do 11/01/2024 - 08:05 collegezaal
Het college van burgemeester en schepenen keurt de volgende dossiers m.b.t. de kerkfabriek De Goede Herder goed: budgetwijziging 2023, budget 2024, AMJP 2020-2025.
De persberichten van de vergadering worden besproken.
Op 12 januari 2024 is er de nieuwjaarsreceptie voor personeel. De vrijwilligers en leden van adviesraden zijn dit jaar niet uitgenodigd. Er moet dus een apart bedankingsmoment voorzien worden.
In 2024 organiseren we geen vrijwilligersbeurs.
Voorstel (ook besproken in de werkgroep vrijwilligers): dankmoment op 3 maart (tijdens de Week van de Vrijwilliger van 2 tot 10 maart 2024), met theatervoorstelling gevolgd door een receptie met hapje en drankje.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om op basis van de sjablonen van Mensura voor personeelsleden die reeds langer dan 9 maanden afwezig zijn een procedure tot ontslag om medische overmacht te starten.
Het decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten, ...) losgekoppeld van de beleidsrapporten: de uiteindelijke bevoegdheid blijft bij de raad, maar die hoeft dat niet noodzakelijk altijd via het meerjarenplan te beslissen. Dat biedt een bestuur de mogelijkheid om daar afzonderlijk over te beslissen, wat, indien nodig of gewenst, een flexibelere manier van werken mogelijk maakt. In de documentatie bij de beleidsrapporten wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder de nominatief toegekende subsidies. Dat overzicht houdt dan echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief, net als de andere informatie in de documentatie (bv. betreffende de personeelsinzet, de samenstelling van de beleidsdomeinen, de financiële vaste activa).
De lijst van nominatieve subsidies voor 2024 wordt goedgekeurd.
Indien in de loop van 2024 bijkomende nominatieve subsidies zouden toegekend worden, wordt een aanvulling op dit besluit gemaakt. (Dat zal het geval zijn aangezien een aantal bedragen nog niet verduidelijkt zijn).
Wekelijks worden de lijsten met bestelbons en te betalen facturen van de gemeente Haacht voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
Via dit agendapunt wordt dit onderdeel van de procedure geformaliseerd.
Door de noodzakelijke verdichting van de woonkernen in onze gemeente bestaat de invulling uit kleinere entiteiten en neemt in bepaalde zones het oprichten van meergezinswoningen toe waardoor de parkeerdruk op het openbaar domein sterk vergroot. Daarom werd er in het najaar van 2018 een gemeentelijke "stedenbouwkundige verordening betreffende het aanleggen van parkeerplaatsen buiten de openbare weg" goedgekeurd. De belasting op het ontbreken van parkeerplaatsen vloeit voort uit artikel 4 van deze stedenbouwkundige verordening.
Deze belasting en het bedrag van 6.000 EUR per ontbrekende parkeerplaats werd in 2018 ingevoerd en is gebaseerd op de (toenmalige) kostprijs van het aanleggen van een bovengrondse parkeerplaats. In de praktijk worden bij meergezinswoningen vaak ondergrondse parkeergarages gebouwd, waarvan de kostprijs uiteraard veel hoger ligt. Enerzijds dient het bedrag van de belasting dus meer in lijn te liggen met de kostprijs van een ondergrondse parkeerplaats of tussenin. Anderzijds is de visie op het openbaar domein en mobiliteit geëvolueerd in de zin dat we met dit bedrag niet meer veronderstellen om enkel parkeerplaatsen op openbaar domein aan te leggen, maar ook (eerder) te voorzien in vormen van duurzame mobiliteit zoals deelmobiliteit.
Wij ontvingen een bezwaar op de belasting op leegstand.
Wij ontvingen een bezwaar op de belasting op leegstand.
N.a.v. de inwilliging van een bezwaar tegen de belasting op leegstand waaruit blijkt dat de overdragers van het zakelijk recht als belastingplichtigen dienen beschouwd te worden voor aanslagjaar 2023, werd een derde belastingkohier opgesteld voor 2023.
Het in gebruik nemen van het openbaar domein brengt voor de gemeente bijkomende kosten met zich mee op het vlak van veiligheid, onderhoud van het openbaar domein, afvalbeheersing, openbare netheid en infrastructuur, verkeershinder, verhoogd toezicht.
Het is aangewezen het private gebruik van het openbaar domein te beperken.
Een recent arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023 brengt duidelijkheid inzake de gevolgen van aangiftebepalingen in belastingreglementen die niet voorzien in een termijnregeling en aldus in strijd zijn met artikel 7 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. In belastingreglementen, die een aangifteplicht voorzien, dient steeds een (redelijke) aangiftetermijn te zijn bepaald, zowel in het geval waarbij de belastingplichtige een aangifteformulier heeft ontvangen van het gemeentebestuur, als in het geval waarbij de belastingplichtige geen aangifteformulier heeft ontvangen. Bij gebrek aan een concrete aangiftetermijn kan het belastingreglement geen toepassing vinden.
