Terug
Gepubliceerd op 13/08/2024

2024_CBS_01637 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Dennenweg - fietszone en deels eenrichtingsverkeer - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 08/08/2024 - 08:05 collegezaal
Datum beslissing: do 08/08/2024 - 12:52
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2024_CBS_01637 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Dennenweg - fietszone en deels eenrichtingsverkeer - Goedkeuring 2024_CBS_01637 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Dennenweg - fietszone en deels eenrichtingsverkeer - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Dennenweg maakt deel uit van de schoolfietsroute Rijmenam - Dennenweg - Lange Kant - Don Bosco. Bovendien is er sluipverkeer dat de verkeerslichten Rijmenamsesteenweg/Zoellaan mijdt.

Argumentatie

Gelet op:

  • Het feit dat deze straat als fietsroute van/naar de middelbare school Don Bosco dient;
  • Het feit de straat een erftoegangsweg (woonstraat) is met gemengd verkeer en reeds doodlopend op het lange deel.

Het principe  werd reeds op het college van 14/12/2023 goedgekeurd en ligt in lijn met de principes van het mobiliteitsplan (hoewel daar geen expliciete uitspraak werd gedaan over waar fietsstraten/fietszones in te stellen).

Het instellen van een fietszone benadrukt de prioriteit van fietsers op de rijbaan ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer.

Wat bepaalt het succes van een fietszone ( https://fietsberaad.be/adviezen/fietsstraten-het-advies-van-fietsberaad-vlaanderen/ ):

  • Stap 1 – De fietszone moet goed samenvallen met het fietsnetwerk. Het is een route of bestemming voor het fietsverkeer én men kan er vlot doorfietsen. 
  • Stap 2 – In de fietszone is er maar beperkt gemotoriseerd verkeer. Ook mag er maar weinig hinder zijn van parkeerplaatsen of los- en laadzones. Ook een straat met veel overstekende voetgangers is minder geschikt als fietsstraat. 
  • Stap 3 – De inrichting is op maat van de fiets en dat blijkt uit de aanleg en het specifieke fietsstraat-profiel (monolithische verharding, twee gescheiden rijlopers op maat van het fietsverkeer). De aanleg waarborgt de continuïteit en herkenbaarheid als fietsstraat. Borden en markeringen ondersteunen dat en bevestigen het wettelijk karakter als fietsstraat. 

De Dennenweg maakt deel uit van de schoolfietsroute Rijmenam - Dennenweg - Lange Kant - Don Bosco. Lange Kant is reeds fietszone geworden, de Dennenweg is het verlengde hiervan. Hiermee wordt de straat ook zone 30.

Bovendien is er sluipverkeer dat de verkeerslichten Rijmenamsesteenweg/Zoellaan mijdt. Dit wordt voorkomen door een "halve knip" aan de Rijmenamsesteenweg: eenrichtingsverkeer na de laatste woningen naar de Rijmenamsesteenweg toe; vergelijkbaar met de halve knip die in de Lange Kant is ingevoerd. In de nog mogelijke doorgaande richting is sluipverkeer minder evident, aangezien dit verkeer twee maal extra voorrang moet verlenen aan tegenliggend verkeer (op de Zoellaan en op de Rijmenamsesteenweg). Bovendien past de gekozen richting bij de toekomstige verkeerssituatie in de Zoellaan. Deze maatregel is reeds op de TMR toegelicht en positief geadviseerd.


Juridische grond

Aanvullend reglement op het wegverkeer, opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Dennenweg geldt eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, vanaf huisnummer 28 (exclusief deze erftoegang) tot aan de Rijmenamsesteenweg, in die richting.

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van het verkeersbord F19 met onderbord M5 en verkeersbord C1 met onderbord M3.

Artikel 2

Een fietszone wordt ingericht in de Dennenweg.

Deze maatregel wordt aangeduid:

  • door middel van het verkeersbord F111 en F113;
  • door middel van logo's fietszone op de rijbaan.

Artikel 3

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.