Er wordt een fietszone in de Lange Kant ingericht.
Gelet op:
Het principe werd reeds op het college van 14/12/2023 goedgekeurd en ligt in lijn met de principes van het mobiliteitsplan (hoewel daar geen expliciete uitspraak werd gedaan over waar fietsstraten/fietszones in te stellen).
Het instellen van een fietszone benadrukt de prioriteit van fietsers op de rijbaan ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer.
Wat bepaalt het succes van een fietszone ( https://fietsberaad.be/adviezen/fietsstraten-het-advies-van-fietsberaad-vlaanderen/ ):
De heraanleg is voorzien binnen het dossier Rijmenamsesteenweg. Omdat de uitvoering hiervan pas binnen een paar jaar voorzien is, wordt de fietszone nu reeds ingesteld.
Bij het concept van de Zoellaan is een circulatiemaatregel noodzakelijk in de Lange Kant. Hier is de visie om een "halve knip" in te richten: eenrichtingsverkeer naar de Zoellaan op het laatste stuk straat.
Om het autoverkeer te beperken (cfr. stap 2) is het voorstel deze halve knip nu reeds in te voeren.
Bij de heraangelegde fietsstraat zal parkeren niet meer mogelijk/toegelaten zijn (cfr. stap 2). Om hier al naartoe te werken en het parkeren al deels te beperken, zijn er verschillende mogelijkheden:
De bewoners en Don Bosco worden tijdig op voorhand ingelicht.
Aanvullend reglement op het wegverkeer, opgemaakt op basis van :
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen
- het decreet lokaal bestuur
In de Lange Kant geldt eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, vanaf huisnummers 14-15 (exclusief deze erftoegangen) tot aan de Zoellaan, in die richting.
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van het verkeersbord F19 met onderbord M5 en verkeersbord C1 met onderbord M3.
In de Lange Kant is het verboden te parkeren aan de onpare kant.
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden E1.
Een fietszone wordt ingericht in de Lange Kant.
Deze maatregel wordt aangeduid:
De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.