Een recent arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023 brengt duidelijkheid inzake de gevolgen van aangiftebepalingen in belastingreglementen die niet voorzien in een termijnregeling en aldus in strijd zijn met artikel 7 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. In belastingreglementen, die een aangifteplicht voorzien, dient steeds een (redelijke) aangiftetermijn te zijn bepaald, zowel in het geval waarbij de belastingplichtige een aangifteformulier heeft ontvangen van het gemeentebestuur, als in het geval waarbij de belastingplichtige geen aangifteformulier heeft ontvangen. Bij gebrek aan een concrete aangiftetermijn kan het belastingreglement geen toepassing vinden.
Een recent arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023 brengt duidelijkheid inzake de gevolgen van aangiftebepalingen in belastingreglementen die niet voorzien in een termijnregeling en aldus in strijd zijn met artikel 7 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. In belastingreglementen, die een aangifteplicht voorzien, dient steeds een (redelijke) aangiftetermijn te zijn bepaald, zowel in het geval waarbij de belastingplichtige een aangifteformulier heeft ontvangen van het gemeentebestuur, als in het geval waarbij de belastingplichtige geen aangifteformulier heeft ontvangen. Bij gebrek aan een concrete aangiftetermijn kan het belastingreglement geen toepassing vinden.
Een recent arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023 brengt duidelijkheid inzake de gevolgen van aangiftebepalingen in belastingreglementen die niet voorzien in een termijnregeling en aldus in strijd zijn met artikel 7 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. In belastingreglementen, die een aangifteplicht voorzien, dient steeds een (redelijke) aangiftetermijn te zijn bepaald, zowel in het geval waarbij de belastingplichtige een aangifteformulier heeft ontvangen van het gemeentebestuur, als in het geval waarbij de belastingplichtige geen aangifteformulier heeft ontvangen. Bij gebrek aan een concrete aangiftetermijn kan het belastingreglement geen toepassing vinden.
Een recent arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023 brengt duidelijkheid inzake de gevolgen van aangiftebepalingen in belastingreglementen die niet voorzien in een termijnregeling en aldus in strijd zijn met artikel 7 van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. In belastingreglementen, die een aangifteplicht voorzien, dient steeds een (redelijke) aangiftetermijn te zijn bepaald, zowel in het geval waarbij de belastingplichtige een aangifteformulier heeft ontvangen van het gemeentebestuur, als in het geval waarbij de belastingplichtige geen aangifteformulier heeft ontvangen. Bij gebrek aan een concrete aangiftetermijn kan het belastingreglement geen toepassing vinden.
Goedkeuring gunning Verlenging 1 (dienstjaar 2024) asfalteringen 2023
Goedkeuring vorderingsstaat 13 "Fietsersbrug over de Dijle tussen Haacht - Keerbergen"
Aankoop 35 fietsbeugels. Locaties plaatsing nog te bepalen.
Op zondag 28 april 2024 wordt er een rommelmarkt georganiseerd in de Kelfsstraat. Hiervoor is het afsluiten van de straat aangevraagd.
Voor een buurtdrink word gevraagd een deel van de Poverstraat af te sluiten op 6 Januari. Door de hevige regenval is de oorspronkelijke locatie niet langer geschikt.
Van dinsdag 23 januari tot donderdag 25 januari 2024 wordt de haag aan de straatkant ter hoogte van Binnenbeekweg 1 gesnoeid.
Toevoeging van uitzondering op het tonnageverbod.
Goedkeuring gunning "onderhoud plantsoenen 2024"
Gezinnen met jonge kinderen hebben recht op een sociale correctie van de DifTar-rekening.
Het college van burgemeester en schepenen beoordeelt en keurt de lijst met sociale correcties goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvragen voor sociale correctie DifTar (patiënten) voor het 4de kwartaal goed.
Organisatie van het tornooi 'Padel Open voorjaar 2024 door HHTC' van maandag 11/03/2024 tem zondag 17/03/2024 op de eigen terreinen gelegen Werchtersteenweg 96B.
Gym Haacht organiseert haar jaarlijkse turnshow op zaterdag 16/03/2024 en zondag 17/03/2024 in vrije tijdscomplex Den Dijk.
Aanvraag Zware bierenavond Chiro Wespelaar op zaterdag 4 mei 2024 aan de Chirolokalen, Heike 12, 3150 Haacht.
Doelpubliek: +/- 100 personen (ouders, leiding en oud-leiding, ...)
Er wordt een uitzondering geluidsnormen aangevraagd.
Er zal een kampvuur gemaakt worden in vuurkorven.
Organisatie van het openbaar evenement "Open Bieren Dag" op het privéterrein van drankenhandel Swinnens op zaterdag 04/05/2024 van 13u tot 01u door vzw Les Cousins.