Terug
Gepubliceerd op 11/02/2025

2025_CBS_00249 - Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - Wakkerzeelse Pleinfeesten 2025 - Stratenloop op 2 augustus 2025 - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 06/02/2025 - 09:05 collegezaal
Datum beslissing: do 06/02/2025 - 14:39
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Karin Jiroflée, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Annelotte Van Meldert, Vijfde schepen; Kristel Godyns, Eerste schepen; Frank Vannetelbosch, Vierde schepen; Vanessa Mommens

Afwezig

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Vanessa Mommens

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2025_CBS_00249 - Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - Wakkerzeelse Pleinfeesten 2025 - Stratenloop op 2 augustus 2025 - Goedkeuring 2025_CBS_00249 - Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - Wakkerzeelse Pleinfeesten 2025 - Stratenloop op 2 augustus 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op zaterdag 2 augustus 2025 wordt een stratenloop georganiseerd naar aanleiding van de Wakkerzeelse Pleinfeesten.

Argumentatie

Voor de stratenloop dient langs het parcours een verbod worden ingevoerd voor stilstaan en parkeren.

Voor de regeling van het verkeer tijdens de loop zullen seingevers ingezet worden. 

Juridische grond

Tijdelijke verordening wordt opgemaakt volgens volgende wetgeving:

- art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet ;

- art.10 en 12 van de Wegverkeerswet, gecoördineerd bij K.B van 16.03.68 ;

- het K.B. van 1.12.75 houdende het algemeen reglement van de politie op het wegverkeer  ;

- het M.B. van 11.10.76 met betrekking tot de verkeerstekens, hun minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden ;

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer;

- het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer;

- de Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

- het besluit van de gemeenteraad d.d. 27 april 2009 houdende de delegatie door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Ter gelegenheid van de stratenloop nav de Wakkerzeelse Pleinfeesten op zaterdag 2 augustus 2025 zijn de volgende verkeersmaatregelen van kracht:

  • Stilstaan en parkeren verboden op zaterdag 2 augustus 2024 van 8u tot 14u langs beide zijden van de weg in volgende straten:
    • De Pastoriestraat (het deel met dubbelrichtingsverkeer) (tussen huisnummer 10 en 15)
    • De Oude Tildonkseweg
    • De Sint-Hubertusdreef
    • Een deel van de Martelarenlaan vanaf de kerk tot aan de kruising met de Oude Tildonkseweg

Artikel 2

Om de veiligheid gedurende de loop te verzekeren wordt er machtiging verleend tot het inzetten van signaalgevers langs het parcours. De organisator dient te beschikken over een nominatieve lijst van ingezette signaalgevers (naar analogie KB wielerwedstrijden). 

Artikel 3

De genomen verkeersmaatregelen zullen tijdig kenbaar gemaakt worden door de vereiste verkeersborden en wegsignalisatie.