Terug
Gepubliceerd op 15/10/2024

2024_CBS_02096 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Centrum Wespelaar - Zone 30 - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 10/10/2024 - 08:05 collegezaal
Datum beslissing: do 10/10/2024 - 10:02
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Jozef Verdeyen, Eerste schepen; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Annelotte Van Meldert, Vierde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2024_CBS_02096 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Centrum Wespelaar - Zone 30 - Goedkeuring 2024_CBS_02096 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Centrum Wespelaar - Zone 30 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De zone 30 in het centrum van Wespelaar wordt uitgebreid,  in samenhang met de herinrichting van centrum Wespelaar en de mobiliteitsprincipes die daarbij vastgelegd werden.

Argumentatie

De zone 30 in het centrum van Wespelaar wordt uitgebreid:

  • in de E. Willemslaan tot de volledige straat
  • in de Grote Baan tot aan het station (waar gemengd verkeer geldt: duidelijke poort t.o.v. voorrangsweg met fietspaden Dijkstraat-De Costerstraat)
  • in het verbindingsstraatje Grote Baan - E. Willemslaan
  • in de Grote Baan tot aan kruispunt A. de Spoelberchlaan (waar gemengd verkeer geldt en een duidelijke poort wordt gecreëerd)
  • in de as Neerstraat-Nieuwstraat die rond centrum Wespelaar heen gaat, waar mogelijks meer gemotoriseerd verkeer naartoe verplaatst
  • in de Boekweitstraat, dat hiermee samenhangt

Juridische grond

Aanvullend reglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Een zone 30 wordt ingevoerd in de Grote Baan (deel), de Nieuwstraat (deel), de E. Willemslaan (volledig), de Neerstraat (deel) en Boekweitstraat (volledig).

De grenzen van de zone bevinden zich op volgende plaatsen:

  • E. Willemslaan t.h.v. huisnummer 57 (kruispunt De Costerstraat)
  • Grote Baan t.h.v. huisnummer 9 (kruispunt De Costerstraat/Dijkstraat)
  • Nieuwstraat t.h.v. huisnummer 53A (kruispunt Dijkstraat)
  • Boekweitstraat t.h.v. huisnummer 24 (kruispunt Dijkstraat)
  • Nieuwstraat t.h.v. XIde Linielaan
  • Neerstraat t.h.v huisnummer 42 (kruispunt Neerstraat/Grote Baan)
  • Grote Baan t.h.v. huisnummers 102-104 (kruispunt Grote Baan/Ad. de Spoelberchlaan)
  • Grote Baan t.h.v. huisnummer 113 (kruispunt Ad. de Spoelberchlaan)

De ingevoerde voorrangsmaatregel wordt gesignaleerd door:

  • F4a bij het begin van de zone en F4b bij het verlaten van de zone.

Artikel 2

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. 

Artikel 4

Dit aanvullend reglement vervangt het aanvullend reglement van 18 oktober 2018 betreffende de zone 30 in centrum Wespelaar.