Terug College van Burgemeester en Schepenen

do 09/05/2024 - 08:30 collegezaal

Bestuur & organisatie

IGS

Secretariaat en onthaal

Informatie- en communicatiebeheer

Personeel- en organisatieontwikkeling

Financiën

Financiën & verzekeringen

  • Wekelijks worden de lijsten met bestelbons en te betalen facturen van de gemeente Haacht voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

    Via dit agendapunt wordt dit onderdeel van de procedure geformaliseerd.

  • Wekelijks worden de lijsten met  bestelbons en te betalen facturen van AGB Haacht voorgelegd aan het college ter goedkeuring.

    Via dit agendapunt wordt dit onderdeel van de procedure geformaliseerd.

  • Momenteel worden terugbetalingen uitgevoerd voor kampen en speelplein terwijl dit niet overeenkomstig het reglement is. Gelijkheidsbeginsel? Wanneer wordt dit toegelaten en wanneer niet? Wie bepaalt dit?

    Context:

    Is het logisch dat er terugbetaald wordt voor speelplein in augustus? Is dat niet enkel bij ziekte en mits dokterattest? Indien vrijblijvend, kan je beter voor alles inschrijven en achteraf je planning maken en vragen om terug te betalen? Hoe staat dat in reglement?


    Hey Katrien,

    In het reglement staat dat er geen kosteloze terugbetaling mogelijk is. Maar vorig jaar werd er de afspraak gemaakt dat wanneer er ruimschoots op voorhand de vraag werd gesteld, we dit wel zouden toelaten. Ook wanneer een kampje volzet is en er een wachtlijst is, laten we annuleringen toe. Het huishoudelijk reglement aanpassen staat nog op de planning.


    Dag Sari,

    Kan je dan idd reglement aanpassen, want we kunnen moeilijk terugbetalingen uitvoeren indien die niet toegelaten zijn?

    Binnen welke termijn zou aanpassing plaatsvinden?

    Ga je dan niet voor hebben dat mensen reserveren voor de zekerheid en daarna terugbetaling vragen?


    Ik kan hier momenteel geen termijn op kleven wanneer dit kan aangepast worden. Ik hoop alvast voor de zomer maar de collega’s van sport zijn hier ook bij betrokken. Ik heb ze alvast in cc gezet.

    Dat van die “just in case” inschrijvingen is een argument dat we ook al hebben aangehaald. We merken dat dit toch sowieso gebeurt. Maar als we hier niet  pragmatisch mee omgaan, en zeker als ze dit 3 maanden vooraf doorgeven, krijgen we een stortvloed aan (terechte) klachten. Een missing kan altijd gebeuren en dit draait dan ook eerder over klantvriendelijkheid. Wanneer er een annulatie wordt doorgegeven, benadrukken we ook altijd dat dit over een uitzondering gaat. Voor onze organisatie is het ook belangrijk dat we een goed zicht hebben over wie wel en niet aanwezig zal zijn. Anders hebben we veel “no-shows” en worden veel kostbare plekjes gegijzeld.


    Dag Sari,

    Ok. Thx voor verduidelijking. Ik neem op in de rapportering, want zoiets moet wel transparant verlopen:

    1. Potentiële minderinkomsten indien geen volledige dagbezetting
    2. Gelijke behandeling: wanneer wordt het toegelaten en wanneer niet? Wie bepaalt dit?
    3. Benadeelde klanten: mensen die wel effectief willen inschrijven, en geen plaats meer hebben door anderen die plaatsen ‘reserveren’
    4. Missings kan je opvangen door 'herzieningsperiode' te voorzien tot bv. week na inschrijving? Of afrading door annulatiekosten?

    Ik vind dat op zich ook niet zo’n terechte klachten eerlijk gezegd. Dat is toch overal dat wanneer je reserveert, je niet op een terugbetaling moet hopen? Voor organisaties is dat naar praktische haalbaarheid toch ondoenbaar (bepaling inzet monitoren, overbodige administratie, …)? Voor zover je correct communiceert, beschouwen veel mensen dit toch als een vanzelfsprekendheid zeker gelet op inzet organisatie die ertegenover staat?


    Dat is inderdaad ondoenbaar als de zomer al bezig is, daarom laten we dit dan ook niet meer toe. Ik denk dat dit wel een ander verhaal is als dit 4 maanden vooraf doorgegeven wordt door een missing. Dit gebeurt zeker ook niet wekelijks dat creditnota’s hiervoor worden opgemaakt en is naar mijn weten ook niet elk jaar met dezelfde gezinnen het geval.

  • Momenteel betaalt gemeente Haacht annuïteiten als afbetaling voor de inschrijving op het kapitaal van de buurtspoorwegen.

    Het college keurt goed dat de schulden en de te betalen intresten voor 2025 vervroegd worden terugbetaald aan De Lijn in de loop van het najaar van 2024.

  • Wij ontvingen de vraag tot een technische correctie op de belasting op het privaat gebruik van het openbaar domein.

  • Aanpassing van het retributiereglement op de afgifte van conformiteitsattesten en de beperkte geldigheid naar een retributiereglement op het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek en de beperkte geldigheid, omwille van het besluit van de Vlaamse regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid.

Ruimte

Patrimonium, openbare werken en mobiliteit

Omgeving

Mens

Team 'Samen leven'

Burgerzaken


Publicaties

Besluitenlijst