Terug
Gepubliceerd op 03/07/2024

2024_CBS_01368 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Lange Kant - fietszone, deels eenrichtingsverkeer en parkeerverbod aan de onpare kant - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 27/06/2024 - 08:05 collegezaal
Datum beslissing: do 27/06/2024 - 09:45
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Annelotte Van Meldert, Vierde schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
2024_CBS_01368 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Lange Kant - fietszone, deels eenrichtingsverkeer en parkeerverbod aan de onpare kant - Goedkeuring 2024_CBS_01368 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Lange Kant - fietszone, deels eenrichtingsverkeer en parkeerverbod aan de onpare kant - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er wordt een fietszone in de Lange Kant ingericht.

Argumentatie

Gelet op:

  • Het feit dat hier reeds een zone 30 geldt;
  • Het feit dat deze straat als fietsroute van/naar de middelbare school Don Bosco dient;

Het principe werd reeds op het college van 14/12/2023 goedgekeurd en ligt in lijn met de principes van het mobiliteitsplan (hoewel daar geen expliciete uitspraak werd gedaan over waar fietsstraten/fietszones in te stellen).

Het instellen van een fietszone benadrukt de prioriteit van fietsers op de rijbaan ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer.

Wat bepaalt het succes van een fietszone ( https://fietsberaad.be/adviezen/fietsstraten-het-advies-van-fietsberaad-vlaanderen/ ):

  • Stap 1 – De fietszone moet goed samenvallen met het fietsnetwerk. Het is een route of bestemming voor het fietsverkeer én men kan er vlot doorfietsen. 
  • Stap 2 – In de fietszone is er maar beperkt gemotoriseerd verkeer. Ook mag er maar weinig hinder zijn van parkeerplaatsen of los- en laadzones. Ook een straat met veel overstekende voetgangers is minder geschikt als fietsstraat. 
  • Stap 3 – De inrichting is op maat van de fiets en dat blijkt uit de aanleg en het specifieke fietsstraat-profiel (monolithische verharding, twee gescheiden rijlopers op maat van het fietsverkeer). De aanleg waarborgt de continuïteit en herkenbaarheid als fietsstraat. Borden en markeringen ondersteunen dat en bevestigen het wettelijk karakter als fietsstraat. 

De heraanleg is voorzien binnen het dossier Rijmenamsesteenweg. Omdat de uitvoering hiervan pas binnen een paar jaar voorzien is, wordt de fietszone nu reeds ingesteld.

Bij het concept van de Zoellaan is een circulatiemaatregel noodzakelijk in de Lange Kant. Hier is de visie om een "halve knip" in te richten: eenrichtingsverkeer naar de Zoellaan op het laatste stuk straat.

Om het autoverkeer te beperken (cfr. stap 2) is het voorstel deze halve knip nu reeds in te voeren.

Bij de heraangelegde fietsstraat zal parkeren niet meer mogelijk/toegelaten zijn (cfr. stap 2). Om hier al naartoe te werken en het parkeren al deels te beperken, zijn er verschillende mogelijkheden:

  • Reeds een volledig parkeerverbod instellen.
  • Lange Kant opnemen in de blauwe zone (parkeerschijf). Parkeerders zijn vermoedelijk immers vaak scholieren, die de hele dag blijven geparkeerd staan. Na de uren kan gewoon onbeperkt geparkeerd worden. Dit wordt beter gehandhaafd dan parkeerverbod, en het is meer gericht in de tijd (tijdens de schooluren dus tijdens de schoolspits).
  • Parkeerverbod instellen aan enkel de onpare kant. Dit ondersteunt de eenrichtingscirculatie, in die richting is immers geen doorgaand autoverkeer meer. Zo worden eventuele keerbewegingen in de straat om in de tegengestelde richting te parkeren, vermeden. (Het is sowieso verboden te parkeren tegen de rijrichting in)
  • Eventueel een parkeer- én stilstaanverbod, om ook kiss&ride-manoeuvres tegen te gaan.

De bewoners en Don Bosco worden tijdig op voorhand ingelicht.

Juridische grond

Aanvullend reglement op het wegverkeer, opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Lange Kant geldt eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, vanaf huisnummers 14-15 (exclusief deze erftoegangen) tot aan de Zoellaan, in die richting.

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van het verkeersbord F19 met onderbord M5 en verkeersbord C1 met onderbord M3.

Artikel 2

In de Lange Kant is het verboden te parkeren aan de onpare kant.

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van verkeersborden E1.

Artikel 3

Een fietszone wordt ingericht in de Lange Kant.

Deze maatregel wordt aangeduid:

  • door middel van het verkeersbord F111 en F113;
  • door middel van logo's fietszone op de rijbaan.

Artikel 4

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 5

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.