Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

2024_CBS_00195 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Nieuwstraat - voetgangerszone en woonerf tussen Grote Baan en Neerstraat - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 25/01/2024 - 08:05 collegezaal
Datum beslissing: do 25/01/2024 - 09:08
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2024_CBS_00195 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Nieuwstraat - voetgangerszone en woonerf tussen Grote Baan en Neerstraat - Goedkeuring 2024_CBS_00195 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Nieuwstraat - voetgangerszone en woonerf tussen Grote Baan en Neerstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Nieuwstraat tussen Grote Baan en Nieuwstraat wordt ingericht als woonerf en voetgangerszone, toegankelijk via het kruispunt Neerstraat-Nieuwstraat en doodlopend op een cirkelvormig plein voor de kerk.

Argumentatie

In de Nieuwstraat tussen Neerstraat en Grote Baan wordt het eenrichtingsverkeer vervangen door een woonerf en voetgangerszone.

Het deel voor de kerk wordt omgevormd tot autovrij dorpsplein, dit deel wordt dus aangeduid als voetgangerszone.

Het resterende deel wordt woonerf, zonder parkeervakken. Het parkeren is hier dus verboden en voetgangers mogen ook de volledige openbare weg gebruiken. De snelheid is beperkt tot 20km/u.

Aangezien de doorgaande functie wegvalt en wagens niet met snelheid komen aangereden op het kruispunt Neerstaat/Nieuwstraat, is een verplichte stop hier niet meer nodig en kan dit worden teruggebracht naar een normale voorrangsregeling.

Juridische grond

Aanvullend reglement op het wegverkeer, opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur


Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De Nieuwstraat tussen de Grote Baan en huisnummer 1 wordt ingericht als voetgangerszone.

Deze maatregel:

  • wordt aangeduid door middel van de verkeersborden F103/F105 (voetgangerszone) met toegang van fietsers (fietssymbool op het verkeersbord).
  • wordt fysiek afgedwongen door middel van paaltjes aan de kant van de Grote Baan

Artikel 2

De Nieuwstraat tussen huisnummer 1 en de Neerstraat wordt ingericht als woonerf zonder parkeervakken.

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van de verkeersborden F12a en F12b (woonerf).

Artikel 3

De weg Neerstraat-Nieuwstraat is voorrangsweg ten opzichte van het woonerf Nieuwstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord B1 en haaientanden enerzijds en verkeersborden B15 anderzijds.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 5

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. 

Artikel 6

Dit aanvullend reglement heft op:

  • het aanvullend reglement van 23 maart 1998 houdende invoering van eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat tussen Grote Baan en Neerstraat.
  • het aanvullend reglement van 23 mei 2005 betreffende het parkeren in de Nieuwstraat de Grote Baan en de Neerstraat.
  • het aanvullend reglement van 14 september 2017 betreffende het opheffen van voorrang van rechts en het invoeren van een verplichte stop
  • de aanvullende reglementen van 11 oktober 2018 en 8 november 2018 houdende invoering van een schoolstraat in de Nieuwstraat (de facto al lang opgeheven)