeer) weghaalt uit centrum Tildonk. De heraanleg van kruispunt Molenweg/N26 is pas binnen enkele jaren, maar mits akkoord van gemeente Herent (dat nog niet bekomen is) kan de weg al voorlopig in gebruik worden genomen.

Er wordt gestreefd naar een veiliger en aangenamer centrum Tildonk, met name gezien de twee schoolomgevingen.

Het principe werd reeds op het college van 14/12/2023 goedgekeurd en ligt in lijn met de principes van het mobiliteitsplan (hoewel daar geen expliciete uitspraak werd gedaan over waar fietsstraten/fietszones in te stellen).

Het instellen van een fietszone benadrukt de prioriteit van fietsers op de rijbaan ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer.

Op de as Kruineikestraat-Woeringstraat worden de huidige grenzen van het gemengd verkeer genomen. In de Lipsestraat is er (nog) geen gemengd verkeer. De Kouterstraat wordt als schoolomgeving meegenomen in de zone, tot en met de schoolstraat.

In bijlage is een overzicht gevoegd waar logo's fietszone op de rijbaan best aangebracht worden.

Op termijn wordt een deel van de Lipsestraat ook gemengd verkeer bij de heraanleg (riolerings- en fietspadenproject). Ook voor het noordelijk deel van de Kruineikestraat (= tot aan de brug) is de intentie om er gemengd verkeer in te voeren. Er kan geëvalueerd worden of deze twee aansluitende segmenten dan gewoon gemengd verkeer worden ofwel opgenomen worden in de fietszone.

Juridische grond

Aanvullend reglement op het wegverkeer, opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Een fietszone in Tildonk wordt ingericht op de volgende straten:

  • Kruineikestraat, van kruispunt Lipsestraat tot de Pastoor Lambertzdreef
  • Kouterstraat, van Kruineikestraat tot Eikeblokplein
  • Woeringstraat, van kruispunt Lipsestraat/Kruineikestraat tot Woeringstraat nr 34-37

Deze maatregel wordt aangeduid:

  • door middel van het verkeersbord F111 en F113;
  • door middel van logo's fietszone op de rijbaan.

Artikel 2

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.